• 87911417

Måste man koka vatten till ersättning?

Har ingen vattenkokare eller micro och så fort jag sätter på spisen går huvudsäkringen. Så frågan är om man måste koka vatten till ersättningen när bebisen är 4,5 månader?

• Svar på tråden Måste man koka vatten till ersättning?
  • Anonym (InteJag)

Min son växte upp på ersättning och vi kokade aldrig vattnet (vi hade ett filter i och för sig). De här forumet är fullt av knepiga människor så du kommer säkert att få någon som svarar att världen kan gå under om du inte kokar vattnet och att du är en usel förälder. Glöm det. Kör på utan att koka så länge det inte utgått något allmänt larm om att alla måste koka sitt vatten. 

• Anonym (Ina)

Ja. Hur har du hittills gjort?
    Bara att kontakta den som ansvarar för huvudsäkringen. 

• Carambolan

Jag hade inte kokat till ett så gammalt barn, om det inte handlar om egen brunn med tveksam vattenkvalitet.

För barnets skull hade jag nog däremot kanske varit mer bekymrad över elfel än vatten...? Hur bor ni egentligen?

• student2013

Hyr du din bostad? Isåfall borde du kontakta hyresvärden om huvudsäkringen går varje gång du sätter igång spisen..

Tror inte du behöver värma det men vänta på svar från någon som har bättre koll på det.

• Jag är bara jag

Enligt min bvc ja, men egentligen anser jag väl det som överkurs kanske. Dock är ju spisen det största bekymret!

• 87911417
    Anonym (Ina) skrev 2017-08-25 16:47:15 följande:

Ja. Hur har du hittills gjort?

Bara att kontakta den som ansvarar för huvudsäkringen. 

Jag har kokat vatten på spisen. Har kontaktat fastighetsjouren som ska komma hit, men kommer väl inte få en ny spis förän nästa vecka.
  • 87911417
    Carambolan skrev 2017-08-25 16:47:26 följande:

Jag hade inte kokat till ett så gammalt barn, om det inte handlar om egen brunn med tveksam vattenkvalitet.

För barnets skull hade jag nog däremot kanske varit mer bekymrad över elfel än vatten...? Hur bor ni egentligen?

Jag bor i en hyreslägenhet och problemet med spisen började nu. Elen går i hela lägenheten när jag sätter igång spisen. Men har kontaktat fastighetsjouren som skulle skicka hit någon och kolla på det. Är spisen trasig så får jag antagligen inte en ny förän nästa vecka... Därav frågan.
  • Anonym (babs)

Du behöver inte koka men om du känner dig osäker så koka vatten i micron!

• Meriall

Ja alltså... du kan inte ta varmvatten ur kranen. Ingen ska dricka varmvatten från kran då det kan ha fällts ut metaller ur rören. Tveksamt om ersättningspulvret går att blanda ut i kallt vatten.

Tips: köp ersättning på färdiga tetror tills spisen funkar (går bra att äta rumsvarma/överskott kan sparas i kylen en dag och sedan värmas i värmebad från varmvattenkranen) eller köp en vattenkokare.

Svar på tråden Måste man koka vatten till ersättning?