• Vattumankillen

Riksdagens kommite föreslår att tvlicensen ska ersättas av att man ska betala på deklarationen. Vad tycker ni?

Riksdagens kommite förslår att tvlicens ska ersättas av att man ska betala på deklarationen istället.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-25 20:35
    Tilläga. En kommite som består av personer ifrån de politiska partierna.

• Svar på tråden Riksdagens kommite föreslår att tvlicensen ska ersättas av att man ska betala på deklarationen. Vad tycker ni?
  • Anonym (Nej till subventioner)
    Anonym (nono) skrev 2017-11-11 11:59:54 följande:
    Det går att påstå vad som helst.

Ingenting är gratis. Dyrast av allt är det man måste betala, men inte vill ha.

Det går att diskutera vad som borde ingå i generell välfärd. Vi borde kunna vara överens om att gammel-tv kommer väldigt långt ner på listan. Rättsväsende borde t.ex komma högre upp o.s.v.
    I dag är det mer än 50% som har laddat ned appar för att få lokala SVT nyheter i telefon vilket tyder på PS kommer högt på listan. 
  • Draken55

T- agiften som skatt, hur ska man då komma undan?:)

Detv hela känns väldigt gammalmodigt, är de som är unga nu med på det tåget?

Risken är uppenbar att SVT SR osv blir sedda som en statsmegafon, risken  är uppenbar att de också blir det.

• klyban
    Draken55 skrev 2017-11-14 16:28:11 följande:

Risken är uppenbar att SVT SR osv blir sedda som en statsmegafon, risken  är uppenbar att de också blir det.

Jag tror problemet för många som är galna i Trump nu, att SVT blir till nått de inte gillar då de oftast är mycket objektiva och med fakta.
    Fakta hatar en del politiska grenar idag, det är ett faktum.

Men idag är jag inte det minsta orolig för SVT och dess förmåga att vara objektiv i stort.
    Och vi haft både höger och vänster regeringar med SVT, och ändå inte ballat ur.
    Så jag har förtroende för SVT, men kommer de lyckas göra misstag  någon gång, ja det är väl troligt.
    Att tro annat är naivt.

hur många meter var det?
    Draken55 skrev 2017-11-14 16:28:11 följande:

Om du frågar ungdomen så säger merparten av dessa att om man vill få fakta så är det endast PS som har oberoende information.
    men det finns även en del som påstår att PS fakta är endast alternativ fakta och endast tar in uppgifter som de själva anser är fakta? 
  • klyban
    Anonym (Nej till subventioner) skrev 2017-11-15 08:57:10 följande:
    Om du frågar ungdomen så säger merparten av dessa att om man vill få fakta så är det endast PS som har oberoende information.
    men det finns även en del som påstår att PS fakta är endast alternativ fakta och endast tar in uppgifter som de själva anser är fakta? 

Det kan man ta reda på själv om man vill, genom fakta kopplat till storyn.
    Men folk är så extremt rädda för läsa lite själva.

Sen detta fake news svamlet, inte mer än svamlet ifrån såna som vill prata om vissa saker.
    Och i kommer vi till R så är det en väldans massa man inte vill prata om där, då det är negativt för dom.
    Och då är det enklare ropa fake news än faktiskt svara på nått, tror nog de flesta ser rätt igenom den idag.

hur många meter var det?
  • Anonym (nono)
    Anonym (Nej till subventioner) skrev 2017-11-15 08:57:10 följande:
    PS är väl mästare i att undanhålla fakta.
  • Anonym (Klara)

Jag betalar idag ca 200 kr i månaden i TV-licens. Eftersom denna nya skatt kommer vara skattebaserad så kommer jag, som får in mindre än 131 000 om året, inte behöva betala något alls, så för mig blir det en lättnad och jag får 200 kr/månad över till annat. Tycker det verkar bra för ensamboende fattigpensionärer.

De som har högre inkomst kommer att betala max 109 kronor/mån istället för de 200 kr /mån som de betalar nu.  När Radiotjänst väl avvecklats och dess utgifter helt försvunnit år 2020 så kan den nya avgiften komma att sänkas ytterligare.

• Aniiee
    Anonym (Klara) skrev 2017-11-15 22:29:07 följande:

Jag betalar idag ca 200 kr i månaden i TV-licens. Eftersom denna nya skatt kommer vara skattebaserad så kommer jag, som får in mindre än 131 000 om året, inte behöva betala något alls, så för mig blir det en lättnad och jag får 200 kr/månad över till annat. Tycker det verkar bra för ensamboende fattigpensionärer.

De som har högre inkomst kommer att betala max 109 kronor/mån istället för de 200 kr /mån som de betalar nu.  När Radiotjänst väl avvecklats och dess utgifter helt försvunnit år 2020 så kan den nya avgiften komma att sänkas ytterligare.

Fast, vad jag har läst, så är 131 000 förslaget för gränsen för de som får HÖGST avgift, inte att man inte får någon avgift om man har lägre inskomst. 0-gränsen kommer förmodligen gå någonstans runt 70 000, så du kommer nog få fortsätta betala,om än inte lika mycket. 

Om de inte uppdaterat något sen sist jag läste.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Draken55
    Anonym (Klara) skrev 2017-11-15 22:29:07 följande:

De som har högre inkomster?, ja tjänar du 130.000 talar vi väl om 99%.

Du glömmer att de flesta hushåll är flera personer, det blir ju djupt orättvist.
  • Anonym (Klara)
    Draken55 skrev 2017-11-16 11:02:08 följande:
    De som har högre inkomster?, ja tjänar du 130.000 talar vi väl om 99%.

Du glömmer att de flesta hushåll är flera personer, det blir ju djupt orättvist.
    Det är inte 99 % utan 90 %, ca 10% som har lägre inkomst än 131 000 kronor om året.

"Finansieringen av public service ska enligt förslaget bygga på beskattningsbar inkomst, med ett kostnadstak på 1308 kronor per år för skattebetalare över 18 år. Cirka 10 procent av Sveriges skattebetalare skulle dock slippa avgiften helt, då de inte tjänar över golvet på 131 000 kronor i inkomst om året."

www.dagensmedia.se/medier/rorligt/klart-idag-tv-avgiften-slopas-6877837

Nej, jag glömmer att de flesta hushåll är flerpersonshushåll,  men ca 40 % av hushållen är faktiskt ensamhushåll i Sverige idag. Och ensamhushållen har det generellt sett, fattigare än de som bor tillsammans. Jag tycker att det är rättvist att dessa singlar betalar lika mycket som sambor gör, per skalle Och att de 10 % av befolkningen som har en beskattningsbar inkomst lägre än 10900 mån slipper avgiften.
  • Draken55
    Anonym (Klara) skrev 2017-11-16 12:37:09 följande:
    Det är inte 99 % utan 90 %, ca 10% som har lägre inkomst än 131 000 kronor om året.

"Finansieringen av public service ska enligt förslaget bygga på beskattningsbar inkomst, med ett kostnadstak på 1308 kronor per år för skattebetalare över 18 år. Cirka 10 procent av Sveriges skattebetalare skulle dock slippa avgiften helt, då de inte tjänar över golvet på 131 000 kronor i inkomst om året."

Nej, jag glömmer att de flesta hushåll är flerpersonshushåll,  men ca 40 % av hushållen är faktiskt ensamhushåll i Sverige idag. Och ensamhushållen har det generellt sett, fattigare än de som bor tillsammans. Jag tycker att det är rättvist att dessa singlar betalar lika mycket som sambor gör, per skalle Och att de 10 % av befolkningen som har en beskattningsbar inkomst lägre än 10900 mån slipper avgiften.
    10% ??  ok.  Men det bara blir ännu en bidragsfaktor då, de som har bidrag och riskerar få mer om de jobbar ska alltså då betala tvskatt....  miskar alltså incitamentet till att ta ett jobb.
  • Anonym (Olof S)
    Anonym (Klara) skrev 2017-11-16 12:37:09 följande:

Klarsynt inlägg!
    Draken55 skrev 2017-11-16 12:43:41 följande:
    10% ??  ok.  Men det bara blir ännu en bidragsfaktor då, de som har bidrag och riskerar få mer om de jobbar ska alltså då betala tvskatt....  miskar alltså incitamentet till att ta ett jobb.
    De största bidragstagarna i Sverige så som Kungafamiljen, företag, organisationer, utbildningsföretag, tidningsföretag, politiskapartier, religiösa organisationer OSV 
    de flesta av dessa har inga jobb men de ger arbete, och de betalar troligen i dag TV-licens och kommer troligen att även att få den dragen från deklaration. 
Svar på tråden Riksdagens kommite föreslår att tvlicensen ska ersättas av att man ska betala på deklarationen. Vad tycker ni?