• absalon

Muslimskt parti?

Muslimerna utgör landets största "frikyrkliga" grupp. Är väl bara en tidsfråga innan "Muslimdemokraterna" bildas på samma sätt som frikyrkligheten, framförallt pingströrelsen, 1964 bildade Kristdemokraterna.
    Kan ett muslinmdemokratiskt parti släppas in i Sveriges Riksdag? Kan det bli en samarbetspartner för övriga partier i kammaren?Cool

• Svar på tråden Muslimskt parti?
  • absalon
    Ben66 skrev 2017-08-26 17:33:19 följande:

Det är förmodligen inte alltför många år kvar innan Muslimska Brödraskapet stödjer ett Muslimskt parti.

Det finns partier som kommer från bönder, kommunister, nazister, femenister, kristna så det är naturligt att muslimer bildar ett eget parti.

Jag misstänker att du har rätt här. Särskilt om andra riksdagspartier skulle bedriva en antimuslimsk linje. Det gäller tvärtom för de nuvarande riksdagspartierna att på olika sätt attrahera så många muslimska väljare, att ett eventuellt, specifikt muslimskt parti aldrig kommer över riksdagens 4-procenttröskel.Cool
  • Abegayle70

Det finns väl redan ett sånt parti? Miljöpartiet är ju så infiltrerat av islamister, och den kontroversiella gävlemosken utfärdade ju en fatwa om att rösta på MP (eller V) i förra valet.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • absalon
    Abegayle70 skrev 2017-08-26 18:00:59 följande:

Det finns väl redan ett sånt parti? Miljöpartiet är ju så infiltrerat av islamister, och den kontroversiella gävlemosken utfärdade ju en fatwa om att rösta på MP (eller V) i förra valet.

Är det verkligen så? Påståendet att miljöpartiet skulle vara "islamistiskt" förefaller något överdrivet. Ungefär som när mellankrigstidens nazistsekter påstod att kommunism och liberalism var "judiska" kamporganisationer.Cool
  • Abegayle70
    absalon skrev 2017-08-26 18:07:48 följande:
    Är det verkligen så? Påståendet att miljöpartiet skulle vara "islamistiskt" förefaller något överdrivet. Ungefär som när mellankrigstidens nazistsekter påstod att kommunism och liberalism var "judiska" kamporganisationer.Cool
    Jag överdrev och raljerade såklart, men det finns/har funnits (en del har ju åkt ut som väl är, Kaplan t.ex) iallafall.

humanistbloggen.blogspot.se/2016/04/gavle-moskes-fatwa-om-vilket.html
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Gggff

I radikal islam röstar man inte, så tror att risken är liten, i alla fall i närtid.

• Flash Gordon
    absalon skrev 2017-08-26 13:34:10 följande:
    Muslimerna utgör landets största "frikyrkliga" grupp. Är väl bara en tidsfråga innan "Muslimdemokraterna" bildas på samma sätt som frikyrkligheten, framförallt pingströrelsen, 1964 bildade Kristdemokraterna.
    Kan ett muslinmdemokratiskt parti släppas in i Sveriges Riksdag? Kan det bli en samarbetspartner för övriga partier i kammaren?Cool
    Islamisterna har inget att vinna på att starta ett öppet islamistiskt parti. Som du ser med det ytterst marginaliserade Hizb-Ut som länkas i tråden ovan.

Istället har Muslimska Brödraskapet i Egypten givit ut en "manual" för hur islamister som är knutna till dem skall bete sig i västerländska länder och det innefattar att "infiltrera" redan befintliga partier och få makt den vägen.

I Sverige är det Miljöpartiet som har blivit tydligast infiltrerat men även Socialdemokraterna (med sina avtal om samarbete med islamistiska organisationer, bla).

Den synliga effekten av detta är förstås större i ett litet parti som MP än i ett stort som S.

Nu efter att MP blivit svårare att jobba med för islamisterna är det Centern som får islamisternas uppmärksamhet.

Alltså, ett öppet islamistiskt parti kommer inte att lyckas.
  • Bejje

Så som jag har förstått det så är det mot Islam att rösta i demokratiska val. Undantaget är väl om man gör det för att rädda sitt eller sin familjs liv?

• Flash Gordon
    Bejje skrev 2017-08-27 10:37:43 följande:
    Så som jag har förstått det så är det mot Islam att rösta i demokratiska val. Undantaget är väl om man gör det för att rädda sitt eller sin familjs liv?
    Inte mer så än att salafisten och islamisten Abu Raad som är imam i Gävle ställde ut en fatwa där alla muslimer rekommenderades att rösta på MP i förra valet:

www.gd.se/opinion/ledare/omstridd-moske-i-gavle-uppmanade-till-att-rosta-pa-miljopartiet
  • K Kalle
    absalon skrev 2017-08-26 13:34:10 följande:

Alla partier som kommer över 4% släpps in och ska släppas in (till och med SD). Tyvärr tror jag att du har rätt. Om borttynande KD öppnade upp för religiöst konservativa från alla religioner, och bytte namn till Religionsdemokraterna eller nåt annat, skulle de bli mycket större - tyvärr.
  • Flash Gordon
    Bejje skrev 2017-08-28 10:42:36 följande:
    Med tanke på hur mycket muslimer det finns i Sverige så har det inte hjälpt särskilt mycket.
    Runt en halv miljon enligt deras egna beräkningar, för en tio år sedan. Idag förstås många, många fler men knappast alla har rösträtt än i svenska riksdagsval.

MP var ca 200000 röster från att åka ur Riksdagen. De ligger ännu sämre till nu.

Det krävs inte så många muslimska röster efter imamers fatwor för att det skall  göra skillnad i den bemärkelsen att MP klarar sig kvar.
  • Flash Gordon

När jag räknade på det var MP ca 180000 röster från att åka ur förra gången.

Gränsen går vid ca 250000 röster.

Säg att det idag finns 500000 muslimer med rösträtt - skulle MP få en femtedel av dessa pga en fatwa så är det nästan hälften av vad som krävs för att stanna i Riksdagen.

• Rataxes
    Flash Gordon skrev 2017-08-28 11:44:37 följande:
    När jag räknade på det var MP ca 180000 röster från att åka ur förra gången.

Gränsen går vid ca 250000 röster.

Säg att det idag finns 500000 muslimer med rösträtt - skulle MP få en femtedel av dessa pga en fatwa så är det nästan hälften av vad som krävs för att stanna i Riksdagen.
    Det blir kanske MP som kommer att hålla så kallade "Valskolor" för att se till att folk röstar rätt, inför nästa riksdagsval?
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Indiepop
    Abegayle70 skrev 2017-08-26 18:00:59 följande:

Ja, vi har ju redan MP = Muslimpartiet. Med ett före detta språkrör som kallade den fasansfulla muslimska terrorn i New York 2001 för "11 september-olyckorna".

Var alltså olyckor som gjorde att muslimska terrorister flög in i WTC.

Tror vi kommer se ett "regelrätt" muslimsk parti i Riksdagen om några val. Låt oss säga 2026.

Svar på tråden Muslimskt parti?