• KallaMigDoris

Vill göra kejsarsnitt och vill inte amma

Hej blivande, nyblivna och gamla morsor!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och jag och min man är förstås jättelyckliga över detta! Det tog 1-2 veckor efter att jag sluta med mina mini-piller för mig att bli gravid. Trodde inte det ens var möjligt (?) utan hade räknat med att det kunde ta ett år. Vi är väldigt lyckligt lottade antar jag.

Till saken: jag har enda sedan jag var liten flicka bävat för den dag då jag ska förlösa ett barn. Jag har förlossningsskräck och jag vill göra kejsarsnitt, punkt slut. Hatten av för alla som klarar av det, men JAG blir yr bara av tanken att jag skulle behöva ligga i flera, flera timmar och krysta ut en unge på 3-4 kg ur min fiffi. (Ja, jag vet att det är svinsvårt att få igenom ett kejsarsnitt men jag tänker göra allt jag kan för att få igenom det :))

Jag vill heller inte amma utan jag vill köra all in på ersättning från start. För vissa verkar det fungera hur bra som helst med att amma men andra verkar bli deprimerade och bara känna en stress kring det. Jag tror att ersättning kommer passa mig och min man bäst, då vi kan dela upp matningen osv. Och om jag tror att det passar OSS bäst, så varför ens försöka att amma?

Jag har en vän som valde att göra på samma sätt

som jag vill och jag har i ärlighetens namn aldrig sett en gladare mamma och bebis, allt har fungerat jättebra! Men ändå så finns det så många förståsigpåare (mestadels kvinnor, men även en hel del män!) som har starka åsikter om att välja bort vaginal förlossning och amning.

Varför är det så? Varför ska man inte få välja att göra PRECIS som man vill? Varför lägger sig så många i hur man väljer att göra? Nöjd mamma = nöjd bebis tänker jag?

Varför kollar 9 av 10 småbarnsmorsor på mig som om jag vore satan själv när jag uttrycker detta?

:)

• Svar på tråden Vill göra kejsarsnitt och vill inte amma
  • Twhwhq
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-27 20:35:10 följande:

Läs på Wikipedia.

Den vanliga mjölken kommer efter tre veckor. Det är råmjölk de tre - fem första dagarna och därefter en blandning. Man får inte mjölkstockning så tidigt under amningen, även om man slutar tvärt. När mjölken rinner till får man alltid för mycket, men kroppen är smart och anpassar sig snabbt efter hur mycket man gör åt.

Skulle man inte kunna få mjölkstockning under de tre första veckorna?? Du har inte ammat hör jag,
  • elyse

Det blir säkert bra. Men den där nedstämdheten har mycket med hormoner att göra så be din man hålla utkik och inte bara anta att allt blir precis som ni tänkt.

• ninjamamman
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:37:37 följande:

Då har du nog turen att jobba i ett annat län än Värmland. Har själv fått tre barn, och första förlossningen slutade med akut snitt då bebis inte sjönk ner eller ville komma ut heller för den delen efter 48h förlossning. Nu med sista fanns det massor av frågetecken då även andra förlossningen innehöll endel komplikationer. Ändå blev jag inte erbjuden ett snitt som jag gärna ville ha eller ens igångsättning. (Första va förstod för att "komma ut")

Fast vi pratade väl om redan planerade snitt som sätter igång "för tidigt"? Där kan man såklart inte neka till att göra ett akut snitt istället. Har kvinnan blivit beviljad snitt ska hon naturligtvis få det även om förlossningen startar spontant.
  • Söderomslottsskogen
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:38:55 följande:

Skulle man inte kunna få mjölkstockning under de tre första veckorna?? Du har inte ammat hör jag,

Visst har jag ammat. Och när jag ringde oh var orolig för mjölkstockning, eller snarare för att mina bröst skulle explodera, så fick jag till svar att man inte kan få mjölkstockning när mjölken rinner till.
  • ninjamamman
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:38:55 följande:

Hon menade nog första dagarna. Att det är jättebra om barnet får i sig i alla fall råmjölken. Efter tre-fem dagar rinner maten till=i princip alla får spända bröst samt kan känna sig småfebriga och dåliga=mjölkstas. Inte mjölkstockning. Lägger man av att amma där är risken för mjölkstockning liten.
  • Twhwhq
    ninjamamman skrev 2017-08-27 20:40:51 följande:

Fast vi pratade väl om redan planerade snitt som sätter igång "för tidigt"? Där kan man såklart inte neka till att göra ett akut snitt istället. Har kvinnan blivit beviljad snitt ska hon naturligtvis få det även om förlossningen startar spontant.

Ja vi pratar om planerade snitt. I Värmland vet jag iaf två 1 som blivit nekad pga spontanigångsättning, den 2:a gick ett höjt finger om att OM det skulle starta så blir det den vaginala vägen.

Även om det är svårt att tro så är det så endel kvinnor i dagens samhälle blir behandlade. Tur för er annars om ni har bättre riktlinjer som följs och eftersträvas
  • AnnaSthlm

Gjorde precis samma val som du. Mitt snitt beviljades helt utan bråk på Södersjukhuset runt vecka 20. Jag pumpade mjölk första veckan men sedan var det endast ersättning. Ville inte amma heller. Hade aldrig ångrat mig! Stå på dig och lycka till!

• ninjamamman
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:42:18 följande:

Fel igen, ni pratar om övergångsmjölken. INTE det samma som råmjölk. Läs på igen!!

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Hur-amning-fungerar/Brostmjolk/

Jag pratar om råmjölk och när mjölen rinner till. Att det inte är detsamma som mjölkstockning vilket många tror. Man behöver inte vara orolig för mjölkstockning bara för att man väljer att ge råmjölken.

Har jobbat på amningsmottagning i många år och tror jag läst det mesta ;).
  • mrshudson75

Ett litet inlägg ang mjölkstockningen bara.

Har ingen aning om man kan få mjölkstockning under de första veckorna. Vet dock av egen erfarenhet att om du väl börjar amma så tar mjölken fart o det är smärtsamt att sluta. Vi fick en flicka som föddes alldeles för tidigt o bara levde i fem dygn. De dygnen pumpade jag så hon skulle få i sig den viktiga råmjölken. När jag slutade var brösten lika spända o stinna som om jag ammat i ett år. Fick tabletter som gjordr att mjölkproduktionen avtog snabbare men var mycket jobbigt ändå.

• Twhwhq
    ninjamamman skrev 2017-08-27 20:48:23 följande:

Jag pratar om råmjölk och när mjölen rinner till. Att det inte är detsamma som mjölkstockning vilket många tror. Man behöver inte vara orolig för mjölkstockning bara för att man väljer att ge råmjölken.

Har jobbat på amningsmottagning i många år och tror jag läst det mesta ;).

Nej när den rinner till är inte det samma som mjölkstockning även om man kan känna varenda liten mjölkkörtel under 1 dygn eller 2. Men man kan få det under första tre veckorna.men det får vi lämna till en annan tråd* TS tänker inte amma och inte heller föda vaginalt så det hör ju inte till tråden.
  • Söderomslottsskogen
    ninjamamman skrev 2017-08-27 20:44:58 följande:

Hon menade nog första dagarna. Att det är jättebra om barnet får i sig i alla fall råmjölken. Efter tre-fem dagar rinner maten till=i princip alla får spända bröst samt kan känna sig småfebriga och dåliga=mjölkstas. Inte mjölkstockning. Lägger man av att amma där är risken för mjölkstockning liten.

Precis!
  • aåpid

Hej!

Jag vill bara råda dig att har du rädsla för en förlossning, tycker jag att du ska gå till en aurorabarnmorska. Jag har gått till en och föder mitt första barn när som helst. Dessa samtal har verkligen hjälpt mig och få en förståelse. Så tänker att detta kan hjälpa dig också. 

Jag har beslutat att jag verkligen inte vill göra snitt, men alla gör vi våra val och det vi tycker är bäst för oss själva och vårt barn. Vilket du givetvis ska göra också! 

• TeresB
    KallaMigDoris skrev 2017-08-27 13:47:19 följande:

Hej blivande, nyblivna och gamla morsor!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och jag och min man är förstås jättelyckliga över detta! Det tog 1-2 veckor efter att jag sluta med mina mini-piller för mig att bli gravid. Trodde inte det ens var möjligt (?) utan hade räknat med att det kunde ta ett år. Vi är väldigt lyckligt lottade antar jag.

Till saken: jag har enda sedan jag var liten flicka bävat för den dag då jag ska förlösa ett barn. Jag har förlossningsskräck och jag vill göra kejsarsnitt, punkt slut. Hatten av för alla som klarar av det, men JAG blir yr bara av tanken att jag skulle behöva ligga i flera, flera timmar och krysta ut en unge på 3-4 kg ur min fiffi. (Ja, jag vet att det är svinsvårt att få igenom ett kejsarsnitt men jag tänker göra allt jag kan för att få igenom det :))

Jag vill heller inte amma utan jag vill köra all in på ersättning från start. För vissa verkar det fungera hur bra som helst med att amma men andra verkar bli deprimerade och bara känna en stress kring det. Jag tror att ersättning kommer passa mig och min man bäst, då vi kan dela upp matningen osv. Och om jag tror att det passar OSS bäst, så varför ens försöka att amma?

Jag har en vän som valde att göra på samma sätt

som jag vill och jag har i ärlighetens namn aldrig sett en gladare mamma och bebis, allt har fungerat jättebra! Men ändå så finns det så många förståsigpåare (mestadels kvinnor, men även en hel del män!) som har starka åsikter om att välja bort vaginal förlossning och amning.

Varför är det så? Varför ska man inte få välja att göra PRECIS som man vill? Varför lägger sig så många i hur man väljer att göra? Nöjd mamma = nöjd bebis tänker jag?

Varför kollar 9 av 10 småbarnsmorsor på mig som om jag vore satan själv när jag uttrycker detta?

:)

När det gäller amning gör du som du vill. Efter förlossning kan du be om att få tabletter som hjälper att stoppa upp mjölkproduktion.

Mitt första barn föddes månader förtidigt och när amningen tillslut fungerade bra gick han inte upp i vikt så vi bytte till ersättning. Tyckte själv att det var krångligt att släpa pulver, kokat vatten, kallt vatten och hålla på med flaskor. Men det var vad somfunkade.

Som sagt alla gör som de vill men jag tror man vinner på att inte bestämma saker i förväg. Kanske amning funkar men inte flaska. Som nybliven förälder har man nog med nytt och det som funkar är nog det man ska satsa på för allas skull. Det finns för o nackdelar

Med båda sätten ( jag har både flaskat med ersättning och ammat). Man kan även del amma och ge ersättning.

När det kommer till förlossning var jag tvärt emot livrädd för snitt. Huruvida man får eller ej verkar skilja sig ordentligt. Ta upp din rädsla med Barnmorska vid inskrivning och se till att få gå på aurora samtal.
  • Guapa

Vill bara säga grattis till graviditeten och stå på dig gällande snittet! Både min syster och svägerska har fått snitt utan medicinsk orsak så visst går det. Själv var jag snitträdd och har fött 2 stora barn vaginalt men nu sitter jag också med begynnande framfall och vågar inre springa, hoppa eller lyfta tungt :(

Gällande mjölken så finns det piller att få direkt så slipper du risk för mjölkstockning etc. Skriv i ditt förlossningsbrev att du inte tänkt amma så lägger de inte bebis till bröstet. Det kan vara svårt att säga nej när man är helt utmattad efter förlossningen.

Sist men inte minst: sättet du föder på och hur bebisen får i sig mat första tiden är inte på något sätt avgörande för hur bra du är som mamma. De följande 18 åren är minst lika viktiga så gör det som känns bäst för dig så kommer det bli bäst för bebis också i längden :)

• KallaMigDoris

TACK snälla, rara ni som tagit er tid till att svara! Jätteintressant att läsa om era erfarenheter och få ta del av era tips och råd. Jag känner mig rätt lost när det gäller mycket vad gäller en graviditet, men jag antar att de flesta känner så första gången :)

Det glädjer mig väldigt mycket att höra att det finns så många ändå som stöttar att göra det som känns bäst för en själv!

Och tack, jag ska definitivt få be om att få träffa aurorabarnmorska om jag skulle bli nekad ett kejsarsnitt.

• LittleSunshine84

TS, du ska självklart göra det som passar dig bäst! Jag har gjort ett akut kejsarsnitt och jag vill bara säga att det också är tufft för kroppen.

Jag var osäker på om jag ville amma. Nu i efterhand gjorde jag det i 4 månader och det var såååå smidigt jämfört med flaskor/termos/pulver som skulle kånkas på/diskas/blandas!

Grattis och lycka till! :)

• Browneyedgirl

TS, tänker du göra ett försök att få bukt med din förlossningsrädsla innan du kräver snitt?

Du skulle kunna boka in ett KS (förutsatt att du får det beviljat) men samtidigt gå i behandling mot förlossningsrädslan. Skulle behandlingen funka, är det bara att avboka KS. Kan tänka mig att det vore skönt att ha KS inbokat som en psykologisk säkerhet samtidigt som du går i behandling.

• Göteburgare

Jag var också väldigt förlossningsrädd i början av graviditeten (mitt första). Har alltid undrar hur fasiken folk väljer att föda vaginalt utan att kämpa för kejsarsnitt. Men av någon anledning så känns det a-ok nu i slutet av graviditeten. Vet inte om det är vanligt att man blir mer tillfreds med tanken att bara bita ihop och göra det, eller om jag fått nån knäpp :) Kan ju inte säga varken bu eller bä om hur du kommer känna sedan, men om du inte får det beviljat kan du iaf trösta dig med att någon som kände som dig i början av graviditeten iallafall är tillfreds med tanken på att föda vaginalt. :)

• fjanten
    KallaMigDoris skrev 2017-08-28 21:11:13 följande:

TACK snälla, rara ni som tagit er tid till att svara! Jätteintressant att läsa om era erfarenheter och få ta del av era tips och råd. Jag känner mig rätt lost när det gäller mycket vad gäller en graviditet, men jag antar att de flesta känner så första gången :)

Det glädjer mig väldigt mycket att höra att det finns så många ändå som stöttar att göra det som känns bäst för en själv!

Och tack, jag ska definitivt få be om att få träffa aurorabarnmorska om jag skulle bli nekad ett kejsarsnitt.

Oftast brukar man träffa aurora innan man träffar förlossningsläkare som beslutar om snitt.
Svar på tråden Vill göra kejsarsnitt och vill inte amma