Inlägg från: ninjamamman |Visa alla inlägg
  • ninjamamman

Vill göra kejsarsnitt och vill inte amma

Som någon som nästan dagligen står och assisterar vid snitt samt har fyra helt fantastiska vaginala förlossningar bakom mig har jag personligen svårt att se att det skulle vara mindre läskigt med snitt. Men som sagt, alla är olika. Samma gäller amningen. Har du inte ens lust att prova amma så strunta i det. Kunde inte bry mig mindre. Men då hoppas jag heller inte att du tillhör en av de som rynkar på näsan åt att jag ammar offentligt eller väljer att amma mitt barn i två år?

• ninjamamman
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:15:51 följande:

Alla gör som de vill och känner för, sen är det en lång resa för dig att komma dit du vill. Men var beredd att kriga.

Vissa län är nog enklare än andra att få beviljat ett kejsarsnitt i. Min närmsta väninna fick gå och våndas till v.38+4 innan hon fick ett kejsarsnitt godkänt. Detta planerade sjukvården in i v.39+4 och hade hennes graviditet spontanbörjat hade hon illa tvunget tvingats genomgå en vaginal förlossning. Nu hade hon tur att ingenting drog igång och allt funkade fint för henne.

Men så du vet, även i de bästa världar så kan man inte ÄN i dagens samhälle bestämma själv. Men håller tummarna att du får som du vill så klart!

Sen kan jag tycka att ditt inlägg är lila provocerande mot de som väljer den naturliga vägen som den verklighet du själv upplever. Det finns två sidor på ett mynt TS

Låter väldigt konstigt. Självklart får man ett akut snitt om förlossningen drar igång innan planerat snitt.
  • ninjamamman
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:29:36 följande:

Nej, inte så länge det inte finns några medicinska orsaker som hindrar en från vaginal förlossning. Så här är det iaf i sjukvården i Värmland. En annan bekant hade sin "lovan" om snitt på papper och de hade sagt att om det drar igång tidigare så är det inga problem.,, men icke sa Nicke, mot sin vilja tvingades hon föda fram sin flicka vaginalt. Kan dock tillägga att hon aldrig någonsin igen skulle komma på tanken att bli gravid. Men du har fel, man kan absolut bli nekad ett snitt

Låter helt sjukt. Ringer det en patient till mig pga vattenavgång eller värkar och som har snitt inplanerat oavsett indikation så är det första jag gör att ringa på dr och så går vi på akutsnitt. Har aldrig under alla år varit med om att man frångått "planen" om inte kvinnan själv önskat det.
  • ninjamamman
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-27 20:35:10 följande:

Läs på Wikipedia.

Den vanliga mjölken kommer efter tre veckor. Det är råmjölk de tre - fem första dagarna och därefter en blandning. Man får inte mjölkstockning så tidigt under amningen, även om man slutar tvärt. När mjölken rinner till får man alltid för mycket, men kroppen är smart och anpassar sig snabbt efter hur mycket man gör åt.

Du har helt rätt.
  • ninjamamman
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:37:37 följande:

Då har du nog turen att jobba i ett annat län än Värmland. Har själv fått tre barn, och första förlossningen slutade med akut snitt då bebis inte sjönk ner eller ville komma ut heller för den delen efter 48h förlossning. Nu med sista fanns det massor av frågetecken då även andra förlossningen innehöll endel komplikationer. Ändå blev jag inte erbjuden ett snitt som jag gärna ville ha eller ens igångsättning. (Första va förstod för att "komma ut")

Fast vi pratade väl om redan planerade snitt som sätter igång "för tidigt"? Där kan man såklart inte neka till att göra ett akut snitt istället. Har kvinnan blivit beviljad snitt ska hon naturligtvis få det även om förlossningen startar spontant.
  • ninjamamman
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:38:55 följande:

Skulle man inte kunna få mjölkstockning under de tre första veckorna?? Du har inte ammat hör jag,

Hon menade nog första dagarna. Att det är jättebra om barnet får i sig i alla fall råmjölken. Efter tre-fem dagar rinner maten till=i princip alla får spända bröst samt kan känna sig småfebriga och dåliga=mjölkstas. Inte mjölkstockning. Lägger man av att amma där är risken för mjölkstockning liten.
  • ninjamamman
    Twhwhq skrev 2017-08-27 20:42:18 följande:

Fel igen, ni pratar om övergångsmjölken. INTE det samma som råmjölk. Läs på igen!!

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Hur-amning-fungerar/Brostmjolk/

Jag pratar om råmjölk och när mjölen rinner till. Att det inte är detsamma som mjölkstockning vilket många tror. Man behöver inte vara orolig för mjölkstockning bara för att man väljer att ge råmjölken.

Har jobbat på amningsmottagning i många år och tror jag läst det mesta ;).
Svar på tråden Vill göra kejsarsnitt och vill inte amma