• mook

Byta efternamn utan folkbokföringsadress?

Jag vill byta efternamn och kanske förnamn. 
    Problemet är att jag är registrerad som "Folkbokföringsadress saknas". Det är inte något jag kan fixa i nuläget.
    Jag har körkort som det är ca 1 år kvar på så det behöver jag ändå byta ut snart så jag undrar om jag kan byta alla namn och få ut ett nytt körkort? Kan jag ens uppdatera körkortet utan adress?
  • Svar på tråden Byta efternamn utan folkbokföringsadress?
  • Meriall

Du behöver nog adress som de kan skicka till. Men du kan skriva dig som inneboende hos en kompis eller kanske en postbox eller i värsta fall typ vandrarhem. Är det något krångel så behöver du ju inte bo där du står skriven precis nu. Om du tex bor någonstans där du inte kan stå skriven.

• Meriall

Byta namn kanske går? Om du skriver ut personbevis istället för att få hemskickat?

• mook
    Meriall skrev 2017-08-28 10:17:26 följande:

Byta namn kanske går? Om du skriver ut personbevis istället för att få hemskickat?

Ja det går att skriva ut personbevis via bankid. Men jag har för mig att man får något som liknar ett diplom där det står vad man hetat och nu heter. Kanske man behöver ta med det till platsen för nytt ID, polisen, transportstyrelsen osv.?
  • mook
    ingen som vet mer hur det går till vid ett namnbyte?
  • Kasperina

Vid namnbyte skickar du in en ansökan till Skatteverket, och när de godkänner får du en betalningsanmodan.
    Jag tror inte att du kan göra det utan en folkbokföringsadress, men ring och fråga! 

• mook
    Kasperina skrev 2017-09-02 12:05:56 följande:

Vid namnbyte skickar du in en ansökan till Skatteverket, och när de godkänner får du en betalningsanmodan.
    Jag tror inte att du kan göra det utan en folkbokföringsadress, men ring och fråga! 

Jag har redan ringt och kollat. Det svaret jag fick var: "de vet ja inte, men varför har du inge adress? de ska man ju ha" osv. i den stilen som vanligt när man ringer myndigheter, tyvärr.
  • Kasperina

Ringde du till Skatteverket?
    Jag tror att du måste vara folkbokförd för att kunna nyttja den typen av tjänster.

• mook

Ja det gick att ringa.

Kasperina skrev 2017-09-02 12:36:11 följande:

Ringde du till Skatteverket?
    Jag tror att du måste vara folkbokförd för att kunna nyttja den typen av tjänster.

• Tyrfing

Du borde kunna få ut papper på namnbytet om du går till ett servicekontor.

• Tyrfing
    Kasperina skrev 2017-09-02 12:36:11 följande:
    Ringde du till Skatteverket? Jag tror att du måste vara folkbokförd för att kunna nyttja den typen av tjänster.

Ts är inte utskriven från Sverige så hen kan nyttja alla samhällstjänster förutom att posten är en svårighet.
  • Tyrfing

Nu spammar jag... 

Hos polisen kan du skaffa ett nationellt id-kort. Dessa hämtas ut på polisstationen så du bör inte behöva någon folkbokföringsadress. 

Så efter namnbytet har gått igenom ska du åtminstone kunna skaffa dig en giltig id-handling. 

Kontakta Trafikverket och fråga hur de gör när någon saknar postadress. 

Svar på tråden Byta efternamn utan folkbokföringsadress?