• Ludluum

Stämmer det??

Har fått reda på från pappan till mitt barn att jag ska betala hälften av resan han gjorde ner till Göteborg för att hälsa på sin dotter som jag har ensamvårdnad över. Enligt honom har fkm sagt att det är så det ligger till men för mig har fkm sagt att dem beblandar sig inte alls i såna här ärende. Stämmer det att jag måste betala hälften för resan han gjorde för att träffa sin dotter??

• Svar på tråden Stämmer det??
  • sextiotalist
    Ludluum skrev 2017-08-28 13:35:54 följande:

Har fått reda på från pappan till mitt barn att jag ska betala hälften av resan han gjorde ner till Göteborg för att hälsa på sin dotter som jag har ensamvårdnad över. Enligt honom har fkm sagt att det är så det ligger till men för mig har fkm sagt att dem beblandar sig inte alls i såna här ärende. Stämmer det att jag måste betala hälften för resan han gjorde för att träffa sin dotter??

Nej, inte generellt sådär rakt av. Men pappan kan driva detta till tingsrätten och där kan det bli beslut om att du ska bidra vid umgängesresor. Det beror på era överskott och brukar gälla resor över 10 mil.
  • Anonym (nope.)

Du hörde ju vad f.k sa? Klart du inte skall. Han har ju också satt barn till världen, fast han inte har vårdnaden. Möjligtvis kan han fråga soc, men knappast det heller.

• sextiotalist
    Anonym (nope.) skrev 2017-08-28 14:13:00 följande:

Du hörde ju vad f.k sa? Klart du inte skall. Han har ju också satt barn till världen, fast han inte har vårdnaden. Möjligtvis kan han fråga soc, men knappast det heller.

Som jag skrev innan, pappan kan få beslut i Tingsrätten att ts ska bidra till resorna, men innan dess så får han vackert betala resorna.

För hur som helst är grundregeln att umgängesföräldrarna står för resorna, men att man brukar hjälpas åt vid längre resor. Men det är inget som FK har med att göra.
  • Ludluum

Enligt soc så har han fått ett förbud att träffa sin dotter pga drogmissbruk efter en utredning med vilkor att jag som mamma och en annan vuxen utöver mig är med. Har papper på detta.

Han har besökt henne en gång sedan jag flydde från honom i mars iår, han frågar aldrig hur hon mår samt så har han sagt att han vägrar ta sitt ansvar som pappa. Min dotter är snart 6 månader gammal och får genomlida allt detta. Skulle han gå till rätten så kommer soc backa upp mig

• Gizmo

Han försöker troligen bara mjölka dig på pengar. 

• sextiotalist
    Ludluum skrev 2017-08-28 15:05:39 följande:

Enligt soc så har han fått ett förbud att träffa sin dotter pga drogmissbruk efter en utredning med vilkor att jag som mamma och en annan vuxen utöver mig är med. Har papper på detta.

Han har besökt henne en gång sedan jag flydde från honom i mars iår, han frågar aldrig hur hon mår samt så har han sagt att han vägrar ta sitt ansvar som pappa. Min dotter är snart 6 månader gammal och får genomlida allt detta. Skulle han gå till rätten så kommer soc backa upp mig

Nu är jag rätt säker på att din 6 månaders lilla barn inte lider av att inte träffa sin pappa (än i varje fall) och är det sådana omständigheter som du beskriver, så är sannolikheten att han får stå för sina kostnader ganska hög.
    Men som jag skrev innan, fram tills dess det finns ett beslut i tingsrätten, så får han vackert stå för sina egna kostnader (fast du behöver ju inte tipsa honom om det, utan hänvisa till föräldrabalken där det står att umgängesföräldern ansvarar för kostnaderna för transporten)
  • Ludluum

Enligt familjerätten så gäller det där om man har delad vårdnad och det har vi ju inte. Än så länge har jag lagen vid min sida och jag har även rätt att neka honom umgänge pga sitt missbruk enligt dem och även från soc. Finns inte ens papper på att han får träffa sin dotter.

• sextiotalist
    Ludluum skrev 2017-08-29 15:32:14 följande:

Enligt familjerätten så gäller det där om man har delad vårdnad och det har vi ju inte. Än så länge har jag lagen vid min sida och jag har även rätt att neka honom umgänge pga sitt missbruk enligt dem och även från soc. Finns inte ens papper på att han får träffa sin dotter.

Gäller även för de som har enskild vårdnad (delad vårdnad finns inget som heter, det heter gemensam vårdnad). Även där kan tingsrätten döma att boendeföräldern får bidra till längre resor (självklart inom personens ekonomiska ramar)
  • Seven Costanza
    Ludluum skrev 2017-08-29 15:32:14 följande:

Vad är det då du undrar över i tråden? Det låter ju som att du kollat upp vad som gäller. Vad menar du med fkm som du skriver i trådstarten? Menar du KFM dvs kronofogdemyndigheten?
  • Ludluum

Jag har läst på nätet och man kan inte alltid lita på vad som står där. Fkm=försäkringskassanmyndighet.

• sextiotalist
    Ludluum skrev 2017-08-31 07:26:00 följande:

Jag har läst på nätet och man kan inte alltid lita på vad som står där. Fkm=försäkringskassanmyndighet.

Finns inget som heter så. Försäkringskassan är en myndighet som heter försäkringskassan.
    Självklart kan man inte lita på allt som står på nätet.
Svar på tråden Stämmer det??