• Gryntroll

Egen paneer - kalorier?

Nu behöver jag hjälp att tänka till... 

Har gjort egen paneer (indisk färskost) av 3 l standard mjölk (3%) och några msk citronsaft, av det blev det 290g paneer... vad blir det för kcal/100g?

• Svar på tråden Egen paneer - kalorier?
  • Gryntroll

Perfekt tack! - tänkte någonstans att det borde bli hyfsat lätt att räkna ut iom att det är 1/10 av viken. Men det stog stilla

• Gryntroll

Förresten, man räknar alltså inte med att något är vattenlösligt och silas bort?

• klyban
    Gryntroll skrev 2017-08-28 16:13:47 följande:
    Perfekt tack! - tänkte någonstans att det borde bli hyfsat lätt att räkna ut iom att det är 1/10 av viken. Men det stog stilla smile2.gif

~17% är mer rätt, så mot ~1/5.
    Man ska vara medveten om att vätskan som försvinner innehåller kcal också, så alla kcal koncentrerar sig inte vidare till paneer.

Och detta är tagit från kcal på paneer och 3% mjölk.
    Sen kan det säkert variera en del, med tanke på att det olika mycket från gång till annan.
    Där det gör så i ditt fall kan bli mindre förändringar i kcal.

hur många meter var det?
  • Gryntroll
    klyban skrev 2017-08-29 13:56:12 följande:

~17% är mer rätt, så mot ~1/5.

Man ska vara medveten om att vätskan som försvinner innehåller kcal också, så alla kcal koncentrerar sig inte vidare till paneer.

Och detta är tagit från kcal på paneer och 3% mjölk.

Sen kan det säkert variera en del, med tanke på att det olika mycket från gång till annan.

Där det gör så i ditt fall kan bli mindre förändringar i kcal.

Så hur ungefär mycket kcal/100 g paneer skulle du säga att det blir då?

Och hur kan man tänka sig att det är fördelat på fett, protein och kolhydrater?
  • klyban
    Gryntroll skrev 2017-08-29 21:04:12 följande:

Jag använde denna för paneer och jämförde med standard mjölk.
    www.fatsecret.se/Diary.aspx&rid=1970777

hur många meter var det?
  • Mascaraklumpar
    Gryntroll skrev 2017-08-29 21:04:12 följande:

Eftersom disackarider ("socker") löser sig i vätska skulle jag säga att de mesta av sockret försvinner. Med protein och fett skulle jag gissa på att 5-10%försvinner av den totala mängden försvinner.

Så ta 3000 g gånger 95% av fetthalten respektive proteinhalten i mjölken. Dela på 2,9 så får du mängden per 100 gram. För kolhydrater så räknar du på 290 gram gånger halten i mjölken.

Fett innehåller 9 kcal per gram, kolhydrater och protein 4 kcal.

Jag orkar inte leta fram näringsvärden för mjölk men gissar att det blir typ 450 kcal/100g
Svar på tråden Egen paneer - kalorier?