Anonym (Mamma) skrev 2017-08-29 15:28:04 följande:
Staten/kommunen pumpar ut pengar åt folk som inte klarar sig själva på ett eller annat sätt = bidrag. Ett bidrag är egentligen till för att hjälpa vid tillfälliga ekonomiska problem, men för många är bidragen extremt långvariga. Och då har vi det lustiga också... Om vi som tjänar hygglig och därmed skattar och har utgifter därefter skulle få ekonomiska trångmål så ska vi ha sett till att vi fixar det själva med privata försäkringar för vi får inte i närheten av vad vi tjänar och går därför omkull betydligt snabbare än nån som får 80% av lönen. Vissa ska klara sig själva och andra inte... Och om vi då istället inte konsumerar utan sparar massor så kommer Sveriges totala ekonomi gå ner, skapa arbetslöshet mm mm.
Ja, barn kostar pengar. Det borde alla veta. Är man inte kapabel att göra en budget för att se om man har råd med barn så ska man inte ha några. Och sen att det hostas upp typ 6000 spänn per månad för att nån skaffar fyra barn tycker jag är helt orimligt.
Detta med att väldfärdssystemet inte täcker upp för oss som tjänar bättre är jag väl medveten om. Vi minskade våra nettointäkter med mer än hälften när vi båda var arbetslösa. Men likväl, jag har en annan uppfattning än vad du har, jag är nöjd med att vi har ett välfärdssystem och visserligen är syftet med de allra flesta ekonomiska insatser som finns är att de ska vara temporära. Men likväl så kan det hända saker i livet, som gör att vissa aldrig kan få en bra inkomst. Den självgående kvinnan eller mannen, kan bli svårt skadad, få en sjukdom.
Och till sist, barn kommer födas till både fattiga och rika. Till de som är duktiga på att hushålla med pengar, till de som är riktiga slösare. Det som är bra i Sverige är att alla, oavsett ekonomisk bakgrund, har möjlighet att ge sina barn en bra uppväxt.
I de länder där detta skydd inte finns, där är det barnen som får betala det högsta priset, det avhåller inte folk att skaffa barn, de kommer ändå. Så att ta bort barnbidraget i hopp att folk inte skaffar barn de inte har råd med, det fungerar inte så.