• tuntemattomana

Tradera kraschar, jag förlorar pengar. Hur skulle du göra? HJÄLP!

Jag hade lagt upp auktioner på dyra saker på tradera. 
    Auktionerna skulle gå ut i söndags kväll och då kraschar Tradera :C
    Det går inte att lägga bud ca 30 min innan mina auktioner går ut.
    Jag förlorar mycket pengar på detta vilket är mycket för mig som är föräldraledig.
    Tradera planerade att skjuta upp auktionernas avslut 24 h men misslyckades med detta och hjälper mig bara med att jag inte behöver betala provision..

Auktionerna löper ut och om jag nu inte säljer grejerna för låga summor får jag antagligen 5 dåliga omdömen :C och gör 5 personer besvikna..

Hur hade du gjort?

• Svar på tråden Tradera kraschar, jag förlorar pengar. Hur skulle du göra? HJÄLP!
  • Vickan I

Jag råkade ut för samma sak. Fick mkt lägre på mina auktioner då folk inte kunde lägga bud. Hade ca 10 auktioner med barnkläder. Auktionerna gick ut strax innan 21:00 så de skulle inte förlängas enligt Tradera fast sajten kraschade innan det. Nu klarar vi oss bra ändå, men irriterande förlora mkt pengar. Jag försöker se det som att några gjorde bra fynd och hoppas att det är föräldrar med sämre ekonomi som nu får bra grejer till väldigt bra pris. Orkar inte bråka med Tradera och ville inte vägra skicka grejerna heller och ta dem diskussionerna med köparna. Inte värt det för mig.

• tuntemattomana

ja det är så jäkla dåligt av tradera att inte de tar detta med köparna.. :/ vet inte hur jag ska göra. skönt att du accepterat, önskar att jag kunde det.. jag behöver verkligen pengarna men tycker synd om köparna.

• Anonym (Ok)

Fast om du nu förlorar så mycket på det så kanske du får sätta ett högre pris från början?

• Vickan I
    tuntemattomana skrev 2017-08-29 12:36:50 följande:

ja det är så jäkla dåligt av tradera att inte de tar detta med köparna.. :/ vet inte hur jag ska göra. skönt att du accepterat, önskar att jag kunde det.. jag behöver verkligen pengarna men tycker synd om köparna.

Ja jag hade ju gärna fått pengarna också. Kan ju inte säga säkert vad jag skulle fått, men jämfört med tidigare och vad jag brukar få så blev det ca 500-600 kr mindre än jag räknat med totalt. De sista 35 min har ingen lagt bud på mina auktioner och det är då det brukar budas som mest. Så väldigt tydligt att systemet låg nere.

Hur mkt pengar tror du det handlar om? Tror tyvärr inte du kan göra så mkt mer än att slutföra köpen trots de låga prisen eller meddela köparna att du inte kan sälja till det priset och hoppas att de tar det bra, vilket nog inte är troligt och lägga upp sakerna på nytt.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Ok) skrev 2017-08-29 12:38:34 följande:

Fast om du nu förlorar så mycket på det så kanske du får sätta ett högre pris från början?

Hur lyckas vissa med att ALLTID lägga skulden där den inte hör hemma?
  • silvergirl

Var är det för grejer ni säljer egentligen? Jag brukar sälja barnkläder från typ småfolk och Meandi, nån 30a per plagg brukar det bli, ingen jätteförlust alltså

• Vickan I
    silvergirl skrev 2017-08-29 13:19:11 följande:

Var är det för grejer ni säljer egentligen? Jag brukar sälja barnkläder från typ småfolk och Meandi, nån 30a per plagg brukar det bli, ingen jätteförlust alltså

Hade 10 auktioner. Mycket skalkläder och vindfleece, goretex skor etc från Isbjörn, PoP, Molo, Viking etc. Säljer bara grejer jag vet jag får bra betalt för. Annars orkar jag inte. Kläder jag skulle få 30-50 kr för ger jag bort till vänner eller lämnar till insamling. Hatar sälja och göra paket så måste kännas värt det för jag ska orka.
  • viseversa

Jag hade förklarat läget för köparna. Sagt att jag inte kommer sälja för det priset då hemsidan inte funkat som den ska. Och att jag kommer lägga ut auktionerna igen. Dåligt skött av Tradera. Men dom är inte kända för att bry sig avsevärt om sina kunder.

• Anonym (J)

Nu vet jag inte hur tradera fungerar.. men om ni kan bestämma priset själva, varför lägger ni så lågt startbud då om ni inte är redo att sälja det så lågt?!

• Anonym (Skicka)

Genom att inte sätta ett reservationspris har du gått med på att sälja varorna så billigt och får alltså snällt skicka iväg sakerna till deras nya ägare.

Problemet du har är med tradera det är alltså dom du får bråka med för att försöka få en skälig kompensation. Inte försöka förvägra vinnarna av auktioner sina varor.

• viseversa
    Anonym (J) skrev 2017-08-29 14:42:01 följande:

Nu vet jag inte hur tradera fungerar.. men om ni kan bestämma priset själva, varför lägger ni så lågt startbud då om ni inte är redo att sälja det så lågt?!

Vet du hur auktion funkar? Den sista halvtimmen och speciellt dom sista minuterna så brukar folk buda som mest. Lägger man gör högt startbud är det kanske ingen som budar alls. Folk lägger ut äkta guld för 1:- för att det lockar folk att buda men såklart det går upp rejält i pris.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Hur?) skrev 2017-08-29 13:17:30 följande:

Hur lyckas vissa med att ALLTID lägga skulden där den inte hör hemma?

Vadå lägga skulden där den inte hör hemma? När man säljer något så lägger man väl ett minsta belopp som man kan tänka sig? Du kan ju aldrig veta i förväg om varan ska öka massor i bud sista halvtimmen. Den kanske ändå hade gått för den låga summan. Har man nu så dåligt med pengar så varje krona är värdefull när man säljer så får man kanske gardera sig på något sätt. Eller?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Ok) skrev 2017-08-29 15:23:15 följande:
    Vadå lägga skulden där den inte hör hemma? När man säljer något så lägger man väl ett minsta belopp som man kan tänka sig? Du kan ju aldrig veta i förväg om varan ska öka massor i bud sista halvtimmen. Den kanske ändå hade gått för den låga summan. Har man nu så dåligt med pengar så varje krona är värdefull när man säljer så får man kanske gardera sig på något sätt. Eller?
    Vad du tror om priser och så vidare är helt ointressant, Tradera har gjort fel och gör inte rätt för sig. DET är problemet, inget annat.

Men för att du ska förstå TS irritation lär man sig snabbt vad saker går för på Tradera och även hur/när folk budar. Så det är rätt lätt att lista ut ungefärliga slutpriser.
  • tuntemattomana

Nu har jag skickat iväg grejerna till köparna för att jag inte orkade krångla. Det jag la upp var vinterkläder, babysele från ergobaby.. märkesporslin, samlarsaker mm.
    Det handlar troligtvis om ca 500 kr i förlorade bud för mig. Kan mycket väl vara mycket mer. Kanske det dubbla..
    Jag har sparat dessa saker från förra vintern, tänkt ut när på månaden folk har pengar, verkligen tänkt innan jag la upp dessa grejer för att få maximalt för att jag verkligen behöver pengar.

Och varför la jag då upp det för så lite pengar från början? Jo för att det lockar fler köpare och tradera har tipsat om detta sätt. Därför.
    Sätter man reservationspris kostar det 40 kr extra vilket inte känns så lockande för det behövs aldrig, buden stiger som bara den ändå när man har bra saker att sälja.

Grejen är ju den att jag hade absolut kunnat släppa sakerna för de summor jag fick, det har jag ju gjort nu. 
    Problemet är ju att jag hade kunnat få mycket mer, sakerna är ju uppenbarligen värda mer eftersom att det budas massor de sista minuterna.

Och det är Traderas fel!

• Bibbidi
    viseversa skrev 2017-08-29 14:51:12 följande:
    Vet du hur auktion funkar? Den sista halvtimmen och speciellt dom sista minuterna så brukar folk buda som mest. Lägger man gör högt startbud är det kanske ingen som budar alls. Folk lägger ut äkta guld för 1:- för att det lockar folk att buda men såklart det går upp rejält i pris.
    Men även om det brukar funka så är det ju inte säkert att det gör det. Ibland händer det ju att folk inte bjuder så mycket som man tror - och egentligen ska man då som säljare "acceptera" det i alla fall. Vet en gång en säljare kontaktade mig och sa att hon inte tänkte sälja en tavla för hon fick inte så mycket hon ville ha för den. Jag blev sjukt irriterad. Ifall man inte kan tänka sig att sälja för mindre än x - ja men sätt ut för den summan då! 
  • tuntemattomana
    Bibbidi skrev 2017-08-30 20:19:42 följande:
    Men även om det brukar funka så är det ju inte säkert att det gör det. Ibland händer det ju att folk inte bjuder så mycket som man tror - och egentligen ska man då som säljare "acceptera" det i alla fall. Vet en gång en säljare kontaktade mig och sa att hon inte tänkte sälja en tavla för hon fick inte så mycket hon ville ha för den. Jag blev sjukt irriterad. Ifall man inte kan tänka sig att sälja för mindre än x - ja men sätt ut för den summan då! 
    jo men då hade det ju inte varit någon som bjöd högre bara.
    Nu har ju ingen haft chansen att bjuda.
    Hade jag inte fått mer än jag fick nu hade det ju varit lätt att acceptera om auktionerna fått löpa ut på normalt vis.

Det är ju inte det som tråden handlar om..
  • riboflavin

Hur jag skulle göra?

Jag skulle följa det avtal jag ingick när jag registrerade mig som användare, där det klart och tydligt står att Tradera inte ansvarar för uteblivna bud eller bud som inte kan läggas när tekniken strular.

Surt, men Tradera är väldigt tydliga.

info.tradera.com/sakerhetscenter/anvandaravtal/

Vill du helgaredera får du lägga ett reservationspris.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • tuntemattomana
    riboflavin skrev 2017-08-31 09:02:41 följande:

Hur jag skulle göra?

Jag skulle följa det avtal jag ingick när jag registrerade mig som användare, där det klart och tydligt står att Tradera inte ansvarar för uteblivna bud eller bud som inte kan läggas när tekniken strular.

Surt, men Tradera är väldigt tydliga.

info.tradera.com/sakerhetscenter/anvandaravtal/

Vill du helgaredera får du lägga ett reservationspris.

Ja då ha jag gjort "rätt" nu då.
Svar på tråden Tradera kraschar, jag förlorar pengar. Hur skulle du göra? HJÄLP!