• FixarFrasse

Köpa bostadsrätt innan inflyttning

Frågan hör kanske lika mycket hemma under "Ekonomi":

Jag har en dotter som är klar med sina högskolestudier om några år, vi har redan nu börjat fundera på att fixa lägenhet åt henne lagom till dess.

Bostadsmarknaden är som alla vet minst sagt galen ? därför funderar vi på att köpa en lägenhet åt henne redan nu (men utan att hon flyttar in):
    De flesta bostadsrättsföreningar accepterar ju inte andrahandsuthyrning och det är inte något jag skulle vilja göra svart.
    Jag funderar på om det finns andra lösningar att ta till och en fundering jag har är följande:
    Nu hittar jag bara på siffror, men låt oss säga att vi hittar en lägenhet för en miljon kr (jag vet ? det är en jäkligt billig lägenhet, men bara för argumenterandets skull)
    Låt oss säga att jag betalar kontantinsatsen åt köparen, men formellt lägger den som ett lån att återbetalas vid ett visst givet datum. Vi upprättar också ett avtal där köparen förbinder sig att sälja lägenheten till mig samma datum till köpeskillingen (alltså i mitt exempel en miljon kronor). Jag eliminerar då risken för värdeuppgången och därmed kostnadsökningen för dessa tre år.

Detta skulle väl vara OK?
    Jag är fullt medveten om att det skulle innebära andra risker ? personen ifråga skulle kunna gå i personlig konkurs under tiden, hen kan träffa någon som hen vill flytta ihop med innan vårt överenskomna slutdatum o s v. Men om vi inledningsvis bortser från dessa risker, skulle upplägget som sådant möta några juridiska hinder?
    Tips om andra upplägg?

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt innan inflyttning
  • Anonym (12345)

Marknaden där bostäder säljs på ritning har börjat gå ned.
    Och det är av naturliga orsaker man börjar nå gränsen för vad folk har råd att betala, oftast förstagångsköpare.

• Kjell2

Kan vara värt att lusläsa nya reglerna kring andrahandsuthyrning. Kanske finns det öppningar där.

• FixarFrasse

Bra bollplank och kommentarer, jag tackar för detta.

För stunden gör jag nog som så att jag låter pengarna stå på de fonder de gör (även om börsen inte gjort varken mig eller fonderna så jäkla glad de sista veckorna/månaderna..)

Kontantinsatsen är inga problem, den har jag besparingar till med råge. Dock inte till hela kostnaden för lägenheten - far from it. Det jag är lite orolig för är hur hög prisuppgången blir - med lite otur kan en lägenhet i ett någorlunda attraktivt område lätt gå upp en halv mille (eller åtminstone ett antal hundratusingar) på två år... Därav mina funderingar på kreativa lösningar.

Ska fundera lite mer på att köpa och hyra ut i andra hand... Det borde inte finnas någon "minimitid" för när man får hyra ut lägenheten p g a studier. På papperet kan man bo i lägenheten en månad för att sedan hyra ut den i andra hand.

• Anonym (12345)
    FixarFrasse skrev 2017-08-30 14:28:08 följande:

Bra bollplank och kommentarer, jag tackar för detta.

För stunden gör jag nog som så att jag låter pengarna stå på de fonder de gör (även om börsen inte gjort varken mig eller fonderna så jäkla glad de sista veckorna/månaderna..)

Kontantinsatsen är inga problem, den har jag besparingar till med råge. Dock inte till hela kostnaden för lägenheten - far from it. Det jag är lite orolig för är hur hög prisuppgången blir - med lite otur kan en lägenhet i ett någorlunda attraktivt område lätt gå upp en halv mille (eller åtminstone ett antal hundratusingar) på två år... Därav mina funderingar på kreativa lösningar.

Ska fundera lite mer på att köpa och hyra ut i andra hand... Det borde inte finnas någon "minimitid" för när man får hyra ut lägenheten p g a studier. På papperet kan man bo i lägenheten en månad för att sedan hyra ut den i andra hand.

Din dotter studerar i samma stad som bostaden eventuellt köps i?
  • FixarFrasse
    Anonym (12345) skrev 2017-08-30 14:48:24 följande:
    Din dotter studerar i samma stad som bostaden eventuellt köps i?

Ja, det är bl a därför jag har velat hitta alternativa lösningar.
    Som du säkert är insatt i accepterar många bostadsrättsföreningar endast andrahandsuthyrningar för studier på ANNAN ort, vissa accepterar studier på samma ort. Men som jag skrivet tidigare blir det lite ihåligt att köpa en bostadsrätt för att omedelbart hyra ut den p g a studier (varför köpte jag den överhuvudtaget).

Så visst -  egentligen är tiden (noll eller en månad) helt irrelevant, det viktiga är att bostadsrättsföreningen godkänner andrahandsuthyrningen överhuvudtaget.

Det kan finnas en liten öppning - har pratat med en mäklare jag känner:
    Många bostadsrättsföreningar i kommuner med lägenhetsbrist blir tvingade att sälja sina lägenheter till kommunerna (till marknadsmässiga priser och korrekt budgivning - men kommunen budar högst). Bostadsrättsföreningarna får inte neka respektive kommun köp. Detta för att förse nyanlända och kandidater i social omsorg med lägenheter. Såväl övriga bostadsrättsinnehavare som bostadsrättsföreningarna avskyr detta och är därför mer generösa med sina beviljanden av andrahandsuthyrningar generellt. Om jag verkar seriös och kan presentera en vettig andrahandshyresgäst är jag av naturliga skäl mer intressant än risken att få in t ex en pundare. Kommunerna håller sig företrädesvis i de yttre/billigare områden, men de kryper inåt mot de mer attraktiva. Hursomhelst är det något som driver upp priserna på bostadsrätterna, vilket i sig är ett j-a ofog.

• Kjell2
    FixarFrasse skrev 2017-08-30 15:29:40 följande:

Som du säkert är insatt i accepterar många bostadsrättsföreningar endast andrahandsuthyrningar för studier på ANNAN ort, vissa accepterar studier på samma ort. Men som jag skrivet tidigare blir det lite ihåligt att köpa en bostadsrätt för att omedelbart hyra ut den p g a studier (varför köpte jag den överhuvudtaget).

Så visst -  egentligen är tiden (noll eller en månad) helt irrelevant, det viktiga är att bostadsrättsföreningen godkänner andrahandsuthyrningen överhuvudtaget.

Många bostadsrättsföreningar i kommuner med lägenhetsbrist blir tvingade att sälja sina lägenheter till kommunerna (till marknadsmässiga priser och korrekt budgivning - men kommunen budar högst). Bostadsrättsföreningarna får inte neka respektive kommun köp. Detta för att förse nyanlända och kandidater i social omsorg med lägenheter. Såväl övriga bostadsrättsinnehavare som bostadsrättsföreningarna avskyr detta och är därför mer generösa med sina beviljanden av andrahandsuthyrningar generellt. Om jag verkar seriös och kan presentera en vettig andrahandshyresgäst är jag av naturliga skäl mer intressant än risken att få in t ex en pundare. Kommunerna håller sig företrädesvis i de yttre/billigare områden, men de kryper inåt mot de mer attraktiva. Hursomhelst är det något som driver upp priserna på bostadsrätterna, vilket i sig är ett j-a ofog.

Och hur ska du få ägaren av bostadsrätten att sälja till dig till ett pris som är under det komunen erbjduer. Eller tänker du bjuda över komunen?

Lösinngen du ser är lite lika den so om presenteras ovan. Kolla runt med olika brf och se vilken typ av andrahandsuthyrning de accepterar.

• Anonym (12345)
    FixarFrasse skrev 2017-08-30 15:29:40 följande:

Detta låter lite märkligt, men inte helt omöjligt.
    Du skriver att det är bostadsrättsföreningar som säljer i kommuner med lägenhetsbrist, vad men din mäklarpolare är det nyproduktion då som säljs till kommunerna som erbjuder högst pris?
    Bostadsrättsföreningar brukar inte sälja lägenheter det görs ofta av privatpersoner.

Sen kan en kommun aldrig tvinga någon det råder fri marknad och man får sälja till vem man vill det behöver inte vara till den som erbjuder högst pris.
    Om så är fallet så kan det finns möjlighet att tvångsförsälja en bostad som en kommun köpt med motivering att det strider mot stadgarna eftersom bostadsrättsägaren inte ska bo där permanent.

Om detta verkligen stämmer så är det ett utmärkt exempel på slöseri med skattemedel och ansvariga borde ställas tills vars för att det köpst bostäder till överpris, pengar som kunnat lagts på nybygge av tex hyresbostäder.
  • FixarFrasse
    Anonym (12345) skrev 2017-08-30 20:45:04 följande:
    Detta låter lite märkligt, men inte helt omöjligt.
    Du skriver att det är bostadsrättsföreningar som säljer i kommuner med lägenhetsbrist, vad men din mäklarpolare är det nyproduktion då som säljs till kommunerna som erbjuder högst pris?
    Bostadsrättsföreningar brukar inte sälja lägenheter det görs ofta av privatpersoner.

Sen kan en kommun aldrig tvinga någon det råder fri marknad och man får sälja till vem man vill det behöver inte vara till den som erbjuder högst pris.
    Om så är fallet så kan det finns möjlighet att tvångsförsälja en bostad som en kommun köpt med motivering att det strider mot stadgarna eftersom bostadsrättsägaren inte ska bo där permanent.

Om detta verkligen stämmer så är det ett utmärkt exempel på slöseri med skattemedel och ansvariga borde ställas tills vars för att det köpst bostäder till överpris, pengar som kunnat lagts på nybygge av tex hyresbostäder.

Jag ber om ursäkt - ser att min formulering är flummig (och felaktig) nu när du påpekar det!

Nej, det är befintliga objekt som säljs på "vanlig" budgivning. Formuleringen borde kanske lyda något såhär: Bostadsrättsföreningarna kan inte neka kommunen genom att neka affären. Många känner säkert till att det inte "bara" är att köpa en lägenhet och flytta in, bostadsrättsföreningen ska godkänna köparen (eller rättare sagt köparen som medlem i föreningen)

Detta år dock ett ganska trubbigt verktyg,föreningen måste förhålla sig till diskrimineringslagar o s v och får naturligtvis inte neka någon på lösa grunder. Och så måste det vara - det håller jag med om!
    Jag menar emellertid att kommunerna seglar i grumliga vatten! En bostadsrättsföreningen kan underkänna någon genom påvisad misskötsamhet, d v s t ex om jag låter andra bo i lägenheten som sabbar den. 
    Men kommunen kan mycket väl (som rent exempel) ha en eller flera lägenheter i den egna föreningen som kanske disponeras av vandaliserande missbrukare - jag får ÄNDÅ inte lov att neka kommunen ytterligare köp (givet att de som sagt vinner budgivningen på normalt sätt)

Generellt sett har kommunerna ganska brått med att förvärva lägenheter till t ex nyanlända och/eller individer i social omsorg - man hade helt enkelt inte haft tid att vänta på lägenheter i nyproduktion, här har man ju ofta åtminstone något års väntetid. Jag kan  inte detaljerna,men jag ser inget hinder i att kommunen faktiskt också skulle kunna köpa nyproduktion men det är inte intressant i nuläget.

Och som du skriver: Nej - kommunen kan inte tvinga någon att sälja till dem, men de flesta gör det naturligtvis när de är högstbjudande.
    Och JA, det är enorma slöseri (och ren omoral) att förfara så med skattemedel!

• Anonym (12345)

Eftersom du har de resurser som krävs för att köpa en bostad, så finns den lite andra möjligheter om man vill öka kapitalet och vågar satsa.
    Köp en äldre lägenhet med låg avgift som måste renoveras.

Helst en där badrummet är renoverat ofta har föreningen gjort detta i samband med stambyte.
    Gör sedan en budgetrenovering, färg, golv tapeter, kök kan man lätt göra om hela då det är billigt på ikea, vitvaror hittar man på blocket.
    Det går även att hitta begagnade kök bara några år gamla och sätta in.

Säg att man lägger ned 25k och ädå gör en förtjänst på 100-150k efter skatt så är det rätt bra.

• FixarFrasse
    Anonym (12345) skrev 2017-08-31 12:22:36 följande:

Eftersom du har de resurser som krävs för att köpa en bostad, så finns den lite andra möjligheter om man vill öka kapitalet och vågar satsa.
    Köp en äldre lägenhet med låg avgift som måste renoveras.

Helst en där badrummet är renoverat ofta har föreningen gjort detta i samband med stambyte.
    Gör sedan en budgetrenovering, färg, golv tapeter, kök kan man lätt göra om hela då det är billigt på ikea, vitvaror hittar man på blocket.
    Det går även att hitta begagnade kök bara några år gamla och sätta in.

Säg att man lägger ned 25k och ädå gör en förtjänst på 100-150k efter skatt så är det rätt bra.

Absolut - det är ett bra alternativ. Dock - Vi har faktiskt kollat enstaka renoveringsobjekt och än om det låter lite absurt är dessa tyvärr skitsvårt numera att hitta på den stekheta marknaden - många vill åt dem då det är ett sätt att pressa kostnaderna - inte bara som investeringsobjekt - men också åt sig själv.

Vi var och kollade på en lägenhet som inte var rörd sedan 40-talet och verkligen behövde renoveras, men budgivningen visslade iväg UNDER pågående visning och den slutade på väldigt högt pris. Nu var den kanske extra intressant för en duktig renoverare då man verkligen kunde behålla originainredningen på den med en varsam renovering, men även lägenheter byggda eller renoverade på 60-70-80-90 tal med nytt renoveringsbehov drar iväg ganska ordentligt...

• Anonym (Karin)
    FixarFrasse skrev 2017-08-29 15:49:25 följande:

Frågan hör kanske lika mycket hemma under "Ekonomi":

Jag har en dotter som är klar med sina högskolestudier om några år, vi har redan nu börjat fundera på att fixa lägenhet åt henne lagom till dess.

Bostadsmarknaden är som alla vet minst sagt galen ? därför funderar vi på att köpa en lägenhet åt henne redan nu (men utan att hon flyttar in):

De flesta bostadsrättsföreningar accepterar ju inte andrahandsuthyrning och det är inte något jag skulle vilja göra svart.

Jag funderar på om det finns andra lösningar att ta till och en fundering jag har är följande:

Nu hittar jag bara på siffror, men låt oss säga att vi hittar en lägenhet för en miljon kr (jag vet ? det är en jäkligt billig lägenhet, men bara för argumenterandets skull)

Låt oss säga att jag betalar kontantinsatsen åt köparen, men formellt lägger den som ett lån att återbetalas vid ett visst givet datum. Vi upprättar också ett avtal där köparen förbinder sig att sälja lägenheten till mig samma datum till köpeskillingen (alltså i mitt exempel en miljon kronor). Jag eliminerar då risken för värdeuppgången och därmed kostnadsökningen för dessa tre år.

Detta skulle väl vara OK?

Jag är fullt medveten om att det skulle innebära andra risker ? personen ifråga skulle kunna gå i personlig konkurs under tiden, hen kan träffa någon som hen vill flytta ihop med innan vårt överenskomna slutdatum o s v. Men om vi inledningsvis bortser från dessa risker, skulle upplägget som sådant möta några juridiska hinder?

Tips om andra upplägg?

Bättre att köpa ett billigt hus/ stuga och sedan kan du hyra ut/ airbnb:a allt vad du orkar utan en brf som begränsar.
  • Anonym (sune)
    Anonym (12345) skrev 2017-08-30 13:52:49 följande:

Marknaden där bostäder säljs på ritning har börjat gå ned.
    Och det är av naturliga orsaker man börjar nå gränsen för vad folk har råd att betala, oftast förstagångsköpare.

2009-20015 köpte jag 1-2 nyprod om året. Oftast med bra vinst.
    Aldrig en enda krona i förlust.
    2016 och frammåt hittar jag få projekt som garanterat landar på vinst.

• Anonym (12345)
    Anonym (sune) skrev 2017-09-01 12:32:16 följande:
    2009-20015 köpte jag 1-2 nyprod om året. Oftast med bra vinst.
    Aldrig en enda krona i förlust.
    2016 och frammåt hittar jag få projekt som garanterat landar på vinst.
    Hur mycket pengar har du tjänat totalt.
    Bodde du i någon av bostäderna?
    Fick du visa lånelöfte eller bokade du bara betalde handpenning och sedan löste lånet med pengarna som kom in på tillträdesdagen från köpare #2?
  • Anonym (sune)
    Anonym (12345) skrev 2017-09-01 12:38:54 följande:
    Hur mycket pengar har du tjänat totalt.
    Bodde du i någon av bostäderna?
    Fick du visa lånelöfte eller bokade du bara betalde handpenning och sedan löste lånet med pengarna som kom in på tillträdesdagen från köpare #2?
    Jag vet inte hur mycket jag tjänat riktigt. Men tillräckligt för att kunna leva på
    vinsten.  Jag har inte haft lån, betalat kontakt och sålt efter inflyttning.
    Jag har mantalsskrivit mej på alla lägenheter och har " visningsmöbler"
    men kunnat erbjuda omgående ( 3-4 dagars) inflyttning.
    Men rekordvinsten före skatt är 1.1 miljoner
  • FixarFrasse
    Anonym (sune) skrev 2017-09-01 12:51:04 följande:
    Jag vet inte hur mycket jag tjänat riktigt. Men tillräckligt för att kunna leva på

Ja, onekligen har bostadsrätter varit (och är kanske fortfarande) bra investeringsobjekt.

Mitt primära fokus var emellertid att köpa en lägenhet nu till min dotter för inflyttning om några år för att undvika prisuppgången. Man hade kanske dessutom kunnat tjäna någon tusing i månaden vilket ju inte hade gjort något

Egentligen är vi inte intresserade av nyproduktion, generellt är nyproducerade lägenheter eller småhus för den delen bara rätvinkliga "vita helveten" som någon uttryckte det.
    Jag vet -bara en (min) åsikt!

• Anonym (12345)
    Anonym (sune) skrev 2017-09-01 12:51:04 följande:
    Har skattemyndigheten hört av sig? dom har ju börjat granska privatpersoner som har mycket försäljningar.
  • Kjell2
    FixarFrasse skrev 2017-09-01 13:04:47 följande:

Ja, onekligen har bostadsrätter varit (och är kanske fortfarande) bra investeringsobjekt.

Mitt primära fokus var emellertid att köpa en lägenhet nu till min dotter för inflyttning om några år för att undvika prisuppgången. Man hade kanske dessutom kunnat tjäna någon tusing i månaden vilket ju inte hade gjort något

Egentligen är vi inte intresserade av nyproduktion, generellt är nyproducerade lägenheter eller småhus för den delen bara rätvinkliga "vita helveten" som någon uttryckte det.
    Jag vet -bara en (min) åsikt!

Ska du bara hedga mot höga bostadspriser om ett par år spelar din syn på vad som är snyggt mindre roll jämfört med vilken analys du gör över framtida pris.

Bästa förslaget hittills är nog att köpa ett mindra hus istället. Då kan du hyra ut mycket friare. Sen säljer du och har en bra hedge på bostadspriset.

• FixarFrasse
    Kjell2 skrev 2017-09-01 13:23:23 följande:
    Ska du bara hedga mot höga bostadspriser om ett par år spelar din syn på vad som är snyggt mindre roll jämfört med vilken analys du gör över framtida pris.

Bästa förslaget hittills är nog att köpa ett mindra hus istället. Då kan du hyra ut mycket friare. Sen säljer du och har en bra hedge på bostadspriset.
    Såklart har du helt rätt. I min ursprungliga "plan" var poängen att eftersom den köpta lägenheten var tänkt att behållas och så småningom flyttas in i är det ett önskemål att den var trivsam.
Svar på tråden Köpa bostadsrätt innan inflyttning