• Estor

Åderbråck i underlivet.

Någon här som har/haft det? Hur upplevde ni det? Fått en läkartid nästa vecka för misstänkt åderbråck

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet.
  • InaLo

Jag har har haft vid varje graviditet(har tre barn) lär få delvis denna med. Har inte haft det på något annat ställe. Har även det i perioder när jag inte är gravid. Jag har upphöjningar och även som svarta prickar som påminner om fästing. Trode första gången att det var en fästing. De kan pulsera och ömma och göra ont ibland.

Läkare gör inget åt det. Vet inte om man kan bli sjukskriven om man har stora besvär men jag har inte fått det på grund utav det. Har ändå ett tungt jobb där jag måste stå och gå mycket.

• Estor
    InaLo skrev 2017-08-30 10:20:06 följande:

Jag har har haft vid varje graviditet(har tre barn) lär få delvis denna med. Har inte haft det på något annat ställe. Har även det i perioder när jag inte är gravid. Jag har upphöjningar och även som svarta prickar som påminner om fästing. Trode första gången att det var en fästing. De kan pulsera och ömma och göra ont ibland.

Läkare gör inget åt det. Vet inte om man kan bli sjukskriven om man har stora besvär men jag har inte fått det på grund utav det. Har ändå ett tungt jobb där jag måste stå och gå mycket.

Tack för ditt svar. Har också tungt jobb, mycket trappor, lyft, i ständig rörelse och stående. När jag känner hem orkar ja knappt röra mig och vaknar på nätterna. På morgonen känns de bra men sen börjar de om. Får väl se vad läkaren säger :)
  • FruganH

Ja, usch. Hade hela underlivet fullt andra graviditeten. Var hemskt! Kunde knappt gå, det brände och kliade om vartannat.
    Jag använde intimolja och även nån svalkande gel för underlivet som jag använde, det lindrade lite. Ibland la jag mig med en frysklamp inlindas i handduk mellan benen för att inte bli galen.

• Anotherone

Jag hade inga åderbråck med mitt första barn, däremot nu med andra.

Förstod inte vad det var som kändes så ömt först, tänkte att det var fogen över "vulvan" eller blygdbenet. Inte så konstigt mot slutet av en graviditet . Men sen fick jag för mig att kolla efter ordentligt och det såg verkligen hemskt ut. Tjocka ådror som ömmade som sjutton.

Dock kan jag lugna er med att för mig så försvann de i princip när barnet fötts och trycket och tyngden försvann. Nu känner jag inget sånt alls, 3,5mån senare.

Svar på tråden Åderbråck i underlivet.