konichiwa skrev 2017-09-07 10:09:15 följande:
Hej, mina barn är också 4 och 7 år. Jag fick ett bra råd, du kanske redan har provat, men jag skriver det ändå.
Vi försöker att leka en halvtimme med varje barn varje dag. Antingen tillsammans eller med dem var och en för sig (men det är inte alltid det går, men det är det bästa). Det ska vara en lek där barnet får styra, 4-åringen vill leka roll-lekar och ställa till med kalas för gosedjuren och 7-åringen vill spela schack eller bygga med lego. De får bestämma. Det viktiga är att de styr och att man har fullt fokus på leken. Sedan vi började med detta har jag märkt några tydliga skillnader: Barnen får en närmre relation till en och vill prata mer om saker och lyssnar bättre. De blir också lugnare och tävlar inte om vår uppmärksamhet (genom bråk). Vi har fått MER tid att fixa saker även om vi lägger ner mer tid på att leka med barnen.
Hade en period där vi båda föräldrar verkligen var hur trötta som helst på att leka, så vi försökte liksom engagera barnen i annat hela tiden. Men nu känns det faktiskt kul att leka igen, det är bara ett par år av lek kvar, sedan vill de inte leka längre :)
Det var inte någon dum idé, jag får lägga fram det som förslag till maken :)
Fru Ve skrev 2017-09-07 12:50:56 följande:
Äh jag tror bara det finns på Facebook och Instagram som en illusion, det lugna och harmoniska livet. Det är precis så här också som du beskriver. I somras slogs våra barn så mycket att vi sökte hjälp på BUP. Det var med facit i hand mycket bra då vi fick ventilera och fick utomståendes syn på saken. Vi blev på inrådan av BUP strängare mot barnen och införde kraftigt reducerad skärmtid varje dag. Om de slåss och är bråkiga minskas den skärmtiden med 15 minuter åt gången efter att de fått en varning. Och från att de bråkat och slagits i stort sett hela dagarna så bråkar de nu bara bort max 30 minuter per dag av sin skärmtid. Det har faktiskt blivit mycket lugnare. 6-åringen fick också belöning (rita en stjärna)för varje måltid han äter utan att retas och bråka vilket har gjort att vi kan äta tillsammans igen vilket vi inte kunde i somras....
Har också funderat på att ta kontakt med BUP. Börjar bli smått desperat. Minskad skärmtid är inget vi kan köra med då våra bråkar då de knappt har någon skärmtid. Nästan så vi har kört tvärtom där, att om de slutar slåss så kan vi slå på TVn :)