• rödtott86

Hur länge ska vi vänta?

Jag studerar just nu utan CSN och har därför ingen "uppbyggd" SGI/föräldrapeng. Påbörjar troligen och förhoppningsvis en tillsvidareanställning runt årsskiftet och enligt FK ska man jobba 240 dagar för att få en föräldrapeng grundad på inkomsten.

När hade ni börjat försöka skaffa barn? Vänta tills vi vet helt 100 att jag får min anställning eller köra nu och chansa? Vi har klarat oss på en lön nu, så även med lägsta ersättning skulle det bli mer än nu (men kanske inte önskvärt såklart).

Vet väl att det kan ta tid, men lika gärna gå fort... Har en spiral som måste tas ut i december (har suttit 5 år). Jag blir 32 år i januari och längtar väldigt mycket efter barn.

Ge mig lite tankar!

• Svar på tråden Hur länge ska vi vänta?
  • Carambolan

Jag hade väntat. Det är ju surt om du till exempel drabbas av HG och blir sjukskriven graviditeten ut när du knappt ens börjat jobba.

• Fosse

Jag skulle också vänta. Det handlar bara om ett par månader och det blir mycket enklare med OK inkomster.

Dessutom är det ju skönt att veta att man har ett jobb att komma tillbaka till efter föräldraledigheten.

• Jsv17

Jag säger vänta inte, det blir aldrig "den perfekta tiden" och som du säger så kan det gå fort men också ta tid, är det så att det blir jobbigt och tar tid ångrar man ofta att man inte började tidigare. Nu gick det bra för oss att bli gravida, men både jag och min man har sagt med facit i hand hade vi kunnat skaffa barn tidigare.

Jag tror det ekonomiska löser sig om man vill det, det beror ju på villa krav man har. Vi har sparat och dessutom kapat en hel del utgifter och kommer välja bort en del saker för att vi vill vara hemma länge med vårt barn, vill att han ska fylla 2 år innan han börjar på förskola. Så känner NI att ni kan och vill och skulle klara er på minsta ersättningen om det skulle bli så, så kör på!

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Anonym (Anonym)

Jag väntade inte. Vi fick vår första son några månader efter min examen, och jag hade ingen sgi. Jag ångrar inte det, första året med första barnet var rätt billigt. Man är hemma mer än vanligt, och en liten bebis behöver inte så mycket. Jag tog inte ut några pengar i början utan vi sparade och sköt på förskolestart. Nu har vi två fantastiska barn och båda har jobb.

Livet är oförutsägbart och det finns inga garantier att du bli gravid snabbt. Vill du dessutom ha flera barn är det dags att börja försöka nu. Längtar du så kör!

Svar på tråden Hur länge ska vi vänta?