• Filhan

Tjejen kommer inte låta mig träffa barnet

Har gjort en tjej med barn. Det var inte planerat och betedde mig illa efter jag fick veta att hon tänkte behålla det. Erkänner att jag var svinig. Har bett om ursäkt men hon accepterar inte och säger att jag aldrig kommer få träffa det eller ha med det att göra. Hon har gått så långt som att hota att flytta utomlands redan innan födseln för att se till att jag inte kan få till gemensam vårdnad eller umgänge. Undrar om jag har några rättigheter i det här? Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Tjejen kommer inte låta mig träffa barnet
  • Anonym (la)
    Filhan skrev 2017-08-31 19:59:56 följande:

Har gjort en tjej med barn. Det var inte planerat och betedde mig illa efter jag fick veta att hon tänkte behålla det. Erkänner att jag var svinig. Har bett om ursäkt men hon accepterar inte och säger att jag aldrig kommer få träffa det eller ha med det att göra. Hon har gått så långt som att hota att flytta utomlands redan innan födseln för att se till att jag inte kan få till gemensam vårdnad eller umgänge. Undrar om jag har några rättigheter i det här? Vad kan jag göra?

Är man gravid och ensam är man mycket känslig. Du måste ha tålamod och visa att du är en pålitlig person. Du har ju gjort bort dig och måste förstå detta ur hennes perspektiv.
  • Tow2Mater
    Anonym (la) skrev 2017-08-31 21:37:22 följande:
    Om man har varit gift med en kvinna eller varit skrivna på samma adress (sambo) kan man mot moderns vilja göra ett faderskapstest. Andra män kan inte komma och kräva det. Det är enligt Socialstyrelsen.
    "Är den gravida kvinnan inte gift, har socialnämnden i varje kommun en skyldighet att arbeta för att faderskapet fastställs, se 2 kap. 1 § och 2 § FB.  Även om modern inte vill uppge vem pappan är, har socialnämnden en skyldighet att verka för att barnet får reda på vem dennes pappa är. Under utredningen har socialnämnden rätt att fråga ut både modern och andra som kan lämna värdefull information om vem den potentiella pappan är, se 2 kap. 4 § FB."
  • Anonym (Gå fram aktivt!)

Barnet har alltid rätt till dig :) Du behöver varken prata med mamman eller bry dig om henne nu. Kontakta socialtjänsten och visa för om att du vill vara med barnet. Sök gemensam vårdnad direkt! Du kommer få rätt till föräldraledighet med barnet. Du kommer få rätt till umgänge och senare till vvboende.

Om hon försöker hindra umgänge så kan hon förlora vårdnaden! Barnets rätt till båda föräldrarna går alltid först. Om hon försöker hindra er relation så kan det ses som en form av misshandel mot barnet, såviktigt anses det vara.

Hon är extremt självisk som låter sitt sårade ego gå före bebisens bästa.

• sextiotalist
    Anonym (Gå fram aktivt!) skrev 2017-09-01 06:14:59 följande:

Barnet har alltid rätt till dig :) Du behöver varken prata med mamman eller bry dig om henne nu. Kontakta socialtjänsten och visa för om att du vill vara med barnet. Sök gemensam vårdnad direkt! Du kommer få rätt till föräldraledighet med barnet. Du kommer få rätt till umgänge och senare till vvboende.

Om hon försöker hindra umgänge så kan hon förlora vårdnaden! Barnets rätt till båda föräldrarna går alltid först. Om hon försöker hindra er relation så kan det ses som en form av misshandel mot barnet, såviktigt anses det vara.

Hon är extremt självisk som låter sitt sårade ego gå före bebisens bästa.

Och detta kommer självklart hjälpa till för en bra relation till mamman.

Mitt råd är att ts ska arbeta för att få en bra relation till mamman innan gemensam vårdnad är aktuell. Se till att han är pappa på pappret ja, men han har betett sig illa och nu är det ödmjukhet som gäller. Syftet är väl att få bli en del av barnets liv inte för att jävlas med mamman hoppas jag.
  • Annelie 76

Det snällaste mot mamman är att söka umgänge men inte vårdnad. Du kan inte vara föräldraledig, du har inte en tillräckligt nära relation till barnet för att vara med det heltid. Att ta föräldradagar från henne så hon måste börja jobba tidigare är inte snällt.

Däremot har du rätt att träffa barnet. I början blir det tillsammans med mamman så du måste få en bättre relation till henne.

• fjanten

Får jag bara fråga vad det är du har gjort? "Betett mig illa" kan ju vara allt ifrån att du blev chockad, krävde abort och sa att hon förstörde ditt liv - till att du mer eller mindre hotat henne och trakasserat henne... Jag tänker att om det du gjort hör mer till det förstnämnda så kanske det kommer vara enklare att få hennes förlåtelse, och därmed lättare att få henne övertygad om att du menar allvar. Alltså att du verkligen VILL vara en del av barnets liv och att det är BRA för barnet att du är det. Trots att hon har sårade känslor.

sextiotalist skrev 2017-09-01 06:31:53 följande:

Och detta kommer självklart hjälpa till för en bra relation till mamman.

Mitt råd är att ts ska arbeta för att få en bra relation till mamman innan gemensam vårdnad är aktuell. Se till att han är pappa på pappret ja, men han har betett sig illa och nu är det ödmjukhet som gäller. Syftet är väl att få bli en del av barnets liv inte för att jävlas med mamman hoppas jag.

Men nu är detta en självisk mamma. En mamma som gärna skadar sitt barn för att straffa pappan. Det går inte att få en god relation med någon som använder ens barn som slagträ redan innan hen är född. Då är det bäst att ts låter bli kontakt med mamman ( så mamman inte får chans att använda sitt barn i bestraffningssyfte mer) och koncentrerar sig på barnets rättigheter.
  • Anonym (?)
    Anonym (Gå fram aktivt!) skrev 2017-09-01 06:41:17 följande:
    Men nu är detta en självisk mamma. En mamma som gärna skadar sitt barn för att straffa pappan. Det går inte att få en god relation med någon som använder ens barn som slagträ redan innan hen är född. Då är det bäst att ts låter bli kontakt med mamman ( så mamman inte får chans att använda sitt barn i bestraffningssyfte mer) och koncentrerar sig på barnets rättigheter.
    Överdriv much? Skada barnet? 

De flesta som blir gravida på det sätt TS beskriver och där pappan "betett sig illa" reagerar givetvis med att skydda sig själv och barnet. Det är ju inte ens fött än. Mamman behöver tid att fundera på hur allt ska funka när barnet väl är fött. Därför ska TS ta det lilla lugna, visa att han kommer bli en bra pappa och ta det i små steg. 
  • sextiotalist
    Självisk? ts, enligt hans egna ord, betedde sig illa mot den blivande mamman och hon svarar med samma mynt. Hade ts betett sig sansat från början så hade nog situationen inte uppstått. I det här fallet så är det nog ts som får visa att han är en blivande pappa att lita på.
    Så rent krasst, nu är det mamman som har alla korten och hon kommer få enskild vårdnad, hon kan skjuta upp faderskapet någon månad eller så, vägra skriva på gemensam vårdnad och ts måste strida om det (och har på sin minussida då att han betett sig illa mot mamman).
    Då är det bättre att han arbetar på att skapa en bra relation med mamman och arbetar för att få umgänge med det blivande barnet och sedan arbeta för gemensam vårdnad och utökat umgänge när barnet blir äldre.

• sextiotalist
    Och en sak till, ditt sätt är också att ha barnet som slagträ.
    sextiotalist skrev 2017-09-01 07:24:37 följande:

Och en sak till, ditt sätt är också att ha barnet som slagträ.

Hur då? Att värna om barnets rättigheter? Att ge barnet två engagerade föräldrar?
  • sextiotalist
    Anonym (Gå fram aktivt!) skrev 2017-09-01 07:50:58 följande:
    Hur då? Att värna om barnets rättigheter? Att ge barnet två engagerade föräldrar?
    Eller skapa rejäla konflikter mellan föräldrarna.
    Men hur som helst, nu är det så att det är mamman som har korten, vill hon, så kan hon ta sitt barn och flytta långt bort innan ts hinner göra någonting, hon kan motarbeta gemensam vårdnad länge och väl. Hon behöver inte ens säga att hon fött barn förrän det är dags för fastställande av faderskapet. Dvs ts har noll rättigheter (eller skyldigheter) förrän barnet är fött och faderskapet fastställt.
    En blivande pappa som driver sin rättighet för hårt kan också ses som en som ser till sina rättigheter och inte barnets rättigheter.
    Syftet är ju (vilket du och jag är ense om) att se till att barnet har tillgång till sina båda föräldrar, jag rekommenderar den ödmjuka vägen, du vill ta till bulldozern direkt. I de allra flesta fall så brukar bulldozer-vägen inte fungera så bra
  • Anonym (Alice)

Givetvis har barnet rätt till sin pappa och ts har fått en del bra råd i tråden kring rättigheter, lagar och också vikten av god kommunikation.

Men att med den säkerhet som du gör påstå att mamman är egoistisk och beredd att skada barnet är ju ganska extremt uttalande utifrån den info vi fått.

För det första vet vi ju inte vad ta gjort. Har han utsattheten för våld eller hotat om våld tex är ju hennes tankar om att flytta utomlands inte helt orimliga och egoistiska utan kan ju istället handla om att vilja skydda barnet.

Sen är det ju också så att ts betett sig illa mot mamman och nu beter sig mamman illa mot ts. Om inte ts per automatik är en dålig förälder/människa pga sitt beteende borde heller inte mamman vara det. Än så länge har hon ju inte gjort något, hon har inte försvårat umgänge - då barnet inte ens är fött än. Om hon inte är beredd att uppfylla de skyldigheter hon har för barnet (när det finns) gällande barnets rättigheter ändras ju bilden och då finns också juridiska vägar ts kan gå. Elda på en konflikt genom att svartmåla varandra är ju sällan bra för barnet dock.
  • Anonym (Alice)
    Filhan skrev 2017-08-31 20:52:53 följande:

Jaha okej då är det väl så då. Visst jag har betett mig dumt mot henne och jag har bett om ursäkt också men detta handlar om barnet. Det är mitt barn också. Eller ja genetiskt i alla fall men på inget annat sätt verkar det som. Men då vet jag i alla fall. Tack.

Detta stämmer ju inte , det finns massa som du kan göra. Barnet har rätt till båda sina föräldrar och du har umgängesrätt även om du inte skulle ha juridisk vårdnad - umgängesschema går att fastställa i domstol om man inte kommer överens. Du kan också stämma om gemensam vårdnad (som alltså handlar om juridiskt ansvar och inte om boende eller umgänge) vilket är praxis att det blir om inte särskilda skäl för annat finns.

Men om barnet inte ens är fött än så kan ju knappast konflikten mellan dig och mamman pågått särskilt länge. Hon har ju inte haft tid att kunna ändra sin bild av dig. Så som så många andra skriver, något som också är viktigt att göra är att värna om en bra relation med mamman. Inte för att barnets rättigheter hänger på hennes godtycklighet utan för att det är bäst för barnet med föräldrar som kan samarbeta.
Svar på tråden Tjejen kommer inte låta mig träffa barnet