• Anonym (undrar)

Tillåtet att spela på stan i ALL evighet?

Hej

Undanbeder rasistiska kommentarer!

Det är så att jag bor mitt i en stad där det VARJE dag sedan tidigt i våras sitter en tiggare och spelar dragspel HELA dagarna. Börjar vid typ åtta på morgonen och håller på till sju på kvällen. Han nickar alltid vänligt och är inte störande på annat sätt, men jag håller på att bli tokig på att ALLTID ha dragspelsmusik i öronen. Att aldrig kunna sitta på balkongen och inte höra honom.
     Är det verkligen tillåtet att spela på gatan sådär bara för att det är allmän plats? Kan man anmäla honom på något sätt?

Igen, inget rassesnack tack!

• Svar på tråden Tillåtet att spela på stan i ALL evighet?
  • Philanthropy
    Anonym (Men alltså..) skrev 2017-09-05 19:37:28 följande:
    Det spelar ingen roll! Man ska inte behöva tolerera vad som helst bara för att man har valt att bosätta sig i stan.
    Nej, du har så rätt. Vad som helst ska man inte behöva stå ut med. Men gatumusikanter ska man nog klara av. 
  • Anonym (undrar)
    Philanthropy skrev 2017-09-05 19:15:50 följande:
    Men sedär, du håller med om att gatumusikanter inte är något gammalt fenomen. Alltså visste du om att det ingick i de ljud du kunde behöva få höra när du flyttade in centralt... 
    Men snälla.... har jag sagt något om gatumusikanter som sådant? Nepp, INTE ETT ORD. Det är det KONSTANTA spelandet jag talar om. Så, har du fattat nu?!
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Men alltså..) skrev 2017-09-05 19:37:28 följande:
    Det spelar ingen roll! Man ska inte behöva tolerera vad som helst bara för att man har valt att bosätta sig i stan.
    Exakt!
  • Fennyxx
    Philanthropy skrev 2017-09-05 19:10:19 följande:

Självklart är det ett naturligt ljud i en storstad. Gatumusikanter kan knappast vara något nytt fenomen sedan du flyttade in, såvida du inte är en vampyr. 

Det finns gatumusiker av olika kaliber.. De flesta spelar på riktigt, byter plats efter någon timme och ställer sig på ett torg eller någon annan lite öppen plats där folk kan komma undan om de inte gillar det hela.

Sedan finns det riktiga ljudterrorister, vi hade tex en trumpelle som spelade trummor utanför vårt fönster tills man blev galen, tvåtonstanten som plågade en blocklöjt outtröttligt var en klassiker liksom ett gäng på trumpet+ dragspel som envist spelade samma två strofer om och om igen, hela dagen varje dag som ett slags pseudomusikalisk tortyr.

Den senare kategorin borde falla under någon sorts oftedande eller förargelseväckande beteende, men min uppfattning är att det var vanligare för några år sedan.
  • Anonym (123))
    Anonym (undrar) skrev 2017-09-05 18:43:41 följande:
    Öh, har jag sagt något om oväsen? Klart att det är massa trafik och liv här, men har jag sagt något om det? Nepp, inte ett ord. Men att varje dag sitta och spela OCH tigga pengar? Det är en annan sak.
    Hur stör han dig när han tigger pengar, är det mynten som klirrar så högt att du hör det upp i lägenheten?
  • Anonym (123))
    Anonym (undrar) skrev 2017-09-05 20:14:50 följande:
    Men snälla.... har jag sagt något om gatumusikanter som sådant? Nepp, INTE ETT ORD. Det är det KONSTANTA spelandet jag talar om. Så, har du fattat nu?!
    Visste du inte att det finns gatumusikanter i stan?
  • Flash Gordon
    Philanthropy skrev 2017-09-05 19:10:19 följande:
    Självklart är det ett naturligt ljud i en storstad. Gatumusikanter kan knappast vara något nytt fenomen sedan du flyttade in, såvida du inte är en vampyr. 
    Det är knappast rimligt att behöva acceptera att någon gatumusikant håller igång tolv timmar om dygnet, varje dag, utanför ens fönster.

Nyckelharpa, gitarr eller dragspel gör nog ingen skillnad.

Men TS ska ringa till kommunen och kolla vad som gäller.
  • Anonym (För helvete)
    Philanthropy skrev 2017-09-05 19:15:50 följande:

Men sedär, du håller med om att gatumusikanter inte är något gammalt fenomen. Alltså visste du om att det ingick i de ljud du kunde behöva få höra när du flyttade in centralt... 

Amen lägg av..

Med din logik kan man ju säga att alla får skylla sig själv typ. Rånad på stan? Ja, du visste ju vad du gav dig in på när du gick ut. Trakasserad på jobbet? Ja, detta är ett vanligt fenomen och därför får du skylla dig själv eftersom du visste att det kunde hända när du sökte jobbet..
  • Philanthropy
    Anonym (För helvete) skrev 2017-09-06 09:52:38 följande:
    Amen lägg av..

Med din logik kan man ju säga att alla får skylla sig själv typ. Rånad på stan? Ja, du visste ju vad du gav dig in på när du gick ut. Trakasserad på jobbet? Ja, detta är ett vanligt fenomen och därför får du skylla dig själv eftersom du visste att det kunde hända när du sökte jobbet..
    Dina jämförelser är helt off. Du pratar om attentat riktat mot en specifik person. Attentat som är olagliga av en bra anledning. Tror du på fullaste allvar att den här gatumusikanten har placerat sig där för att han är ute efter att terrorisera TS?

Nej, TS problem är mer jämförbart med någon som bor på landet och klagar över att grannens tupp galer, OM och OM igen, VARJE morgon. Dock inte lika konstant som i TS fall, visst. 

Men jag är benägen att backa lite, och håller lite med Fennyxx. 
  • Anonym (spelevank)
    Anonym (undrar) skrev 2017-09-05 18:38:33 följande:

Är det verkligen tillåtet att spela på gatan sådär bara för att det är allmän plats?

Ja det är tillåtet om inget annat sägs i den lokala ordningsstadgan. För några år sedan var det en debatt om att förbjuda gatumusiker för att de störde omgivningen. Då vann de som inte bodde i omgivningen utan tyckte att det var ett trevligt och pittoreskt inslag i vardagen.
  • Anonym (För helvete)
    Philanthropy skrev 2017-09-06 13:26:57 följande:

Dina jämförelser är helt off. Du pratar om attentat riktat mot en specifik person. Attentat som är olagliga av en bra anledning. Tror du på fullaste allvar att den här gatumusikanten har placerat sig där för att han är ute efter att terrorisera TS?

Nej, TS problem är mer jämförbart med någon som bor på landet och klagar över att grannens tupp galer, OM och OM igen, VARJE morgon. Dock inte lika konstant som i TS fall, visst. 

Men jag är benägen att backa lite, och håller lite med Fennyxx. 

Om man flyttar in i en lägenhet där grannen spelar hög musik dygnet runt då? Samma regler där?
  • Aikido

Fråga hur mycket han tjänar på en dag. Erbjud mer om han håller tyst.

• Anonym (S)

Fan va gnälligt ts. Flytta ut på landet om du stör dig så.

• 2009

Kolla med kommunen! I vår stad infördes en regel om att musikanterna bara får sitta 1 timme på samma plats och spela pga att det lät så mycket (gällde en dragspelare och en saxofonist).

• Rikard

Regler för gatumusik kan vara mycket lokala. Stockholms stad har regleringar för specifika gator och olika tider för olika gator. Du kan försöka kontakta din kommun och kolla vad som gäller. 
    Om det inte finns någon bestämmelse för just dina kvarter kan du ändå skriva till kommunen och uppge att du finner musicerandet störande. Du bör nog bifoga något slags dagbok där det framgår vilka tider som musiken hörs. Eventuellt är det polisen du ska vända dig till, men det berättar nog kommunen för dig i så fall. 
    Om det gäller Stockholm kan du nog inte förvänta dig något fullständigt förbud, men kanske tidsbegränsningar.

• taquine
    Anonym (123)) skrev 2017-09-05 20:59:12 följande:
    Hur stör han dig när han tigger pengar, är det mynten som klirrar så högt att du hör det upp i lägenheten?
    Hur är det med läsförståelsen? Hon skriver ju att det är dragspelet som spelas i 12 timmar som stör. Inte sett att hon skriver att något klirr av pengar stör.
    Suck...
    Goodness me
  • Anonym (G)
    2009 skrev 2017-09-07 09:14:52 följande:
    Kolla med kommunen! I vår stad infördes en regel om att musikanterna bara får sitta 1 timme på samma plats och spela pga att det lät så mycket (gällde en dragspelare och en saxofonist).
    Just så
  • 2009

Det är ju dessutom inte bara boende privatpersoner som blir störda, det gäller även de butiker utanför vilka de här musikanterna spelar hela tiden!

Svar på tråden Tillåtet att spela på stan i ALL evighet?