• Victoriaa

Upplever min dotters fröken otrevlig

Hej! Har lite funderingar. Min dotter har börjat första klass och jag har träffat hennes nya fröken som hastigast då och då pga att jag lämnar och hämtar på fritids annars. Men hon känns så förbannat kall och otrevlig? Hur ska det vara i första klass, är det skillnad från förskoleklass osv? Det är knappt att hon tittar på mig när jag lämnar, hon pratar dock snabbt med min dotter osv. Men är bara allmänt avvisande? Jag tycker det känns otroligt obehagligt. Igår vid lämning så förklarade jag att min dotter hade en lite sämre dag och inte ville gå till skolan, (ifall dottern eventuellt skulle dra sig undan eller liknande under morgonen så vet hon att hon kanske kan peppa lite osv) varpå hon svarar "jaha?" Och börjar fixa med annat. När jag sa hejdå så fick jag inget svar. Alltså? Hur är era barns fröknar? Känner att jag behöver ta upp detta med henne om det inte förändras, men rädd att det ska skada mer än göra nytta.. Hmm.

• Svar på tråden Upplever min dotters fröken otrevlig
  • Duckan

Fy vilken trist attityd på den människan!
    Har absolut inga såna erfarenheter alls av personalen på dotterns skola (minus en). Tvärtom har det alltid varit en glad jargong och fröken har stått i dörröppningen i tre års tid och hälsat alla välkomna på morgonen.
    (Ny lärare nu i åk 4som jag bara träffat som hastigast så ingen aning om hur han är)

• Victoriaa
    Duckan skrev 2017-09-06 08:57:24 följande:

Fy vilken trist attityd på den människan!

Har absolut inga såna erfarenheter alls av personalen på dotterns skola (minus en). Tvärtom har det alltid varit en glad jargong och fröken har stått i dörröppningen i tre års tid och hälsat alla välkomna på morgonen.

(Ny lärare nu i åk 4som jag bara träffat som hastigast så ingen aning om hur han är)

Ja, jag har bara bra erfarenheter från förskoleklass osv också. Däremot märkte jag en stor skillnad på relationen till dagispersonal och personal i förskoleklass. Förstår att det blir mer "avskalat" ju äldre barnen blir. Men detta känns förjä*ligt.. Hur kan jag hantera detta?
  • moaguuun

På det du förklarar tycker jag du överdriver med "förbannat kall och otrevlig". Hon kanske är stressad, inte hörde när du sa hejdå? Det viktiga är ju att hon pratade med ditt barn.

• Duckan

Har hon bara en lärare ts? Vi har hela tiden haft en lärare och två andra som varit med på lektioner och raster. Båda två har även haft barnen på fritids sen. Dvs tre personal som man kan prata med.
    Fröken är ju inte tillgänglig för samtal precis när klockan ringer in ex och när vi hämtat vid dagens slut är hon är inte där, men då finns de två andra tillgängliga som sagt.

• erikaABC

Förslag: avvakta lite och se hur det går. Om attityden fortsätter tycker jag att du i slutet av terminen eller efter halva terminen hör av dig till rektor och beskriver hennes attityd och vad ni varit med om.

• Carambolan

Vad tycker ditt barn? Det är helt normalt tycker jag att man inte har så mycket "överlämning" mellan förälder och lärare när man lämnar barnet så hon är kanske inte inställd på att småprata med föräldrar om deras barns humör mitt i morgonstressen. Utanför föräldramöten och utvecklingssamtal har jag nog sällan sagt mer än "hej!" och "trevlig helg!" till mina barns lärare

• Stårschan
    Carambolan skrev 2017-09-06 09:40:35 följande:

Vad tycker ditt barn? Det är helt normalt tycker jag att man inte har så mycket "överlämning" mellan förälder och lärare när man lämnar barnet så hon är kanske inte inställd på att småprata med föräldrar om deras barns humör mitt i morgonstressen. Utanför föräldramöten och utvecklingssamtal har jag nog sällan sagt mer än "hej!" och "trevlig helg!" till mina barns lärare

Precis vad jag tänkte fråga. Om inte barnet upplever att det är ett problem så tycker jag inte att man ska göra en höna av en fjäder. Det är ju barnets arbetsplats - inte mammans.
Svar på tråden Upplever min dotters fröken otrevlig