• Sunshine81

13 månader

Hej

Finns det fler härute som helammar sina 1 åringar än ? Hur länge kan de leva på bröst mjölk egentligen ? Min lilla vill absolut inte äta någon mat. Kan smaka här och där men sen räcker det och total vägrar . Så hon har aldrig ätit ett helt mål och blivit mätt av det . Ska bara ha boppe hela tiden och vägrar allt. Ett tag fick vi i henne lite mer men den perioden slutade snabbt igen . Även om jag inte ger henne boppe på väldigt många timmar vill hon inte ha mat ändå . Eller om jag sticker iväg så hon inte har något annat val än att äta mat så vill hon inte ha . Kan gå hur länge som helst utan mat då. Ändras väl någon gång men tänker bara på hur mkt är det hon får i sig egentligen och räcker verkligen det ?

• Svar på tråden 13 månader
  • Meriall

Jag gav ersättning till min son nästan enbart till han var ungefär den åldern. Han ville inte heller ha annat utan bara någon smakbit här och var. Han fick svårt med mat som äldre också, selektiv matovilja eller vad det kallas. Kämpa på och prova ge samma smakprov typ en vecka i sträck och se om hon börjar gilla det mer då. Vissa barn behöver mer tid på sig att vänja sig vid mat. Blanda bröstmjölk i maten kan du också prova.

• legomum

Prova att börja med BLW iställer för pureer.
    Barn är olika och det kan vara så att ditt barn vägrar äta pure men en morotsstav eller sötpotatisstav är godare.
    Skadar ju inte att testa.

Finns ett talesätt för de som BLWar och det är "food under one is just for fun" det betyder att det är fri amning och att man erbjuder mat. Att maten de får smaka på inte alltid hamnar i magsäcken utan bara blir en smak och känselupplevelse och deras huvudsakliga föda kommer från amning/ersättning.

Bli inte stressad utan fortsätt erbjuda utan krav, sluta inte erbjuda bara för att barnet vägrar. En "vacker" dag blir även ditt barn intresserad av något som ligger framför hen och smakar lite.

<3

Svar på tråden 13 månader