• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hej FL!

Första gången man skriver här men har läst en massa senaste tiden.

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

Medans socialkontoret påpekat;
    "Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

• Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?
  • Anonym (Relevanta blanketter)

Det låter som socialen kör sitt eget race här och hoppas kunna försöka influera mamman att skriva på om gemensam vårdnad direkt nu vid faderskaps bekräftelsen.

Det är egentligen inte deras sak att göra. Blanketten ovan ska endast användas OM föräldrarna redan är överens om gemensam vårdnad. Annars tillfaller vårdnaden modern by default och det är upp tillfadern att ansöka om delad genom tingsrätten.

• Anonym (Pappan)
    Anonym (Relevanta blanketter) skrev 2017-09-13 12:17:15 följande:

Det låter som socialen kör sitt eget race här och hoppas kunna försöka influera mamman att skriva på om gemensam vårdnad direkt nu vid faderskaps bekräftelsen.

Det är egentligen inte deras sak att göra. Blanketten ovan ska endast användas OM föräldrarna redan är överens om gemensam vårdnad. Annars tillfaller vårdnaden modern by default och det är upp tillfadern att ansöka om delad genom tingsrätten.

Oavsett deras agenda så är det otroligt jobbigt och frustrerande då jag inte ens är far till barnet på papper nu. Som min son mor sa "Tekniskt sett kan jag neka dig umgänge just nu bara för att du inte står som pappa, men det kommer jag inte göra.."
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-13 12:45:36 följande:
    Oavsett deras agenda så är det otroligt jobbigt och frustrerande då jag inte ens är far till barnet på papper nu. Som min son mor sa "Tekniskt sett kan jag neka dig umgänge just nu bara för att du inte står som pappa, men det kommer jag inte göra.."
    Ladda ned blanketterna som du fick länkar till, skriv ut dessa, gå gemensamt med din sons mamma till familjerätten, se till att de skriver under de papper de ska.

Om de vägrar, be att få prata med deras chef och fråga vad de håller på med.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Relevanta blanketter) skrev 2017-09-13 12:17:15 följande:

Fast det där är inte sant. Familjerätten verkar för barnens bästa. I de allra flesta fall så är det barnens bästa att ha två vårdnadshavare. Att morsor anser sig vara perfekta klanderfria vårdnadshavare på egen hand innebär inte att det stämmer. Systemet borde förändras så att alla pappor får vårdnad samtidigt som faderskapet bekräftas. Dvs behandlas av samhället som att de är bra vårdnadshavare direkt, utan att kontrolleras närmare. Sen kan de få kvinnor som det handlar om, ansöka om ensam vårdnad om fadern är totalt olämplig.
  • Anonym (???)
    Om du inte får stå som pappa kan hon ju heller inte kräva underhåll och såna saker av dig? Har hon tänkt på det?
  • sextiotalist
    Anonym (Helga) skrev 2017-09-13 13:53:42 följande:
    Fast det där är inte sant. Familjerätten verkar för barnens bästa. I de allra flesta fall så är det barnens bästa att ha två vårdnadshavare. Att morsor anser sig vara perfekta klanderfria vårdnadshavare på egen hand innebär inte att det stämmer. Systemet borde förändras så att alla pappor får vårdnad samtidigt som faderskapet bekräftas. Dvs behandlas av samhället som att de är bra vårdnadshavare direkt, utan att kontrolleras närmare. Sen kan de få kvinnor som det handlar om, ansöka om ensam vårdnad om fadern är totalt olämplig.
    Men likväl så har de inte rätt att ta och bestämma detta. Det är fortfarande ett beslut som föräldrarna ska ta själva.
    Nu fungerar inte systemet på det sättet och då får man arbeta utifrån detta.

Det du vill är även att den kvinnan som blivit våldtagen ska ha gemensam vårdnad, den kvinnan som är misshandlad ska ha gemensam vårdnad.

• Kjell2
    sextiotalist skrev 2017-09-13 14:14:06 följande:
    Men likväl så har de inte rätt att ta och bestämma detta. Det är fortfarande ett beslut som föräldrarna ska ta själva.

Det du vill är även att den kvinnan som blivit våldtagen ska ha gemensam vårdnad, den kvinnan som är misshandlad ska ha gemensam vårdnad.
    Så blir det om föräldrarna är gifta.
  • Anonym (ensam mamma)

Men se till att få faderskapet fastställt i första hand. Det känns som ett första steg åtminstone.

Förstår inte varför socialtjänsten skulle förhala det. De har en lagenlig skyldighet att utreda och fastställa faderskapet snarast möjligt. Vårdnaden och umgänge har de egentligen ingenting med att göra förutom som medlande instans.
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2017-09-13 14:20:56 följande:
    Så blir det om föräldrarna är gifta.
    Det vet jag, men då är det två personer som valt att leva med varandra eller hur.

• Haskel

I princip vore det väl inga problem. Våldtäktsmannen kan ju då inte gärna neka samlag, vilket då sannolikt gör att han blir dömd. Dessutom blir han skyldig att betala underhåll. Samt att en dömd våldtäktsman aldrig kommer att bedömas som en lämplig vårdnadshavare.

En person som är dömd för misshandel, på barnet/barnets mamma kommer inte heller bedömas som lämplig.
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2017-09-13 15:21:20 följande:
    I princip vore det väl inga problem. Våldtäktsmannen kan ju då inte gärna neka samlag, vilket då sannolikt gör att han blir dömd. Dessutom blir han skyldig att betala underhåll. Samt att en dömd våldtäktsman aldrig kommer att bedömas som en lämplig vårdnadshavare.

En person som är dömd för misshandel, på barnet/barnets mamma kommer inte heller bedömas som lämplig.
    Jo förhoppningsvis, men detta med gemensam vårdnad när det gäller kvinnor (men faktiskt även män) har skapat problem för de som är i en utsatt situation.

Dessutom är nog även du medveten om att inte alltför många av dessa män (ja, det finns även kvinnor som inte borde ha del av vårdnaden) är duktiga på att manipulera och framstå sig i en bättre dager.

Men nu blev det OT.

Som tidigare, jag hoppas att ts kommer få gemensam vårdnad, för han, utifrån det han beskriver, en man som kommer kunna vara ett stort stöd för mamman i deras föräldraskap. Jag tror helt enkelt att kvinnan inte, ännu bör jag tillägga, känner tillräckligt stort förtroende för ts. Så hon litar inte riktigt på honom ännu
  • Anonym (Helga)

Sluta svamla om att det är ett beslut som "föräldrarna" ska ta. I dagsläget får mamman besluta på egen hand.

Att våldtagna eller misshandlade kvinnor skulle behöva få gemensam vårdnad med sin förövare skulle kunna stämma. Dock är jag övertygad om att majoriteten av dem skulle få ensam vårdnad när/om de ansökte om det. Det blir ingen större skillnad för kvinnorna.
  • Anonym (pappa i vårdnadstvist)
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 08:21:17 följande:

Hej FL!

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

"Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

Det där är svårt

Sitter i typ samma båt har barn sedan tidigare äktenskap där gemensam vårdnad har varit det självklara.

Denna gång är det frugan som vill ha ensam vårdnad

Vilket jag inte går med på det är mina barn också

Det är i övervägande jag som tagit dom till bvc vc läkare har papper.

De skall till ordentliga saker för förlora vårdnaden som de du hörde från soc

Men jag råder dig söka på en erfaren advokat i vårdnadstvist

Som kan bearbeta de där med påståda samarbetets problem

Som de verkar gå mode i från mammor... pga de blir tvungna dela på barnbidrag etc jämlikhet verkar inte kvinnor vilja ha...
  • Anonym (pappa i vårdnadstvist)
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 08:21:17 följande:

Hej FL!

Det där är svårt

Sitter i typ samma båt har barn sedan tidigare äktenskap där gemensam vårdnad har varit det självklara.

Som de verkar gå mode i från mammor... pga de blir tvungna dela på barnbidrag etc jämlikhet verkar inte kvinnor vilja ha...
  • Anonym (Ulrika Eleonora)
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-13 07:45:36 följande:
    Vilken äcklig jävla människa hon är.

Har du fixat advokat via din hemförsäkring?
  • Anonym (Relevanta blanketter)
    Anonym (pappa i vårdnadstvist) skrev 2018-01-02 23:42:35 följande:

Det där är svårt

Det är en stor skillnad på att förlora gemensam vårdnad som man redan har och att få gemensam vårdnad när den andra förälder redan har enskild.

Att ta ifrån någon vårdnaden är väldigt väldigt svårt
  • Anonym (Bea)

Hon kommer aldrig få ensam vårdnad om du inte har missbruk, våldsdomar osv som du är dömd för. 

Antingen så skaffar du en advokat och ringer till din hemförsäkring för att se hur stor del av kostnaden det täcker, och tar hjälp av advokaten som för din talan i tingsrätt. 
    Eller så har du is i magen och försöker få mamman att gå med på gemensam vårdnad. 

Att det skulle vara jobbigt att ha gemensam vårdnad för att man inte får välja dagis helt själv är ju bara löjligt. Dessutom, så är väl barnet troligen skrivet hos mamman, så dagisplats utgår från vart barnet bor (alltså mamman). hon kommer ha den fördelen ändå. 

Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?