1 år sover för lite per dygn
Vår 1åring har plötsligt börjat sova alldeles för lite. Först skyllde jag på utvecklingsfas, men nu undrar jag om hon fått nattskräck?
Från början sov hon 11.5 h på nattten och 2-2.5 timme vid lunch.
Sen vände det plötsligt för 2 veckor sedan och hon började sova mindre och mindre. Nu är vi nere på 7-9 h nattsömn och 45 min dagsvila. Ibland däckar hon av redan vid 8.30/9.00 och ibland vid 10/11. Men varje gång, efter PRICK 45 min, vaknar hon och är fullkomligt okontaktbar och går inte att trösta.
Det börjar med att hon smågråter lite. Går då in och ska försöka trösta och natta om, men då är det som att trycka på en knapp. Hon spänner kroppen, slänger sig hit och dit i sängen så hon slår huvudet , sparkar , fäktar och skriker väldigt ilsket. Öppnar inte ögonen! Först efter 15-20 min tystnar hon tvärt och är då klarvaken och plötsligt glad igen. Sen är hon vaken tills hon ska sova vid 19.
På nätterna sover hon lugnt fram till 02.30 ungefär. Då börjar hon vakna till och skrika på samma sätt från och till fram till 05, då blir hon pigg och ska upp, för att sedan börja gno sig i ögonen igen efter frukost.
Inskolningen på dagis skulle startat denna veckan, men sköt upp det en vecka till.
Hur ska vi få ordning på det här? Är det nattskräck eller är det fler 1åringar som hållit på så här i utvecklingsfasen ? Jag har provat att ha hennes sovandes hos mig, men det blir samma visa ändå.