• cecileak

kan man räkna detta som försök till graviditet? Dra ut den innan utlösning?

Hej allihopa! Det är så här att för ca 7 sedan så slutade jag med p-piller p.g.a att jag inte mådde bra av att äta det.

Vi valde då att ha oskyddat sex och dra ut den innan utlösning, vi va fullt medvetna om att graviditet kan ske ändå men att om det blev så, så gjorde det inget! Nu är vi riktigt sugna på att bli gravida och har precis börjat.

Är det någon av er som gjort samma sak och när ni väll bestämt er för att bli gravida och försökt på "riktigt" har blivit det? Eller ska jag räkna dom här åren som försök?

Ska tilläggas att vi blev gravida 2 gånger när jag va 18 även fast jag åt preventivmedel, vi valde då att göra abort för att vi kändes för unga och inte redo!

• Svar på tråden kan man räkna detta som försök till graviditet? Dra ut den innan utlösning?
  • gröna L

Nej det tycker inte jag är försök att bli gravid. Det är en preventivmetod, om än dålig

• EpicNurse

Nej det räknas inte. För att räknas måste man ha sex regelbundet under ägglossningen varje månad. Och killen måste få utlösning i kvinnan vid samlagen.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • cecileak

Men åh tack för dom lugnade svaren! Misstänkte de men alltid skönt att få bekräftat! Vi har ju dock aldrig varit ett par som haft mycket sex heller då han rest mycket så speciellt regelbundet har det aldrig varit heller! Men då ska de genast bli regelbundet och köpas in ägglossningstest :)

• Sisterofthesun

Jag och sambon körde avbrutet ett tag och jag blev inte gravid. Första gången vi bestämde oss för att försöka och han kom i mig så blev jag gravid :)

• Åsa

Nej. Det är en /dålig/ preventivmetod. Dessutom  bäddat för en infekterad konflikt vid ev graviditet där mannen hävdar att han aldrig ville ha barn, då hade han ju inte kört avbrutet...
    Ta ett ordentligt snack om vad ni vill. Är båda OK med ev graviditet även om ni inte aktivt strävar efter det, kör på. Annars, skaffa ordentlig p-metod.

• cecileak
    Åsa skrev 2017-09-12 10:34:47 följande:

Nej. Det är en /dålig/ preventivmetod. Dessutom  bäddat för en infekterad konflikt vid ev graviditet där mannen hävdar att han aldrig ville ha barn, då hade han ju inte kört avbrutet...

Ta ett ordentligt snack om vad ni vill. Är båda OK med ev graviditet även om ni inte aktivt strävar efter det, kör på. Annars, skaffa ordentlig p-metod.

Vet inte om du läste hela inlägget jag skrev! Vet att de är en dålig metod och vi är båda fullt medvetna om det! Vi har varit tillsammans i 11 år och nu är vi redo att bli gravida och detta är nått vi har diskuterat i 2 år och bestämde redan då att detta året är då de passar bäst! Vi längtar lika mycket båda två :) i min fråga var jag mer orolig för att de inte kommer funka på naturlig väg då jag vet att de är en dålig preventiv metod och att det har hänt nått i min kropp för länge sen utan att jag vetat om det!
  • Bladguld

Vi körde avbrutet och säkra perioder i två år typ. Blev gravid på andra försöket när vi började försöka aktivt. Blev även gravid snabbt med andra.

• milli79

Har kört avbrutet i flera år (fast han drar sig ur i god tid)och har aldrig blivit gravid så men när vi väl försökt har jag rätt snabbt blivit gravid.

• Charlieellerså

Har flera omkring mig som har använt avbrutet samlag som "preventiv" metod och klarat sig många många år utan att bli gravida. De har alla fått barn senare då de kört fullt ut även om det tagit varierande lång tid.

• Milou3

Jag blev gravid vid 3 tillfällen då vi körde avbrutet samlag. En av de gångerna åt jag även minipiller. Tillslut bad min gynekolog mig att sätta in en spiral vilket blev fallet. Så vi var extremt fertila ihop. Detta hände under 1 år när jag var 34 år. Men jag vet även vänner som kört denna metod och som inte blivit gravida förrän de kört med fullbordat sex!

• cecileak

Tack alla så jätte mycket för lugnande svar :) nu kan vi försöka utan att känna den stressen :)

Svar på tråden kan man räkna detta som försök till graviditet? Dra ut den innan utlösning?