• Pigall

Hjälp med speldator.

Hej! Min sambo drömmer om en speldator och jag vill överaska honom på hans födelsedag. Problemet är att jag inte har en aning om vad jag ska titta efter. Vi har en ganska begränsad budget så letar i kategorin hyfsat till ok pris.

Någon kunnig som har några tips ?

• Svar på tråden Hjälp med speldator.
  • Aniiee
    gahadas skrev 2017-09-12 16:11:55 följande:
    En speldator för 7000-10000 är ju ganska låg budget. Då kan man ju lägga pengarna på annat än vattenkylning.
    Kanske det, men för en noob så är det skitsmidigt att köpa en färdig, klappad och klar dator, som har en del (till)val (som att byta ut processorfläkten mot en tyst vattenkylning för 300 kr...) och inte hålla på och fippla med egenbyggen.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • gahadas
    Aniiee skrev 2017-09-12 19:56:36 följande:
    Kanske det, men för en noob så är det skitsmidigt att köpa en färdig, klappad och klar dator, som har en del (till)val (som att byta ut processorfläkten mot en tyst vattenkylning för 300 kr...) och inte hålla på och fippla med egenbyggen.
    Var hittar du en vattenkylare för 300kr? Antar att du menar ett färdigt, slutet system och inte ordentlig vattenkylning?
  • TQR735

9999kr på komplett
    https://www.komplett.se/product/11307/datorer/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-optane-edition#

Vet att de hade en helt ok kundtjänst i alla fall tidigare om du behöver hjälp med vad du ska satsa på.

• gahadas
    TQR735 skrev 2017-09-12 20:44:48 följande:

9999kr på komplett
    https://www.komplett.se/product/11307/datorer/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-optane-edition#

Vet att de hade en helt ok kundtjänst i alla fall tidigare om du behöver hjälp med vad du ska satsa på.

Köp inte denna.

Wifi = fullständigt onödigt i en stationär.
    i3 är ju nästan pinsamt
    Ingen SSD... det är 2017
  • Aniiee
    gahadas skrev 2017-09-12 21:06:39 följande:
    Köp inte denna.

i3 är ju nästan pinsamt
    Ingen SSD... det är 2017
    Tyckanden, inga sanningar.

men vet du vad man gör då, hos komplett? Jo, man trycker på "konfigurera" och så byter man ut det, och därmed plussar på eller rent av drar ifrån lite pengar.....
  • Pigall
    Aniiee skrev 2017-09-12 15:36:53 följande:

TS, Komplett har speldatorer (som är skitbra, fyi) för 7000 kr och uppåt. De är dessutom skitenkla att uppgradera efterhand, så välj en med bra processor och välj till vatten/vätskekylning, så kan reesten bytas när din kille känner att han behöver.

Tack! Jag ska definitivt kolla upp det! Vad räknas som en tillräckligt bra processor?
  • Pigall
    TQR735 skrev 2017-09-12 20:44:48 följande:

9999kr på komplett

Tack! Ja en kunnig kundtjänst hade ju kanske passat min situation????
  • n8h866

fråga på sweclockers forumet, dom hjälper till å föreslå datorer varje dag till önskade belopp.

Men 10.000 är förlite om den ska vara speldator, och om killen nu är konsoll-spelare så varför inte låta honom fortsätta vara det och köp något till den istället.

• gahadas
    Aniiee skrev 2017-09-12 21:19:05 följande:
    Tyckanden, inga sanningar.

men vet du vad man gör då, hos komplett? Jo, man trycker på "konfigurera" och så byter man ut det, och därmed plussar på eller rent av drar ifrån lite pengar.....
    Ok så när använder man wifi i en stationär? Och varför skulle man göra det?

Man kan få en bättre processor (utan att övriga delar flaskhalsar) för under 10 000, så varför köpa en i3?

Ingen köper HDD (eller m2-hybrid i detta fall) idag om det inte är för NAS eller liknande. 

Jag sa aldrig att det inte går att modifiera. Jag kommenterade på den som länkades.
  • Aniiee
    gahadas skrev 2017-09-12 21:46:20 följande:
    Ok så när använder man wifi i en stationär? Och varför skulle man göra det?

Man kan få en bättre processor (utan att övriga delar flaskhalsar) för under 10 000, så varför köpa en i3?

Ingen köper HDD (eller m2-hybrid i detta fall) idag om det inte är för NAS eller liknande. 

Jag sa aldrig att det inte går att modifiera. Jag kommenterade på den som länkades.
    Som backup? För att man behöver fler trådar? För att man hatar sladdar? Just den länkade datorns wifi-modul gick ju dock enkelt att välja bort.

För att det är en i3 som sitter i datorn? i3 funkar alldeles utmärkt, även till att spela Witcher 3. Sen är det klart att man kan köpa bättre. 

Väldigt många köper SATA-diskar idag. SSD har fortfarande bara ca 35% av marknadsandelen, och att det är så mycket beror i mångt och mycket på att allt fler laptop-tillverkare väljer SSD pga formfaktorn, och att det anses bättre (vilket betyder högre pris på datorerna).

Du kommenterade det som länkades, ja, men utan att ha hela bilden klar för dig, eller kunna ge en klar bild till TS.. Länken innehåller ju även möjlighet att konfigurera datorn, alltså hade du kunnat tipsa om andra val, eller bara säga just det - den går ju att fixa till, istället för att bara såga den helt.

För övrigt sa jag aldrig att du tyckte fel, per se, bara att det är just det, något du tycker. 
  • TQR735
    gahadas skrev 2017-09-12 21:06:39 följande:
    Köp inte denna.

i3 är ju nästan pinsamt
    Ingen SSD... det är 2017
    Stora grejen den var under 10k, det är många kompromisser om du ska få fram något under det.
    wifi jo det var hela 170kr. men det går att ta bort. ska du ha ett någorlunda grafikkort hyfsat med ram ett vettigt modekort under 10 loppor då är det att välja en i3 i5 är plus 1000, i7 är plus 3000. 

Sedan kan en spel inrikta i3 vara bättre i en speldator än en slö i7.

ssd, vist är det trevligt men du behöver utrymme i en speldator åter igen prioritering, det går att köpa till en ssd senare men ska du ha något spel inriktat så är även det ett antal 1000 till.

Men som sagt stora tipset är att ringa exempel komplett och prata med de.

Ett alternativ där jag faktiskt köpt ett par riktigt prisvärda datorer under åren är cdon, har köpt speldatorer hos de på deras reor där det inte ens går att bygga en liknade dator själv med samma delar för det priset. Problemet med cdon är att de har noll kundtjänst.

Det du kan göra då är att gå in på www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad posta vad det är du tänkt köpa så kommer du få hjälp av de "riktiga" datanördarna.
  • NELJ

Angående hårddisk är det ju perfekt med en ssd för operativsystem och program och en stor trög för allt annat. Det bör man kunna få in även om man har en begränsad budget.

Och jag köpte just en bärbar till sonen för 10000 som klarar det mesta i spelväg (nej inte om man tävlar i det men för oss vanliga dödliga) så nog kan man hitta en vettig stationär för den summan.

• gahadas
    Aniiee skrev 2017-09-12 22:13:42 följande:
    Som backup? För att man behöver fler trådar? För att man hatar sladdar? Just den länkade datorns wifi-modul gick ju dock enkelt att välja bort.

För att det är en i3 som sitter i datorn? i3 funkar alldeles utmärkt, även till att spela Witcher 3. Sen är det klart att man kan köpa bättre. 

Väldigt många köper SATA-diskar idag. SSD har fortfarande bara ca 35% av marknadsandelen, och att det är så mycket beror i mångt och mycket på att allt fler laptop-tillverkare väljer SSD pga formfaktorn, och att det anses bättre (vilket betyder högre pris på datorerna).

Du kommenterade det som länkades, ja, men utan att ha hela bilden klar för dig, eller kunna ge en klar bild till TS.. Länken innehåller ju även möjlighet att konfigurera datorn, alltså hade du kunnat tipsa om andra val, eller bara säga just det - den går ju att fixa till, istället för att bara såga den helt.

För övrigt sa jag aldrig att du tyckte fel, per se, bara att det är just det, något du tycker. 
    Hade kunnat tipsa om oändligt med andra val, men gjorde inte det i det inlägget.

Som backup? Hur ofta går ethernet ner? Väljer man wifi före ethernet så kan man ju lika gärna köpa en laptop då man ändå inte verkar ha så stora krav.

Ja och framför allt kan man köpa bättre CPU inom ts budget, så det var ett dåligt val med i3 i detta fall.

Nu blandar du äpplen och päron. SSD och SATA är inte ett val man behöver göra, men antar att du menar HDD och inte SATA. Finns 3 anledningar att välja HDD idag:
    -Man behöver en stor disk för slö-lagring.
    -Man har en disklåda/SAN/NAS eller liknande och har inte råd att fylla den med flashlagring
    -Man vet inte bättre och köper en OTS-dator från netonnet 
Svar på tråden Hjälp med speldator.