• Anonym (Ts)

Väntar barn nr 10, fråga vad du vill!:)

Hej! Väntar mitt tionde barn, så det är bara att fråga på!

Mina 9 barn är: Alexandra född 2002, Johannes född 2005, Gabriel född 2006, Emilia född 2007, Clara född 2009, Ida född 2011, tvillingarna Benjamin och Adam födda 2014 och Linnéa född i oktober 2016.

Bebis nr 10 beräknas runt den 22 december!

Fråga på!:)

• Svar på tråden Väntar barn nr 10, fråga vad du vill!:)
  • Anonym (Ts)
    Carambolan skrev 2017-09-12 23:41:44 följande:

Hur bor ni?

Hur har ni delat upp föräldraledigheten? Jobbar ni deltid båda två för att hinna med familjen? Hur många dagar brukar ni behöva vabba på en månad?

Är du lika förväntansfull över den här graviditeten som med första eller andra barnet?

Har du fått några förlossningsskador? Om inte, är du rädd för att kroppen rent fysiskt kanske inte pallar en förlossning till?

Vi bor i en villa på landet som vi köpt, 1 vardagsrum, 9 sovrum och ett stort kök, 3 toaletter. Efter renoveringen kommer vi ha ännu ett sovrum.

Jag är f-ledig de 9 första månaderna och sedan är mannen f-ledig i 3-4 månader till. Vi båda jobbar heltid, eftersom vi har många barn så har någon av oss oftast varit föräldrarledig, men när vi jobbar är det 100%.

Vi vabbar ungefär 5 dagar i snitt per månad, vissa månader blir det flera dagar vab, vissa färre.

Alla graviditeter och förlossningar är lika spännande, att få ett barn till, se om den blir lik mamma, pappa, storasyskon!

Inga förlossningsskador, har spruckit några gånger, men enligt barnmorskan var det ingenting, inga stora skador, så nej, jag är inte rädd för att få förlossningsskador då jag knappast har fått det tidigare.
  • Dpodoodlldlswq

- har du eller din man några diagnoser? (Tänker t ex på bristande impulskontroll)

- är ni religiösa?

- hur tänker ni ha tid med all avkomma?

- skäms ni inte för att belasta samhället med er själviska reproduktion?

- hur får ni ekonomin att gå runt? Två låglöneknegare och så du som i stort sett legat och krystat sen millenieskiftet. Bidrag much?

- tänker ni skaffa fler barn efter nr 10?

- hur många gånger per dag säger du fel namn till barnen?

• Anonym (Ts)
    NELJ skrev 2017-09-12 23:43:38 följande:

Hur ser du och pappan till att alla barn får den uppmärksamhet och tid de behöver? Jag kan tycka det är svårt med två barn. Framförallt brukar jag då och då komma på sent på kvällen att det där nån av dem sa i förbifarten borde jag ha snappat upp och frågat vidare om...

Och hur sköter ni all vardagslogistik? Alla gympapåsar, mellanmål, läxor, veckobrev från skolan... Ni måste vara riktigt slipade projektledare...

Jag och maken har turen att jobba antingen kl 6-14.30 eller 9-17.30. När båda jobbar får vi då över mycket tid till barnen och de behöver bara vara på förskolan 8.30-14.45 ungefär.

Vi har en stor tavla i hallen(griffeltavla där vi skriver in en kolumn för varje barn, gympapåse, när läxan ska vi inlämnad, aktiviteter mm. läxorna görs så fort barnet har kommit hem och fått en läxa. Känns som man gör allt på löpande band!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jenny) skrev 2017-09-12 23:46:13 följande:

- Har dina graviditeter med tjejerna resp killarna sett olika ut eller har det varit väldigt individuellt och inte baserat på könet på det barn du väntar? Hur?

- Är abort uteslutet för dig vid oönskad graviditet? Om ja, varför?

- Vilken åldersskillnad mellan barnen anser du vara den optimala?

- Har din kropp förändrats mkt av graviditeterna? Har du lyckats gå ner alla gravidkilon osv?

Graviditeterna har varit i stort sett likadana. Tvillinggraviditeten (pojkar) var i stort sett den enda graviditeten jag spydde av och mådde riktigt kass i början.

Abort är inte uteslutet men vill vi verkligen inte ha flera barn använder vi preventivmedel eller så steriliserar någon av oss sig.

Jag tyckte nog den bästa åldersskillnaden är 2-3 år. Varför vet jag inte, men jag tyckte det var skönt att barnet kunde gå när bebisen kom.

Jag har aldrig gått upp super-mkt av graviditeterna men jag har återhämtat mig bra, men huden på magen är slapp(inte just nu, pga graviditeten).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tid för alla?) skrev 2017-09-12 23:59:12 följande:

Hur mycket ensam tid ger du varje barn?

Det varierar från dag till dag, med de äldsta blir det på kvällarna och med förskolebarnen nästan hela dagarna om jag är föräldrar-ledig. Med fritids/förskolebarnen annars är det efter jobbet.
  • NELJ
    Anonym (Ts) skrev 2017-09-13 00:04:45 följande:

Jag och maken har turen att jobba antingen kl 6-14.30 eller 9-17.30. När båda jobbar får vi då över mycket tid till barnen och de behöver bara vara på förskolan 8.30-14.45 ungefär.

Vi har en stor tavla i hallen(griffeltavla där vi skriver in en kolumn för varje barn, gympapåse, när läxan ska vi inlämnad, aktiviteter mm. läxorna görs så fort barnet har kommit hem och fått en läxa. Känns som man gör allt på löpande band!

Vad skönt att ha sådana tider och kunna gå omlott. Jag har också en tavla, den är full med mina och pojkarnas aktiviteter - men så har jag aldrig varit bra på det där med ordning och reda. :)

Kommer era barn bra överens eller är det mycket bråk?
  • Anonym (Ts)
    Dpodoodlldlswq skrev 2017-09-13 00:02:56 följande:

- har du eller din man några diagnoser? (Tänker t ex på bristande impulskontroll)

- är ni religiösa?

- hur tänker ni ha tid med all avkomma?

- skäms ni inte för att belasta samhället med er själviska reproduktion?

- hur får ni ekonomin att gå runt? Två låglöneknegare och så du som i stort sett legat och krystat sen millenieskiftet. Bidrag much?

- tänker ni skaffa fler barn efter nr 10?

- hur många gånger per dag säger du fel namn till barnen?

1. Nej, varken vi vuxna eller barnen har några sjukdomar/diagnoser.

2. Barnen är döpta(mer tradition) men kan inte påstå att vi är religiösa.

3. Vi har tid med alla barnen, förklarat det längre upp:).

4. Anser inte att vi belastar samhället mycket mer än någon annan. Vi båda arbetar.

5. Enda bidraget vi får är barnbidrag+flerbarnstillägg som alla som har barn får. Vi har aldrig fått något annat. Vår bostad har vi köpt och renoverat så vi har det bra med ekonomin. Vi sparar barnbidraget till barnen så det använder vi inte ens, klarar oss gott utan.

6. Vi har inte några planer på några flera än så länge. Tror att detta blir sista barnet.

7. Har aldrig sagt fel till något barn om dennes namn. Kan möjligtvis hänt med tvillingarna när man ser de bakifrån då de är snarlika.
  • Anonym (Ts)
    NELJ skrev 2017-09-13 00:15:47 följande:

Vad skönt att ha sådana tider och kunna gå omlott. Jag har också en tavla, den är full med mina och pojkarnas aktiviteter - men så har jag aldrig varit bra på det där med ordning och reda. :)

Kommer era barn bra överens eller är det mycket bråk?

Tycker barnen kommer bra överens, men självklart blir det bråk ibland. Småsyskonen älskar att reta de 2 äldsta och de får de absolut inte göra.
  • Anonym (kommerimorgon)

Vad tycker barnen om att du outar dem så här? Hur blir deras säkerhet av det här?

• Anonym (Ts)
    Anonym (kommerimorgon) skrev 2017-09-13 00:20:49 följande:

Vad tycker barnen om att du outar dem så här? Hur blir deras säkerhet av det här?

De är säkra även om folk vet vad de heter. Har bara berättat namn, månad och år de föddes. Har ju knappast berättat tex om någon kissat på sig mm. vilket barnen hade tyckt var mkt pinsammare.
  • Anonym (kommerimorgon)
    Anonym (Ts) skrev 2017-09-13 00:22:56 följande:
    De är säkra även om folk vet vad de heter. Har bara berättat namn, månad och år de föddes. Har ju knappast berättat tex om någon kissat på sig mm. vilket barnen hade tyckt var mkt pinsammare.
    Precis. Du har berättat deras namn, månaden och året de är födda. Och med de uppgifterna är ni lätta at hitta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (kommerimorgon) skrev 2017-09-13 00:36:34 följande:

Precis. Du har berättat deras namn, månaden och året de är födda. Och med de uppgifterna är ni lätta at hitta.

Ja, men leta upp mig och du vill komma på en kaffe. Mitt hem står öppet!
  • Luffi

Hur gör ni om ni ska iväg nånstans hela familjen? Tänkte mest på att ni inte gärna får plats alla i en personbil ;)

• Anonym (Ts)
    Luffi skrev 2017-09-13 02:09:12 följande:

Hur gör ni om ni ska iväg nånstans hela familjen? Tänkte mest på att ni inte gärna får plats alla i en personbil ;)

Vi har en niositsig bil(VW) och en sjusitsig VW touran.
  • Vixen90

Är barnen glada över att få fler syskon? Kan tänka mig att de har mycket glädje av varandra

Hur har ni plats till all mat? Här hemma tycker jag en delad kyl/frys är för liten till två vuxna

Har ni husdjur?

Hinner ni vuxna med att ha fritidsintressen? Vad är dessa isåfall?

Skulle du vilja att era barn också skaffar stora familjer? Tror du att de kommer göra det?

Vad är det bästa och sämsta med er stora familj tycker du?

• Anonym (Ts)
    Vixen90 skrev 2017-09-13 03:03:42 följande:

Är barnen glada över att få fler syskon? Kan tänka mig att de har mycket glädje av varandra

Hur har ni plats till all mat? Här hemma tycker jag en delad kyl/frys är för liten till två vuxna

Har ni husdjur?

Hinner ni vuxna med att ha fritidsintressen? Vad är dessa isåfall?

Skulle du vilja att era barn också skaffar stora familjer? Tror du att de kommer göra det?

Vad är det bästa och sämsta med er stora familj tycker du?

Ja, dom blir glada!, vi har en hel kyl och frys+ett extra litet frysskåp i ett förråd.

Vi har 3 marsvin.

Både jag och maken älskar att vara ute i trädgården och det hinns med även när barnen är med.

Barnen får göra som de vill, men jag tror inte att de äldsta kommer skaffa storfamilj iaf. Barnen är ganska små fortfarande.

Det bästa med att vara många är gemenskapen. Det sämsta är när någon är magsjuk.
  • Anonym (Ts)
    jagärjagvemärdu skrev 2017-09-13 04:12:26 följande:

Har ni varit utomlands? Var? Hur ofta? Går barnen på någon sport/aktivitet?

Ja, vi var utomlands 2012, innan vi fick tvillingarna. Vår yngsta var då 1 år och det funkade superbra. Vi var på Kreta 1 vecka!:)

Alexandra går på fotboll, Johannes går på innebandy,Gabriel går på fotboll och Emilia går på dans.
Svar på tråden Väntar barn nr 10, fråga vad du vill!:)