• Gnomiz

    hur övertygar en en förälder?

    Jag vill verkligen ha fiskar och har planerat ALLT. När jag tog upp det för ungefär 2 månader sen sa dom typ nej men nu sa min mamma att jag kanske kanske kan få ha fiskar om pappa orkar vara ansvarig för det.

    Jag kommer betala allt själv som mat, fisk tanken, och alla resterande  bitar.´Jag har också ränkat ihop alla grejer som sand,fiskarna,dekorationer och även ska jag köpa en automatisk matare för när vi är borta.

    Känns lite orättvist att jag betalar allt och vi har redan två marsvin btw vilket passar perfekt och jag får ändå inte ha det i mitt rum. Är 13.

  • Svar på tråden hur övertygar en en förälder?
  • Tow2Mater

    Om du visar att du tar hand om marsvinen (matar, städar bur, etc) varje dag/vecka, kommer dina föräldrar förstå att du även kommer att ta hand om fiskarna som du (naturligtvis) lovar att göra.

  • Stårschan

    Det här kanske är ett dumt råd från en tonårsmamma, men ibland är det lättare att be om ursäkt efteråt än att be om lov innan. Hur skulle dina föräldrar reagera om du helt plötsligt en dag hade ett akvarium på rummet? Skulle de tvinga dig att göra dig av med det bara för att du inte hade fått lov innan? Vad jag förstår så har du redan koll på hur mycket jobb det är med husdjur, och är beredd att ta hand om det tråkiga med att göra rent akvariet (ju oftare man gör det, desto mindre jobb blir det per gång - precis som med all annan städning).

    Jag var precis i din sits i samma ålder, men det blev aldrig något akvarium, för jag hade ingen plats att ha det på i mitt rum. Rynkar på näsan

  • Poppy75

    Jag som mamma säger att jag skulle vänta och se om intresset höll i sig. Två månader är inte särskilt lång tid, om du fortfarande var lika intresserad om ett halvår så skulle du få köpa fiskar då om jag var din mamma.

    Kanske tänker dina föräldrar likadant som mig ?

  • Physalis

    Varför säger de nej?

    Visa att det är ett äkta intresse och inte något du kommit på för stunden. Som Poppy75 säger.

    Fortsätt prata om det och visa ditt intresse utan att bli arg för att de säger nej.

    Kanske kan du rita upp hur du vill att akvariet ska se ut. Berätta om vilka fiskar du vill ha och hur de fungerar tillsammans, vad de har gör behov, hur stort akvariet de behöver osv.

    Önska dig ett akvarium i julklapp och i födelsedagspresent varje år.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden hur övertygar en en förälder?