cirxus skrev 2017-09-15 10:45:23 följande:
Att vara otrogen handlar INTE om att inte kunna känna empati för sin partner. Det finns flera saker som gör att man är otrogen, trots att man gått med på en sexuell uppgörelse bundet till endast en person.
Vanligaste anledningarna: 1 Otillfredställdelse 2 Frågor om "gräset är grönare..." 3 Uttråkad 4 Ålderskris eller 5 Ekonomisk/ känslomässig obalans i förhållandet.
När man tillfälligt tillfredsställer behov hos sig själv, oavsett vad, njuter man av det. Dåligt samvete och konsekvenstänkandet kommer efteråt. Om man har en känslomässigt djup relation så kan empati uppstå= att känna och förstå hur den andra känner. Då ligger nog sympati närmare till hands för de flesta människor att uppnå.
Det som många missar, speciellt i unga relationer, är att göra upp och vara tydlig med sina regler och gränser. Där jag drar gränsen är inte alltid densamma som min partner vill dra gränsen. Men avsaknad av empati är inte vad som bör efterfrågas gällande otrohet.
Jag skulle nog kalla detta för bullshit.
Nu har jag aldrig varit otrogen så jag erkänner att jag kanske inte vet vad jag talar om. Men...det första kriteriet som måste vara uppfyllt är ju att man är med en person som man blir så in i h-e sugen på att ha sex med.
Det som avgör om det blir någon otrohet är då ifall respekten och empatin, samt vilket värde jag sätter på mitt förhållande är starkare än suget efter sex med den andre. Så tänker jag, kanske därför jag inte varit otrogen.