• Ebo88

Ska magen se ut såhär i v18!?

Jag är gravid i v18 och sedan ca 1 vecka sedan har jag börjat känna av jättemycket rörelser vilket är helt fantastiskt och underbart ! Det är första barnet och med det kommer självklart en del frågor och funderingar. Kanske en jättedum fråga men hur ska barnet ligga runt denna vecka? Har en hjärtformad livmoder som är lite större till vänster och har märkt att det är barnets favoritsida då jag ofta - förlåt för dum formulering - men känner och ser att det är en stor bula och det rör sig. Bulan är som en avlång kassler , kan det kännas så? Och ska barnet ligga så långt ner runt denna vecka, för det är nere vid troskanten en bit ovanför bäckenet ? Man känner jättetydlig som sagt och älskar känslan men blir orolig då jag alltid tror att barnet ska ligga "mitt i magen" runt naveln så att säga. Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för alla svar!!
  • Svar på tråden Ska magen se ut såhär i v18!?
  • Badskum

Ju mer det växer ju högre upp kommer det. Det börjar ju väldigt litet och lågt.

• alade

Så här såg jag ut i v 16, sned som bara den! Har en livmoder av vanligaste formen, tror att den bara växt lite mer åt vänster liksom.

Har inte kollat på nån vecka, men precis när jag vaknar är den ofta mer uppbullad och har de gånger jag sett varit nästan helt till vänster.
  • Ebo88

Så här såg jag ut i v 16, sned som bara den! Har en livmoder av vanligaste formen, tror att den bara växt lite mer åt vänster liksom.

Har inte kollat på nån vecka, men precis när jag vaknar är den ofta mer uppbullad och har de gånger jag sett varit nästan helt till vänster.

[/quote]

Tack så jättemycket för ditt svar! Upplevde du att ditt barn låg ganska långt ner? Har ju läst att det gör det men när man könner barnet så långt ner blir man ändå lite hispig och vill så gärna höra av andra erfarna :) allt är så nytt och nya saker sker ju varje dag i detta skede haha

• Estor

Jag kände bebisen långt ner från till strax efter 20 då rörelserna började krypa uppåt. Njut innan de når revbenen ;)

• alade

Ebo88: Jag känner rörelser nånstans mitt mellan blygdbenet och naveln, till vänster av magen. Inte jättetydliga ännu, men det är där det swooshar till på kvällarna.

• EpicNurse

Ja de låter helt normalt att du känns rörelser lågt i magen för det är där livmodern är i den veckan. I v 20+ så är livmodern i navelhöjd!

Och anledningen till att du tycker livmodern är sned är att graviditeten och fostret oftast fäster i det ena hörnet när man har hjärtformad livmoder, så troligtvis sitter graviditeten i den vänstra hörnan, och därför drar livmodern lite mer åt vänster.

Sen "hur fostret ligger" går ju inte att svara på och det är inget man ser utifrån så tidigt i graviditeten, utan man kan bara se/känna var livmodern är. Det dröjer 1-2 månader till innan man kan känna hur fostret ligger i livmodern. Nu är det fortfarande för litet för det.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jsv17

Jag är i v.28, snart 29 och min bebis gillar fortfarande att ligga långt ner i magen känner honom högre upp ibland men han tycker om att gosa ner sig längst ner med huvudet upp, eller på tvären, vi får hoppas att han vänder på sig sen!

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Musetti

Här är jag i vecka 16. Supersned mage och en hel del rörelser fast det var så tidigt i graviditeten.

Nu är jag i v 36 och det är ju rätt stor skillnad. Väldigt livlig krabat :)
  • Ebo88

Tack till er alla som har svarat!! Känns oerhört skönt att veta att det är vanligt det jag känner och upplever och ni är underbara som tar er tid till att svara och ge råd ! Tusen tack!

• preggo02

Så har jag sett ut i båda mina graviditeter, vi har kallat bebis för Alien ;) min livmoder är "normal" men framåttippad, BM förklarade att det var därför som barnet/livmodern syns så tydligt. När jag får sd så står hela magen ut som en gigantisk kidneyböna ca 1dm från övriga magen.

• Ebo88
    preggo02 skrev 2017-09-15 19:02:11 följande:

Så har jag sett ut i båda mina graviditeter, vi har kallat bebis för Alien ;) min livmoder är "normal" men framåttippad, BM förklarade att det var därför som barnet/livmodern syns så tydligt. När jag får sd så står hela magen ut som en gigantisk kidneyböna ca 1dm från övriga magen.

Haha Ååh Alien, haha vad gulligt haha!! Vi kallar vår för Dinosauriern för min 3åriga brorson tyckte att barnet såg som en på ultraljudsbilden från v.12 :) Tycker ändå att det är charmigt och mysigt att man ser och känner av något så tidigt , eller tidigt och tidigt , i detta stadie för jag trodde man inte gjorde det förrän vid senare. Speciellt nu när man också vet att detta är vanligt haha
Svar på tråden Ska magen se ut såhär i v18!?