rika skrev 2017-09-14 23:29:34 följande:
Du har säkert erfarenheter som jag inte har, som gör att du resonerar som du gör. Mitt råd till ta, baserat på hur mitt liv varit, med missbrukande föräldrar, stöd från beroendeenheten, arbete med anhörigstöd mm är att man som barn ska uppmana personen att söka professionell hjälp och att man ska undvika att ta på sig någon annans problem, bära någon annans börda. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang, men du har nog erfarenheter som ger dig dig för att resonera som du gör. Jag har erfarenheter som gör att jag ger de råd jag ger. Och nej, man är inte per definition medberoende för att man är barn, hur kan du säga så. Och..från ditt tidigare inlägg ovan: varför ska man som barn "fundera på de gånger man gjort fel mot sin pappa."? Som jag uppfattar det ville Ts få hjälp med hur man kan säga till en förälder att hen behöver ta hjälp. Mitt råd som sagt är att säga precis så, "jag ser att du skulle behöva hjälp med ditt missbruk, hjälp jag inte kan ge, men som du kan få på xxx." Sedan är det upp till den vuxna att ta emot hjälpen. Så klart man kan peppa, pusha och uppmuntra till att ta hjälp, men man ska inte tro att man som barn är den som är mest lämpad att vara hjälpen. Det om något är att ge sig in i ett medberoende.
Varför jag kan säga att anhöriga, när det handlar om barn, är medberoende? Tja beroendeforskning. Det där du hänvisar till.
Men jag vet å andra sidan att det tar lång tid att inse det, en del gör aldrig det utan lever lika mycket i förnekelse som missbrukaren själv.
Du behöver inte förstå mitt resonemang med att det är naturligt för familjemedlemmar att hjälpa varandra. Det där är något missbruksvården är väl medveten om och man utgår från det snarare än att man inte ska hjälpa varandra. Man bör oftast fortsätta vara naturliga familjemedlemmar och fortsätta hjälpa varandra ,men man ska som anhörig lära sig rätt gränsdragning. Vilket är en helt annan sak än du hävdar att de säger.
Visst vi lär ha olika erfarenheter. Min är nutida, din verkar ligga 50 år tillbaka i tiden. Det var då man trodde att det funkade att leva som familj men inte interagera så fort det blev problem.
Anledningen varför man ska fundera över sina egna fel och brister, över sina egna begångna fel är för att få större insikt i hur man fungerar som medberoende, För som alla andra gör man fel, en del klarar bara inte av att erkänna det ens inför sig själv.