• LisaAa

Kräkbebis- när blir det bättre?

Jag håller på att bli galen här hemma.. sonen på 7 månader kräks hela tiden, och i MÄNGDER som flyger ur..

vi får byta kläder flera gånger om dan, både överdel och byxor, går säkert 10 sånna där små tvättlappar från Ikea per dag soffan bara osar bebiskräka..

trodde det skulle bli bättre när han började äta mer fast mat men det fortsätter exakt lika..

Han går upp i vikt som han ska så inga problem med den biten utan bara väldigt jobbigt för oss som får tvätta..

ni som haft kräkbebisar, hur länge höll det i??

• Svar på tråden Kräkbebis- när blir det bättre?
  • Frontline

Med första grabben så höll det nog på tills han var ca 18 månader, han kräktes så fort han fick nåt i munnen som inte kändes ok.
    Kunde räcka med ett riskorn som kom in på tvären så det vart mycket spyor och tvättande här...

Kollade upp det med läkare och dom trodde det berodde på att magmunnen inte stängde som den skulle..
    Nu idag är det borta..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Sagast

Vår kille kräktes lika mycket som er son men det slutade runt 6-7 månader. Han fick Zantac utskrivet som vi gav morgon och kväll från 3 månaders ålder tills kräkningarna minskade och då slutade vi med medicineringen. Får er son något mot kräkningarna?

Idag är han 8 mån och kräks så fort nått känns obehagligt(typ varannan dag) så jag mist mixar allt fan äter till i stort sett helt släta puréer. Är sista tuggan obekväm åker allt upp och man får börja om... Även havregrynen mixas till mjöl till hans gröt. Tänker att man successivt får ge större bitar men betydligt senare en de flesta andra barn.

När jag märker att han är på väg att kräkas säger jag alltid "å nu tar vi det luuugnt! Andas" och så tar jag några djupa andetag högt så han liksom får fokus på det och lurar bort uppstötningen.

Nått annat som hjälpt är att inte amma eller ge annan dryck typ timman innan så det inte lika lätt får en skjuts upp så att säga!

Hoppas nått av detta kan hjälpa!

• Meriall

Det blev bättre kring 7-8 mån, då var det någon gång per dag istället för hela tiden. Vid 9-10 mån någon gång i veckan.

• Mandelskorpan

Om det är reflux så brukar det ju snarast bli bättre med ökad del fast mat. Ser ni något mönster? Kräks efter varje måltid, eller? Är allt bra annars, sover bra, inte ont i magen?

Man kan testa mjölkproteinfritt. Mjölk är slembildande så det kan minska kräkningarna om ni tar bort det.

• Jag är bara jag

Hela tiden han åt ersättning och hela tiden han ammade om vi reste honom upp direkt efter. Låg han kvar länge gick det bra. Så inte förrän jag slutade amma nu vid nästan 10 månader slutade det. Nästan! Det händer att han kräks, i alla fall när han ätit mycket (han blir aldrig mätt ) eller druckit mycket.

• LisaAa
    Sagast skrev 2017-09-15 23:18:04 följande:

Vår kille kräktes lika mycket som er son men det slutade runt 6-7 månader. Han fick Zantac utskrivet som vi gav morgon och kväll från 3 månaders ålder tills kräkningarna minskade och då slutade vi med medicineringen. Får er son något mot kräkningarna?

Idag är han 8 mån och kräks så fort nått känns obehagligt(typ varannan dag) så jag mist mixar allt fan äter till i stort sett helt släta puréer. Är sista tuggan obekväm åker allt upp och man får börja om... Även havregrynen mixas till mjöl till hans gröt. Tänker att man successivt får ge större bitar men betydligt senare en de flesta andra barn.

När jag märker att han är på väg att kräkas säger jag alltid "å nu tar vi det luuugnt! Andas" och så tar jag några djupa andetag högt så han liksom får fokus på det och lurar bort uppstötningen.

Nått annat som hjälpt är att inte amma eller ge annan dryck typ timman innan så det inte lika lätt får en skjuts upp så att säga!

Hoppas nått av detta kan hjälpa!

Ska kolla med bvc om vi kanske oxå kan få det utskrivet kanske.. dock har jag nämt kräkorna varje gång jag vart dit men dom har bara sagt att det inte är nån fara när han går upp som han ska och att det oftast ser värre ut än vad det är..

Men det börjar bli drygt att alltid behöva tänka vart man sitter och står med honom när han är borta för att han inte ska kräkas på soffor och mattor när vi är borta.. nu när han äter riktig mat så blir det ju även fläckar som är svåra att få bort!
  • LisaAa
    Mandelskorpan skrev 2017-09-16 06:50:29 följande:

Om det är reflux så brukar det ju snarast bli bättre med ökad del fast mat. Ser ni något mönster? Kräks efter varje måltid, eller? Är allt bra annars, sover bra, inte ont i magen?

Man kan testa mjölkproteinfritt. Mjölk är slembildande så det kan minska kräkningarna om ni tar bort det.

Ser inget mönster i det.. det är lixom lika jämt! Han kräks efter varje måltid och inte bara precis efter måltid utan han spyr i timmar efter varje måltid..

Han verkar inte ha ont i magen utan är nöjd och glad och sover bra ????
  • Kodia

Min son kräktes också väldigt mycket, men det blev mer och mer sällan med åldern. Som liten bebis var det säkert 100 gånger om dagen, efter några månader hälften, 5-10 ggr som ettåring osv. Det försvann helt när han var typ 1½.

Dock har han ibland uppstötningar, mår illa/blir "magsjuk" av oklar anledning även om ingen annan i familjen är det. Det är bara någon gång per år, men kanske är ett tecken på att han har lite känsligare mage/magmun än andra.

Så misströsta inte! Jag fick alltid höra att det skulle sluta antingen när han började med fast föda, eller när han började gå. När det inte slutade då kändes det lite jobbigt, men det växte bort av sig självt!

• Guapa

Vår kräkbebis slutade plötsligt att kräkas runt 6-7 månader. Hoppas det slutar plötsligt för er med! Det är verkligen inte roligt att ständigt torka spyor och byta kläder..

• Nandez
    Guapa skrev 2017-09-17 21:02:35 följande:
    Vår kräkbebis slutade plötsligt att kräkas runt 6-7 månader. Hoppas det slutar plötsligt för er med! Det är verkligen inte roligt att ständigt torka spyor och byta kläder..
    Samma här när dottern var liten.
  • Smka

Min son slutade vid ett års ålder. Folk sa att det skulle bli bättre runt 7mån men blev ju sämre iom att han började äta riktig mat och spyora luktade mycket mer

• Viktor med bilen

Det avtog när hon började äta mat. Men hon hade känslig magmun ett bra tag efter det. Fick halsbränna om hon åt mkt citrusfrukt.

Minns att vi räknade till över 30 spyor per dag. Bläk.

• Sagast
    LisaAa skrev 2017-09-17 08:09:06 följande:

Ska kolla med bvc om vi kanske oxå kan få det utskrivet kanske.. dock har jag nämt kräkorna varje gång jag vart dit men dom har bara sagt att det inte är nån fara när han går upp som han ska och att det oftast ser värre ut än vad det är..

Men det börjar bli drygt att alltid behöva tänka vart man sitter och står med honom när han är borta för att han inte ska kräkas på soffor och mattor när vi är borta.. nu när han äter riktig mat så blir det ju även fläckar som är svåra att få bort!

Ja gör det. Var precis samma här, ansågs normalt men fick tillslut tid hos läkare.

Jag förde logg på alla kräkningar några dagar för att ha något konkret att visa upp. Typ klockslag, när i förhållande till amning/mat, hur mycket, hastighet (snabb och kort, utdragen etc), krävdes klädombyten, allt sånt.

Hoppas ni får hjälp för det är ju så himla slitsamt.
  • mso

När det var som värst hade vi alla rena kläder (vilket iofs inte var så mycket) liggandes i hallen vid ytterdörren, så att man i alla fall skulle vara ren när man gick ut genom dörren. Det var den tuffaste perioden i mitt liv, så jag förstår verkligen hur jobbigt ni har det.

För oss blev det bättre runt 7-8 månader när hon åt nästan uteslutande gröt och puréer. Det händer fortfarande att hon kör en projektilspya utan synbar anledning, men det är nog 5-6 månader sedan sist. Hon är 4 år nu.

Så fortsätt kämpa, det blir bättre. Men det skadar ju inte att begära att få träffa en läkare.

• LisaAa
    mso skrev 2017-09-18 15:15:19 följande:

När det var som värst hade vi alla rena kläder (vilket iofs inte var så mycket) liggandes i hallen vid ytterdörren, så att man i alla fall skulle vara ren när man gick ut genom dörren. Det var den tuffaste perioden i mitt liv, så jag förstår verkligen hur jobbigt ni har det.

För oss blev det bättre runt 7-8 månader när hon åt nästan uteslutande gröt och puréer. Det händer fortfarande att hon kör en projektilspya utan synbar anledning, men det är nog 5-6 månader sedan sist. Hon är 4 år nu.

Så fortsätt kämpa, det blir bättre. Men det skadar ju inte att begära att få träffa en läkare.

Ja man blir ju knäpp alltså! Man försöker ju ha han ren om man ska bort men oftast har han ju kräkts igen innan vi har kommit dit man ska! Krävs ju lite kläder oxå för att man ska hinna tvätta allt.. nu har jag fått köpt dubbelt av jackor och overall för att man ska hinna tväta och få torrt innan man behöver igen..

jag hoppas verkligen det vänder till det bättre för oss oxå snart.. fast det inte blir helt bra så vore det skönt om det kunde lugna sej lite iaf :)
  • Kodia

Vi hade alltid haklapp eller typ snusnäsduk på vår son. De tog ju en del i alla fall...

• mso
    Kodia skrev 2017-09-19 21:22:04 följande:

Vi hade alltid haklapp eller typ snusnäsduk på vår son. De tog ju en del i alla fall...

Haha, haklapp hjälpte inte mycket till vår lilla. Hon spydde ofta så det rann från axlarna ner till knäna (på mig alltså). Jag tror inte någon som inte har haft en kräkbebis förstår hur mycket spya de kan komma ur en sån liten...
    Plus att det är väldigt lättflytande om man ammar dem, något fastare om man kör ersättning, så då rinner det inte fullt lika mycket.
  • mso
    LisaAa skrev 2017-09-19 18:06:44 följande:
    Ja man blir ju knäpp alltså! Man försöker ju ha han ren om man ska bort men oftast har han ju kräkts igen innan vi har kommit dit man ska! Krävs ju lite kläder oxå för att man ska hinna tvätta allt.. nu har jag fått köpt dubbelt av jackor och overall för att man ska hinna tväta och få torrt innan man behöver igen..

jag hoppas verkligen det vänder till det bättre för oss oxå snart.. fast det inte blir helt bra så vore det skönt om det kunde lugna sej lite iaf :)
    Det kommer lugna sig, det tar lite tid bara. Hur länge är det ingen som kan säga nu, men det blir bättre, på riktigt. Men se tilla tt ni båda får pauser och komma ut utan bebisen. Att ta en dusch och sedan en promenad (i rena kläder) kan vara värt väldigt mycket :)
Svar på tråden Kräkbebis- när blir det bättre?