• crispnuggets

Shaken baby i barnvagn?

Jag satt och tänkte tillbaka till när min bebis var alldeles nyfödd och kom och tänka på ett tillfälle som fick mig alldeles iskall! Vi var då ute på promenad för första gången i somras och då var han ca 1 vecka. Han började gallskrika och dum som jag var gick vi över kullerstenar, MÅNGA gånger eftersom jag hört att man ska gå på kullerstenar eller dra vagnen över en tröskel för att bebin lättare ska somna! Nu när jag tänker efter så var det naturligtvis helt fruktansvärt att utsätta min bebis för den behandlingen och jag fattade inte att det var fel, det var inget konstigt i min skalle då! Bebisens huvud skuppade kraftigt upp och ner i vagnen och han hade inget stöd förutom själva madrassen och ett lakan, och nu är jag så otroligt orolig att han tagit skada av det här! Kan shaken baby syndrome uppstå på detta vis? Kan han ha blivit skadad? Kan jag nu, tre månader efter söka vård och syns det isåfall något? Har sån sjuk ångest över detta :'( eftersom det var så längesen minns jag inte hur han var efteråt, om han var slö eller ej :(

• Svar på tråden Shaken baby i barnvagn?
  • crispnuggets

Kunde knappt sova inatt då jag var så orolig :( numera går jag alltid långsamt på kullerstenar och försöker hela tiden tänka mig för, förstår inte varför jag tänkte så konstigt den första tiden :'(

• meicc

Alltså bebisar är ju ömtåliga... men är inte SÅ ömtåliga. De är konstruerade för att klara förstagångsföräldrar :)

• Wolfie13
    crispnuggets skrev 2017-09-18 13:06:11 följande:

Kunde knappt sova inatt då jag var så orolig :( numera går jag alltid långsamt på kullerstenar och försöker hela tiden tänka mig för, förstår inte varför jag tänkte så konstigt den första tiden :'(

Det är ingen fara! Nojar själv lite när man bär runt på bebis i vagninsatsen och de nästan flyger runt därinne när man går.

Shaken baby handlar ju om medvetna riktigt hårda skak..
  • Nandez
    meicc skrev 2017-09-18 13:12:02 följande:
    Alltså bebisar är ju ömtåliga... men är inte SÅ ömtåliga. De är konstruerade för att klara förstagångsföräldrar :)
    Håller med.
  • StoltMama

Nää, ingen fara.

Nää, ingen fara alls.

Har själv kört min mjukt över tröskeln i månader nu. Han vill känna det där guppet. Sagt till både barnläkaren och bvc att det är det enda sättet att få min bebis att somna. De har bara hållit med att det är skönt man hittat ett sätt för bebisen att vara nöjd, inga konstigheter! Oljud av vatten, ljudet av hårfön och köra vagnen över tröskeln är vår räddning just nu. (Kolikbarn)

Helt vanligt att oroa sig. Sbs räknar man när man ruskar till barnet med kraft (våldsamt). ????

• nevermind

Jisses... Tror du verkligen kullerstenar hade fått ligga kvar om de skadade nyfödda??

Kan i och för sig förklara varför gotlänningar är lite lustiga...

• crispnuggets
    StoltMama skrev 2017-09-19 04:57:15 följande:

Nää, ingen fara.

Nää, ingen fara alls.

Har själv kört min mjukt över tröskeln i månader nu. Han vill känna det där guppet. Sagt till både barnläkaren och bvc att det är det enda sättet att få min bebis att somna. De har bara hållit med att det är skönt man hittat ett sätt för bebisen att vara nöjd, inga konstigheter! Oljud av vatten, ljudet av hårfön och köra vagnen över tröskeln är vår räddning just nu. (Kolikbarn)

Helt vanligt att oroa sig. Sbs räknar man när man ruskar till barnet med kraft (våldsamt). ????

Jo men då har du kört mjukt över tröskeln, jag körde på hårt för jag var så korkad och trodde det var så man skulle göra :(
  • crispnuggets
    Wolfie13 skrev 2017-09-18 13:16:16 följande:

Det är ingen fara! Nojar själv lite när man bär runt på bebis i vagninsatsen och de nästan flyger runt därinne när man går.

Shaken baby handlar ju om medvetna riktigt hårda skak..

Ja precis, det är så jag upplever det nu, att han flög runt med huvudet därinne :(
  • LaFontaine

Men du förstår väl att om kullersten nu hade varit farligt, så hade man inte lagt kullersten numera?

Du kanske bör söka hjälp via BVC för att bli kvitt din oro. Det är inte normalt att behöva smyga över kullerstensgator för att man är för orolig för att göra annat.

• StoltMama
    crispnuggets skrev 2017-09-19 16:29:58 följande:

Jo men då har du kört mjukt över tröskeln, jag körde på hårt för jag var så korkad och trodde det var så man skulle göra :(

Tror du har det i huvudet bara, det var för hårt mm. Du hade nog inte gjort det med flit för skada ditt barn avsiktligt precis helt normalt att oroa sig som mamma. Om han skadats så ger det tecken.

Blodkärlen i ögonen syns tydligt, fontanellen är svullen kan vara slö och de kräks oftast klar vätska. Dem blir dåligare med tiden då hjärnan inte klarar av trycket. Att barnet låg i vagnen och det skakade är vanligt.

Att jag drar vagnen över tröskeln mjukt gör ändå att min bebis skakar till när hjulen rullat ner. Tänk att jag gjort det i tre månader nu.

Ta och mys med din bebis nu är det ju det du ska göra och släpp det!!! Han är perfekt!
  • crispnuggets

Borde BVC ha upptäckt att något var fel om han blev skadad den gången tror du? Han utvecklas ju som han ska och så, men han skriker mycket emellanåt. Men han är helt underbar <3

Svar på tråden Shaken baby i barnvagn?