• Äldre 17 Sep 23:55
    6887 visningar
    18 svar
    18
    6887

    Vilken bokklubb ska jag välja till mitt barn?

    Jag skulle vilja prenumerera på bokpaket till min 3-åriga son. Vi läser massor med böcker, framför allt som vi lånar på biblioteket, men jag känner att en bokklubb kan göra att jag hittar andra typer av böcker. När jag var mellan tre och 12 år så prenumererade jag på böcker från En bok för alla, och var överlycklig när ett bokpaket ramlade ner i brevlådan. Många av de böcker som de har i sortimentet har vi dock redan hemma, har jag upptäckt, så det vore kul att prova någon annan bokklubb. När han var liten hade vi Goboken, men de böckerna var helt värdelösa och dåligt skrivna med katastrofala översättningar.


    Har någon tips på någon bra bokklubb?

  • Svar på tråden Vilken bokklubb ska jag välja till mitt barn?
  • Äldre 18 Sep 00:07
    #1

    Gå till biblioteket i stället. Om han gillar böcker och ni gör det regelbundet kommer det bli lika kul som när ett bokpaket kommer. Och det finns mest trams i paketen för treåringar.

  • Sommar­fjäril
    Äldre 18 Sep 09:44
    #2

    Jag skulle ha skippat bokklubb och lånat på bibblan istället.
    Alternativt ta Storytel eller något liknande, där finns massor av e-böcker att läsa (nackdelen är väl kanske för ett så litet barn att man går miste om att titta på bilderna).

  • Sommar­fjäril
    Äldre 18 Sep 09:46
    #3
    +1

    Och vill du ha tips på andra böcker eller böcker ni inte redan läst - fråga bibliotikarien! De brukar ha massor av bra och roliga förslag.

  • Äldre 18 Sep 09:53
    #4
    +1

    Jag tycker Barnens bokklubb verkar ok, de säljer i alla fall riktiga böcker från riktiga förlag. Det är vad jag skulle välja om jag vore du. Förstår känslan av att längta efter ett bokpaket, hoppas du också lyckas överföra känslan på dina barn. Biblioteket är ju inte riktigt samma sak även om det också är viktigt (ett bokpaket i månaden räcker ju inte för hela behovet av böcker!).

  • Äldre 18 Sep 09:59
    #5

    Barnens Bokklubb

    Bonniers bokklubb

    Barnens Klassiker

    En bok för alla

    Disneyklubben

  • Äldre 18 Sep 10:58
    #6

    Gör biblioteksbesöken till en mysig grej istället! Jag tror bara bokklubbar är dyra och man får på köpet böcker man inte vill ha...

  • Äldre 18 Sep 12:52
    #7
    +1

    Som de svar du tidigare fått, biblioteket och köpa böcker på rean är bättre alla gånger än dessa dyra bokpaket.

  • Äldre 18 Sep 13:03
    #8
    Alexi skrev 2017-09-18 10:58:02 följande:

    Gör biblioteksbesöken till en mysig grej istället! Jag tror bara bokklubbar är dyra och man får på köpet böcker man inte vill ha...


    Duckan skrev 2017-09-18 12:52:43 följande:

    Som de svar du tidigare fått, biblioteket och köpa böcker på rean är bättre alla gånger än dessa dyra bokpaket.


    Det kan väl hända, men ts VILL ju prenumerera på böcker?

    Det finns folk som prenumererar på glassiga månadstidningar också, fast jag tycker det är bortkastade pengar.

  • Äldre 18 Sep 13:14
    #9

    Jo, jag förstod det, men tänkte att ett gott råd för att spara pengar inte var helt fel.

  • Äldre 18 Sep 16:32
    #10

    Jag tyckte det var givande att vara med i en barnbokklubb (Bonniers) när barnen var små. Man var ju inte tvungen att köpa bokpaketet varje månad (men komma ihåg att avbeställa annars) och kunde antingen låta bli att köpa eller köpa någon annan bok. Det jag tyckte var positivt var att dels att få lästips för olika åldrar men mest att det var lätt att hålla sig á jour med nya barnboksförfattare och barnböcker då dessa presenterades i månadsbrev och på hemsidan. Det förhindrade inte att vi också gick på biblioteket samt köpte böcker på bokrean + nätet (främst Bokus).

    Älskar böcker! En del böcker vill man (iallafall jag) äga. Barnböcker skiljer sig ju också från vuxenböcker i det att man ofta läser dem många gånger.

  • Äldre 18 Sep 21:38
    #11
    +1

    Hej och tack för alla tips om biblioteket Till saken hör att vi är på biblioteket minst en gång per månad, men oftast 3 gånger. Även om det inte riktigt har förlorat sin tjusning, så är inte biblioteket samma sak som att få hem en helt ny bok, få packa upp den och ställa den på plats i bokhyllan och veta att det här är min "egen" bok. Det är heller inte riktigt samma sak att gå till en bokhandel och köpa en bok. Ett bokpaket är något att se fram emot och längta efter. Fast när jag tänker efter så kan jag förvisso istället sätta mig och beställa en bok regelbundet, men då blir det ju ändå böcker som jag själv väljer ut och spänningen försvinner även för mig själv.

  • Äldre 19 Sep 07:51
    #12

    Ts, jag tycker också det är underbart att packa upp nya böcker. Även om jag beställt dem själv alltså. Tycker inte det är värt att betala för att en bokklubb väljer åt mig för det.

  • Äldre 19 Sep 09:30
    #13
    +1

    Oops, Barnens bokklubb var det visst vi hade..

    Där kan man faktiskt läsa på hemsidan om författare, lästips för olika åldrar, nya böcker, intervjuer etc utan att vara medlem.

  • Äldre 1 Nov 21:32
    #14

    Funderade också på vilken bokklubb att fortsätta med för mina grabbar. Vi har ett stort läsintresse och läser helst inte samma bok flera gånger.

    Insåg att det skulle bli billigare att köpa från adlibris och bokus (och bokrean) men vi skulle även bara få böcker vi vill läsa.
    Tyckte att vi fick konstiga böcker som skulle vara åldersanpassade för killarna när de var med i den första bokklubben.
    Så vi löste detta så här.
    Vi köper nytt när och om vi vill.

  • Wed 23 Oct 2019 09:25
    #15

    Vi har precis börjat prenumerera på Musenbusen ???? Hon tycker det är så kul att få pysselböcker hem i brevlådan.. egen post liksom

  • gbgumm­an
    Thu 24 Oct 2019 06:21
    #16

    Lämna inköpsförslag. De flesta bibliotek köper in det man önskar. Be att få ställa barnet i kö direkt. Brukar inte vara något problem.

  • gbgumm­an
    Thu 24 Oct 2019 06:24
    #17
    Palestrina skrev 2017-09-18 13:03:04 följande:
    Duckan skrev 2017-09-18 12:52:43 följande:

    Som de svar du tidigare fått, biblioteket och köpa böcker på rean är bättre alla gånger än dessa dyra bokpaket.


    Det kan väl hända, men ts VILL ju prenumerera på böcker?

    Det finns folk som prenumererar på glassiga månadstidningar också, fast jag tycker det är bortkastade pengar.

    Som bibliotekarie så kommer jag aldrig uppmuntra till ökad konsumtion enbart för ett barn. Delningsamhället måste öka. Tidskrifter finns oxå att låna eller läsa på Readly.
  • gbgumm­an
    Thu 24 Oct 2019 06:28
    #18
    No Logo skrev 2017-09-19 09:30:11 följande:

    Oops, Barnens bokklubb var det visst vi hade..

    Där kan man faktiskt läsa på hemsidan om författare, lästips för olika åldrar, nya böcker, intervjuer etc utan att vara medlem.


    Just nu kan man hämta barnbokskatlogen på biblioteken iför läslovet.
    www.barnensbibliotek.se/Barnbokskatalogen/tabid/578/Default.aspx

    Mycket tips.
Svar på tråden Vilken bokklubb ska jag välja till mitt barn?