• Sommars

När slutar era barn helt med fritids?

Hej. Min bonus don är 9 år o vill inte längre vara på fritids efter skolan. Han har börjat få gå hem 1 dag i veckan. Det funkar bra men nu vill ha gå hem fler dagar.... jag tycker ju att han fortfarander lite liten att behöva sitta själv hemma 2 Tim innan vi kommer hem Han sitter med ipadeb o jag tycker det är bättre att han leker med kompisar på fritids. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden När slutar era barn helt med fritids?
  • Lena

Vår nioåring får gå hem efter mellis varje dag. Nästa år tänkte vi hon kan få gå hem direkt skolan slutar

• Carambolan
    Lena skrev 2017-09-19 23:08:15 följande:

Vår nioåring får gå hem efter mellis varje dag. Nästa år tänkte vi hon kan få gå hem direkt skolan slutar

Så har vi också gjort. Förra året fick han gå hem samtidigt som jag slutade jobba, vilket innebar att han hade typ en timme själv hemma eftersom jag hämtade småsyskonen. I år går han inte på fritids, fyller snart tio.
  • Fru Ve

I åk 3 ville min son inte ha fritids längre så han började gå hem då. Det kanske beror på hur fritids är men här hos oss är det tyvärr ren förvaring med 100 inskrivna barn på 3-4 pedagoger som nätt och jämnt hinner hålla ordning. Det är liksom inga aktiviteter direkt utan bara fri lek. Så jag har full förståelse att sonen ville sluta och hellre vara hemma och ta det lugnt efter skolan. Man kan väl kompensera om det blir mycket Ipad och dylikt på em, att man begränsar skärmtiden på helger och annan ledig tid istället?

• Anotherone

Min son hade fritids tom åk 4. Han hade gärna gått kvar även i åk 5 men eftersom jag är föräldraledig så finns inte behovet riktigt.

• Mrs Green

Hon gick på fritids så länge hon fick, alltså tills hon slutade 3:an. Sen var det fritidsklubb i 4:an och 5:an, där hon var ibland. Men från och med 3:an fick hon gå hem när hon ville, så vissa dagar blev det bara en kort stund på fritids och andra dagar flera timmar. 

Svar på tråden När slutar era barn helt med fritids?