• Dystopi

Hatar att vara gravid

Känner att jag behöver spy ur mig en del galla i och med min graviditet....

Om exakt 1 vecka kommer barnet till mig och pappan med kejsarsnitt. Givetvis trilskas han där inne och ligger i säte, därav inplanerat KS. 

Såsom mitt användarnamn ger sken av är jag inte på mitt bästa humör nu såhär i slutet av graviditeten. Fy fan för detta helsike! Som att det inte är nog med att man känner sig som en blåval så fort man ska ta fram något ur nattduksbordet eller ta sig upp från säng/soffa/toalett/kontorsstol/bilsäte etc.. Kämpar också dagligen med mitt triggerfinger som låser sig x antal gånger när jag ska kränga på mig mina fantastiska kompressionsstrumpor varenda jäkla morgon (de går upp hela vägen till midjan). Har blivit diagnostiserad med APC-resistens och därför bör jag ha på mig dem för jämnan bortsett från när jag sover (när jag nu lyckas med det...). Majoriteten av dagarna går jag med huvudvärk. Svullna fötter som dallrar och ömmar när jag går, konstant halsbränna pga sura uppstötningar.. Behöver jag nämna att sexlivet inte är sådär jättespännande/enkelt längre....

På allt detta kläcker mina kära kollegor den ena irriterande frågan efter den andra. "Men är du kvar ännu, ska inte du föda vilken dag som helst?" (jo jag är allt kvar några dagar till tro't eller ej), "Är det tvillingar du bär på?" (nej det är bara en individ där inne), "Är du säker på det?" (mmm det är jag ditt helvete....". För att inte tala om alla äckliga händer som läggs spontant på min mage utan frågan "kan jag?/får jag känna?". SNÄLLA SLUTA! Och istället för ett vanligt hederligt "Hej/Godmorgon" i personalrummet när man ska hämta sitt kaffe (som man tydligen bara får dricka 3 ggr/dag) kommenteras istället min mage/graviditet. Det är som att jag inte längre är en människa, bara ett objekt som alla kan dyka på hur som helst.

Dantes inferno verkar just nu vara en trevlig plats i jämförelse med detta....

• Svar på tråden Hatar att vara gravid
  • Jemp

Jag gillar inte heller att vara gravid.

Om en vecka är det över! Bebis på utsidan är betydligt bättre. Vet inte om dina komplikationer men många går bort direkt.

Och säg ifrån till tafsande kollegor!

• Ebo88
    Dystopi skrev 2017-09-20 11:30:14 följande:

Känner att jag behöver spy ur mig en del galla i och med min graviditet....

Om exakt 1 vecka kommer barnet till mig och pappan med kejsarsnitt. Givetvis trilskas han där inne och ligger i säte, därav inplanerat KS. 

Såsom mitt användarnamn ger sken av är jag inte på mitt bästa humör nu såhär i slutet av graviditeten. Fy fan för detta helsike! Som att det inte är nog med att man känner sig som en blåval så fort man ska ta fram något ur nattduksbordet eller ta sig upp från säng/soffa/toalett/kontorsstol/bilsäte etc.. Kämpar också dagligen med mitt triggerfinger som låser sig x antal gånger när jag ska kränga på mig mina fantastiska kompressionsstrumpor varenda jäkla morgon (de går upp hela vägen till midjan). Har blivit diagnostiserad med APC-resistens och därför bör jag ha på mig dem för jämnan bortsett från när jag sover (när jag nu lyckas med det...). Majoriteten av dagarna går jag med huvudvärk. Svullna fötter som dallrar och ömmar när jag går, konstant halsbränna pga sura uppstötningar.. Behöver jag nämna att sexlivet inte är sådär jättespännande/enkelt längre....

På allt detta kläcker mina kära kollegor den ena irriterande frågan efter den andra. "Men är du kvar ännu, ska inte du föda vilken dag som helst?" (jo jag är allt kvar några dagar till tro't eller ej), "Är det tvillingar du bär på?" (nej det är bara en individ där inne), "Är du säker på det?" (mmm det är jag ditt helvete....". För att inte tala om alla äckliga händer som läggs spontant på min mage utan frågan "kan jag?/får jag känna?". SNÄLLA SLUTA! Och istället för ett vanligt hederligt "Hej/Godmorgon" i personalrummet när man ska hämta sitt kaffe (som man tydligen bara får dricka 3 ggr/dag) kommenteras istället min mage/graviditet. Det är som att jag inte längre är en människa, bara ett objekt som alla kan dyka på hur som helst.

Dantes inferno verkar just nu vara en trevlig plats i jämförelse med detta....

Får du också Fragminsprutor? Jag är också APC-resistens. Fick reda på det 2015 efter jag fick 6 blodproppar i benet. Fick börja med sprutor så fort jag fick reda på att jag var gravid i v.5 (är i v.19 nu) och ska ta upp till 6veckor efter graviditeten. Tar varje kväll
  • Dystopi

Jag behöver tydligen inte ta Fragmin ännu, först efter förlossningen och 6 veckor framåt med en sputa/dag. Jag har APC hetrozygot typ och då ska jag endast använda kompressionsstrumpor som motverkar blodproppar. Om jag hade homozygot typ hade det varit annorlunda tolkar jag det som. Är det Homozygot du har? 

• Ebo88
    Dystopi skrev 2017-09-20 17:40:10 följande:

Jag behöver tydligen inte ta Fragmin ännu, först efter förlossningen och 6 veckor framåt med en sputa/dag. Jag har APC hetrozygot typ och då ska jag endast använda kompressionsstrumpor som motverkar blodproppar. Om jag hade homozygot typ hade det varit annorlunda tolkar jag det som. Är det Homozygot du har? 

Stämmer. Upptäcktes när jag fick 6blodproppar i vaden vid 26års ålder. Fick äta waran i 3 månader och ha stödstrumpa regelbundet i ett år.

Vid bil/buss/tågfärd längre än 3 timmar samt flygresor så måste jag ta fragminspruta till och från destination. Om resan är lång kan det bli två på ditväg och två på hemväg. Samt strumpor.

Fick göra vul i v.5 för att läkarna skulle kunna bekräfta graviditet för att skriva ut sprutor åt mig så jag kunde börja ta dem på en gång. Tar varje kväll samt 6veckor efter graviditet. Under vul så upptäcktes även att jag har uterus bicornis - en defekt livmoder, hjärtformad. Så går på extrakontroller och följs upp. Så första graviditeten blev en liten spännnade åktur .

Hur upptäcktes det att du har APC-resistens ?
  • Dystopi

Oj.. Kan inte föreställa mig hur ansträngande det måste vara för dig. För att inte tala om eventuella oroskänslor som jag vet att jag skulle stångas med dagligen om det var jag som hade diagnostiseras med den typen... Själv blev jag utredd när jag väl skrev in mig på MVC. Ganska initialt nämnde jag att blodproppar är något som förekommit hos både mamma och pappa x antal gånger. Då blev jag erbjuden att på remiss bli kollad med blodprov. Det är tur att det frågas om sjukdomshistorik, annars hade jag kanske gått hela livet utan att veta om det.

• Ebo88
    Dystopi skrev 2017-09-20 18:34:05 följande:

Oj.. Kan inte föreställa mig hur ansträngande det måste vara för dig. För att inte tala om eventuella oroskänslor som jag vet att jag skulle stångas med dagligen om det var jag som hade diagnostiseras med den typen... Själv blev jag utredd när jag väl skrev in mig på MVC. Ganska initialt nämnde jag att blodproppar är något som förekommit hos både mamma och pappa x antal gånger. Då blev jag erbjuden att på remiss bli kollad med blodprov. Det är tur att det frågas om sjukdomshistorik, annars hade jag kanske gått hela livet utan att veta om det.

Så farligt är det inte :) det som var det allra värsta är att jag är så förbaskat spruträdd haha!! Så passande för den diagnos man har lixom! Så deg prata två veckorna grät jag nog en timme varje kväll innan jag tog den haha. Man måste ju vänja sig eftersom man måste och ska göra det så länge. Men det är bara att bita ihop. Har hitills haft en bra graviditet trotts diagnoser och defekter - förlåt attt jag säger det nu när du har det så jobbigt - men det är för hag måste försöka ha någorlunda bra inställning pga av det som är och graviditeten var heller inte planerad men ändå välokommen. Pluggar till tandsköterska och vi har praktik så under 10 veckor kommer jag ha 100% studier + 100% praktik (annars är praktiken på våren men jag gör den innan då vår lille kommer v7) så måste försöka tänka positivt för att orka haha. Även fast jag ibland just nu bara vill gråta av vad som komma skall under hösten/vintern. Hoppas du får må bra sista stunden du är gravid, man får faktist tycka det är jobbigt utan att bli igrågasatt. Snart får du gosa en massa!!!
Svar på tråden Hatar att vara gravid