• smarre

Delad ekonomi

Hej!

Jag och min sambo har egentligen förutsättningen att inte ta ut några dagar första året. Jag har en inkomst på ca 28 tkr och han ca 30 tkr.. vi har inte så mycket fasta utgifter i månaden ca 6000 kr... så egentligen skulle vi klara oss bra på en inkomst.

vi har båda kommit överens om att vi gärna vill vara hemma med vårt gemensamma barn tills hon är 2 år.. men han vägrar ha gemensam ekonomi.. han tycker det är rättvist att dela allt lika oavsett... halva hyran osv... om han handlar ska der alltid delas på och om jag handlar något som enbart är mitt för ca 50 kr tar han bort det på kvittot o lägger de endast på mig.. tycker det är skitdrygt att ha de så här..

sen har Adam ej körkort men vi har kommot överens om att vi behöver bil för o handla.. öppna förskolan osv.. tillslut har han gått med på att betala halva service osv men han har svårt att förstå att jag varje månad betalar för värdeminskning för bil osv... har betalat allt sådant förrut innan han fick fast jobb men nu när vi bytt bil för att vi skaffat barn osv känns det trist att jag ska ta den kostnaden själv när han tjafsar om jag handlar för 50 kr mer...

försökt förklara för honom att vi skulle kunna strunta i att ta ut dagar.. men det gynnar inte han säger han isåfall vill han hellre att vår dotter börjar dagis tidigare.. varför ska han betala så jag kan vara hemma längre...

alltså vad tror ni om det här tankesättet? är det bara att lämna eller går det att leva med någon som tänker så här?

• Svar på tråden Delad ekonomi
  • molly11

Eftersom han tycker som han gör så skulle jag kräva att ni delar föräldraledigheten exakt lika mellan er.

• Vytter

Vari ligger problemet? Om ni turas om att vara föräldralediga har ni lika många dagar var utan inkomst och det går på ett ut i slutänden.

• Vytter

Läste långsamt.

Det finns uträkningar på vad det kostar att ha bil. Använd dig av en sån och visa vad det faktiskt kostar.

• sextiotalist

Oavsett om man har gemensam eller separat ekonomi, så är generositet gentemot varandra grundläggande.
    När vi har haft ojämna inkomster så har den som haft den högre inkomsten, tagit den större biten.
    Om en person har haft högre utgifter en månad (tandläkare, bilreparation, service etc) då har dessa utgifter sett som gemensamma. Privata utgifter som kan gå under nöjeskonto, har man fått stå för helt själv.
    Att tjafsa om en 50-lapp är småsint.

• Fennyxx

Han verkar ha en konstig och lite egoistisk syn på ekonomi och hur man är en familj.

Hur mycket ersätter han tex dig för att du tar alla risker med en graviditet? I en familj är man ett team, inte två egoistister som tjafsar om 50lappar.

• Mandelskorpan

Varför inte dela exakt lika då om han vill det? Spara dina pengar så mycket som möjligt under graviditeten så att du kan ta ut minimalt med dagar, byt vid 6-8 månader och så gör han som han vill med sina dagar fram till ettårsdagen, spara eller ta ut dem.

Alla vill inte vara ihopklistrade som en ekonomisk enhet utan vill hålla sin ekonomi privat. Om du planerar smart och är beredd på att ta av dina sparpengar kan du ändå spara många av dina dagar.

• linnéa001

Ser inget problem. Dela ledigheten lika och ta ut lika många dagar. Dela på alla fasta utgifter. Vi har barn och separat ekonomi. Han tjänar mer än jag, men det är inget problem, jag vill kunna klara mig själv.

• Fennyxx
    Mandelskorpan skrev 2017-09-22 09:32:46 följande:

Varför inte dela exakt lika då om han vill det? Spara dina pengar så mycket som möjligt under graviditeten så att du kan ta ut minimalt med dagar, byt vid 6-8 månader och så gör han som han vill med sina dagar fram till ettårsdagen, spara eller ta ut dem.

Alla vill inte vara ihopklistrade som en ekonomisk enhet utan vill hålla sin ekonomi privat. Om du planerar smart och är beredd på att ta av dina sparpengar kan du ändå spara många av dina dagar.

Delar ni lika på graviditetsillamående och bristningar också?
  • LFF

Om han inte vill vara med och bidra till ER familj så finns det ju bara en sak att göra i så fall. Du tar 6 månader obetalt, byter och han tar 6 månader obetalt och sen byter ni av igen i 6 månader när ni tar ut av era dagar som ni delar på hälften så det blir lika många för er var. Om ni nu då på allvar är överens om att ni ska vara hemma tills barnet är 2 år....

• Mandelskorpan
    Fennyxx skrev 2017-09-22 13:03:52 följande:

Delar ni lika på graviditetsillamående och bristningar också?

Är lyckligt lottad och slapp båda, om du blir gladare av den informationen så varsågod. Kopplingen till ekonomin kan du gärna utveckla.

Vi är för övrigt gifta och lägger alla pengar i en hög men den informationen hjälper knappast TS om hennes man nu indikerar att han önskar hålla sin ekonomi separat från TS ekonomi. Alla är olika och TS får vackert ta diskussionen utifrån de förutsättningar som finns i hennes relation. Vill hon hellre bråka och skapa konflikt så får hon väl göra det då. Valet är fritt.
  • Fennyxx
    Mandelskorpan skrev 2017-09-22 15:28:27 följande:

Är lyckligt lottad och slapp båda, om du blir gladare av den informationen så varsågod. Kopplingen till ekonomin kan du gärna utveckla.

Vi är för övrigt gifta och lägger alla pengar i en hög men den informationen hjälper knappast TS om hennes man nu indikerar att han önskar hålla sin ekonomi separat från TS ekonomi. Alla är olika och TS får vackert ta diskussionen utifrån de förutsättningar som finns i hennes relation. Vill hon hellre bråka och skapa konflikt så får hon väl göra det då. Valet är fritt.

Det jag menar är att om man har barn ihop är det klurigare att ha100% separat ekonomi på ett rättvust sätt, det blir nästan alltid lite orättvist mot tjejen eftersom hon ofta förlorar ekonomiskt på hela föda barn-grejen, plus att det inte går att värdera den insatsen i pengar. Skaffar man barn ihop tycker i alla fall jag att man bör se sig som ett team, i alla fall några år. Vill man inte bilda team med den personen kanske man borde leta vidare..

Jag inser att min kommentar var outvecklad.
Svar på tråden Delad ekonomi