• Duffys

Det sägs ofta att otrohet beror på en dålig relation

Men det finns riktiga svin som är otrogna alltså bedrar och sviker sin partner för spänningens skull så kan man alltid säga att otrohet beror på något som saknas i förhållandet det är bäst att erkänna att vissa är svin av naturen och tänder på att bedra sin partner.

• Svar på tråden Det sägs ofta att otrohet beror på en dålig relation
  • Anonym (Skitsnack)

... och det är fel. Min man var i ett asdåligt förhållande med sitt ex. Han blev slagen och utnyttjad ekonomiskt, betalade allt, gjorde allt hemarbete osv. Han var aldrig otrogen, fast han är ganska snygg och charmig.
    Hon däremot var otrogen trots att han gjorde allt för henne och hon levde som en primadonna som aldrig behövde lyfta ett finger eller betala för sig...

Mitt ex var otrogen mot mig och alla innan (och efter mig) Han försökte vara otrogen mot sin nya tjej med mig också (jag blockerade honom då överallt)
    Det var ju inte för att jag och alla andra han varit ihop med varit dåliga flickvänner. Vi har varit snygga allihop och verkligen älskat honom och försökt få det bra ihop men han är en narcissist som älskar att bedra och erövra helt enkelt.

Om mitt förhållande skulle bli "dåligt" idag skulle jag lämna det, aldrig vara otrogen.
    Otrohet beror BARA på den otrogna, aldrig något annat. Man lämnar om man tycker förhållandet är för dåligt och det inte går att jobba på det man vill ha.
    Vill man ha mer bekräftelse så säger man det. Får man inte det får man ta upp att man inte får allt man behöver och gå.

Tyvärr har jag läst flera trådar på familjeliv där bedragna tror att det till hälften beror på dom själva (han kände sig inte sedd, vi har bara haft sex en gång i veckan, jag har faktiskt inte varit nån ängel)

Simple.

• Anonym (Skitsnack)
    Anonym (Pernilla) skrev 2017-09-23 10:19:01 följande:
    Så kan det ju vara men långt från alltid. Det finns många anledningar till otrohet. Många mår dåligt över sitt eget beteende. Det syns i trådar här på fl.
    Haha, "mår dåligt", på ett självömkande sätt ja. Dom gör det ändå. Det säger ganska mycket. Det är inte som att dom otrogna aldrig känt sig missförstådda eller obekräftade eller attraherade av en kollega..! Vi trogna lever inte i nån lyxvärld skild från de otrognas, det som skiljer oss är vår karaktär och impulskontroll.
  • Anonym (Skitsnack)
    Hyrkarl skrev 2017-09-23 16:58:28 följande:

Varför uppstår otrohet? Jag tycker inte att något av TS alternativ är en bra förklaring (d.v.s. "vissa är svin" eller "något saknas"). 

Monogami är ingen gudagiven självklarhet eller något som är hårdkodat i våra gener. Det är en överenskommelse. Det kan finnas massor med olika incitament för att bryta mot den överenskommelsen. Det betyder inte att det är OK att göra det, eftersom man sviker sin partners förtroende och tillit. Men det är inte svårt att se att det kan finnas motiv, och då är frågan om det som hänger i den andra vågskålen väger tillräckligt tungt för att avstå. Sveket mot partnern. Risken för att bli påkommen. Samhällets fördömande, t.ex. hur gemensamma vänner reagerar.

Det finns väldigt starka förväntningar på monogami när man ingår i en relation, men få människor är bra på att prata öppet om dessa förväntningar. Jag tror man skulle kunna spara mycket hjärtesorg och svek om det var mer accepterat att tidigt i dejtandet prata öppet om vad man menar med trohet och otrohet, vad som är viktigt för en själv, hur viktigt det är med romantisk och sexuell exklusivitet etc. Ofta går folk bara runt med outtalade förväntningar och tänker att deras partner tänker på samma sätt. 

Så jag tror otrohet uppstår pga att folk har olika förväntningar och inte har fått lära sig hur man kommunicerar sina behov mer öppet och ärligt. 

What? Möjligtvis när det gäller flirt ja. Vissa ser det som "oskyldigt" att börja sms:a eller maila med någon av motsatt kön tex. Oskyldigt för att dom inte har sex. Sen är alla mycket väl medvetna om att det räknas som otrohet när det blir fysiskt, annars skulle dom inte dölja det för sin partner.
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Elaine) skrev 2017-09-23 07:11:59 följande:
    Njut så länge du lever är mitt motto
    Om man vill njuta så kan man väl göra det utan att ha en partner?!
    Varför är det så svårt att vara singel om man vill "njuta" av livet?
  • Anonym (Skitsnack)
    Anonym (Mina) skrev 2017-09-27 10:06:02 följande:
    Om man vill njuta så kan man väl göra det utan att ha en partner?!
    Varför är det så svårt att vara singel om man vill "njuta" av livet?
    Eller hur. DÄR har du den otrogna. Och den trogna (du). Där är skillnaden. Inte hur dåligt förhållandet är för ni kan båda uppleva det men kommer handla olika. 
  • Anonym (ehm)
    Hyrkarl skrev 2017-09-23 16:58:28 följande:

Varför uppstår otrohet? Jag tycker inte att något av TS alternativ är en bra förklaring (d.v.s. "vissa är svin" eller "något saknas"). 

Monogami är ingen gudagiven självklarhet eller något som är hårdkodat i våra gener. Det är en överenskommelse. Det kan finnas massor med olika incitament för att bryta mot den överenskommelsen. Det betyder inte att det är OK att göra det, eftersom man sviker sin partners förtroende och tillit. Men det är inte svårt att se att det kan finnas motiv, och då är frågan om det som hänger i den andra vågskålen väger tillräckligt tungt för att avstå. Sveket mot partnern. Risken för att bli påkommen. Samhällets fördömande, t.ex. hur gemensamma vänner reagerar.

Det finns väldigt starka förväntningar på monogami när man ingår i en relation, men få människor är bra på att prata öppet om dessa förväntningar. Jag tror man skulle kunna spara mycket hjärtesorg och svek om det var mer accepterat att tidigt i dejtandet prata öppet om vad man menar med trohet och otrohet, vad som är viktigt för en själv, hur viktigt det är med romantisk och sexuell exklusivitet etc. Ofta går folk bara runt med outtalade förväntningar och tänker att deras partner tänker på samma sätt. 

Så jag tror otrohet uppstår pga att folk har olika förväntningar och inte har fått lära sig hur man kommunicerar sina behov mer öppet och ärligt. 

Håller till viss del, många problem skulle kunna undvikas med kommunikation och då menar jag ÄRLIG kommunikation, för många kommunicerar men väljer att utelämna känsliga delar och sen så anser de sig ha gjort sitt för att de kommunicerade ju faktiskt.

Exempel:
    Lisa blir kär i kollegan Kalle och är sugen på att vara otrogen, hon försöker kommunicera med sin man Jonas och tar upp alla saker hon upplever som ett problem, hon känner sig obekräftad, osv. men råkar glömma bort att nämna att hon är ruskigt sugen på Kalle. Senare är hon otrogen och menar på att hon faktiskt försökt prata med sin man men han vägrade lyssna.

Jag tror otrohet absolut kan uppstå pga olika förväntningar, men jag tror framförallt det uppstår pga brist på ärlighet. Visst är det bra att diskutera vilka gränser och vilka förväntningar man har på förhållandet men vissa saker är ju ganska självklara i ett exklusivt förhållande. Jag tror till exempel man inte i detalj måste diskutera om det är om att dra på granntanten på köksbordet, eller ge kollegan en blowjob. Påstår at man inte visste att det inte var ok då ljuger man.

• Anonym (Skitsnack)
    Anonym (ehm) skrev 2017-09-27 10:44:24 följande:

Håller till viss del, många problem skulle kunna undvikas med kommunikation och då menar jag ÄRLIG kommunikation, för många kommunicerar men väljer att utelämna känsliga delar och sen så anser de sig ha gjort sitt för att de kommunicerade ju faktiskt.

Exempel:
    Lisa blir kär i kollegan Kalle och är sugen på att vara otrogen, hon försöker kommunicera med sin man Jonas och tar upp alla saker hon upplever som ett problem, hon känner sig obekräftad, osv. men råkar glömma bort att nämna att hon är ruskigt sugen på Kalle. Senare är hon otrogen och menar på att hon faktiskt försökt prata med sin man men han vägrade lyssna.

Jag tror otrohet absolut kan uppstå pga olika förväntningar, men jag tror framförallt det uppstår pga brist på ärlighet. Visst är det bra att diskutera vilka gränser och vilka förväntningar man har på förhållandet men vissa saker är ju ganska självklara i ett exklusivt förhållande. Jag tror till exempel man inte i detalj måste diskutera om det är om att dra på granntanten på köksbordet, eller ge kollegan en blowjob. Påstår at man inte visste att det inte var ok då ljuger man.

Om Lisa var Anna som aldrig skulle vara otrogen skulle det här scenariot inte finnas. Jag är Anna. Jag kan tycka att killar är söta och attraktiva och det kan tillochmed pirra till lite. På sin höjd blir jag då glad av ett leende men SEN är det stopp. Om denna kille då frågar om vi ska ta en fika säger jag nej. Börjar han sätta sig hos mig ofta slutar jag vara öppen för honom och börjar undvika honom och tänka på mina signaler tillbaka. Redan där börjar jag stoppa flödet av signaler mellan oss.
    Anna skulle heller inte vara i en relation full av problem som hon inte kan lösa med Anders. 
  • MR Human

Exempel:

Exakt!
    Det är nästan komiskt vad en människa som blir sugen på en annan helt plötsligt hittar problem en massa med sin nuvarande partner som aldrig varit ett problem tidigare! Allt för att ursäkta sig själv den dagen då hon hamnar i säng med kollegan.

"Det var inte bara mitt fel för jag försökte prata med honom innan men han ville inte lyssna och jobba på våra problem"
  • Anonym (ehm)
    Anonym (Skitsnack) skrev 2017-09-27 11:07:44 följande:

Om Lisa var Anna som aldrig skulle vara otrogen skulle det här scenariot inte finnas. Jag är Anna. Jag kan tycka att killar är söta och attraktiva och det kan tillochmed pirra till lite. På sin höjd blir jag då glad av ett leende men SEN är det stopp. Om denna kille då frågar om vi ska ta en fika säger jag nej. Börjar han sätta sig hos mig ofta slutar jag vara öppen för honom och börjar undvika honom och tänka på mina signaler tillbaka. Redan där börjar jag stoppa flödet av signaler mellan oss.

Anna skulle heller inte vara i en relation full av problem som hon inte kan lösa med Anders. 

Exakt, jag tror inte man behöver gå en avancerad kurs i beteendevetenskap eller psykologi för att veta vad som är rätt eller fel. Jag tror de flesta som går över gränsen är väl medvetna om det. Själva faktum att man håller det hemligt tyder på att man är medveten om det. Att folk sen gärna använder det som en ursäkt för sitt övertramp är en helt annan sak.

Otrogna människor är experter på att lyfta självklarheter till en abstrakt nivå där alla gränser suddas ut och allt kan vara rätt eller fel. Men i den verkliga världen så är rätt och fel inte alls så komplicerat som många försöker göra det till. Att man smyger med det man gör säger egentligen allt.
  • Anonym (Po)

Exempel:

Dessutom träffar Lisa främst Kalle på jobbet (då han är "fräsch för jobbet" så att säga),, sin man Jonas träffar hon visserligen en kort stund på morgonen men främst EFTER jobbet, när Jonas är trött, kanske inte orkar prata och HEMSKA TANKE kanske tar på sig mjukisbrallor. "Kalle är mycket fräschare än min sunkiga karl och han är minsann aldrig för trött för att orka prata" tänker hon. 
    Kalle kanske dessutom ger henne komplimanger och bekräftar henne på jobbet, hon är pigg och fräsch och glad där. När hon kommer hem är hon också lite trött och dessutom irriterad på sin slashas till äkta man, som i sin tur givetvis sluter sig "för hon är ändå bara sur".

Voilà, receptet för att Lisa och Kalle ska knulla på konferensen! 
  • Anonym (ehm)
    MR Human skrev 2017-09-27 11:08:52 följande:

Exakt!

Det är nästan komiskt vad en människa som blir sugen på en annan helt plötsligt hittar problem en massa med sin nuvarande partner som aldrig varit ett problem tidigare! Allt för att ursäkta sig själv den dagen då hon hamnar i säng med kollegan.

"Det var inte bara mitt fel för jag försökte prata med honom innan men han ville inte lyssna och jobba på våra problem"

Ja det är verkligen bissart att se hur man försöker förvanska verkligheten för att skydda sitt ego. Än mer bissart är att de på nåt märkligt sätt verkar tro på sina egna lögner.

Det där med att med att hitta fel hos sin partner för att försöka rättfärdiga ett svek verkar vara väldigt poppis. Problemen hemma verkar öka exponentiellt i takt med hur sugen man är på kollegan. Småsaker verkar växa sig till enorma proportioner när det vankas sneknull med kollegor.
  • Anonym (Jesse)

jaaaa och???

Vad vill du med tråden?

• Akor
    Anonym (ehm) skrev 2017-09-27 11:37:36 följande:
    Ja det är verkligen bissart att se hur man försöker förvanska verkligheten för att skydda sitt ego. Än mer bissart är att de på nåt märkligt sätt verkar tro på sina egna lögner.

Det där med att med att hitta fel hos sin partner för att försöka rättfärdiga ett svek verkar vara väldigt poppis. Problemen hemma verkar öka exponentiellt i takt med hur sugen man är på kollegan. Småsaker verkar växa sig till enorma proportioner när det vankas sneknull med kollegor.
    Precis det är ovanligt att otrogna inser att dem är ett falskt svin mot sin partner  som bedras av dem  på något sätt förnekar dem det faktumet och ljuger därmed mot sig själva.
Svar på tråden Det sägs ofta att otrohet beror på en dålig relation