• pandabus

Han vill inte ha fler barn nu...

Hej allihopa!

Jag är en kvinna på 28 år, snart 29, som bor med sambo och vår 4-åriga dotter. Jag har länge nu velat skaffa ett till barn och det har verkat som min sambo också velat det. Jag kommer att bli klar med mina studier till sommaren och tyckte det skulle passa bra med en liten baby då. Tyvärr vräkte min sambo nu ur sig att han tyckte jag skulle jobba ett tag för att spara ihop lite pengar till ett hus, innan vi funderar på ett till barn (det vill säga några år)...

Jag har alltid sagt att jag ska ha alla mina barn innan 30 och att det ska vara nära mellan dom så de kan leka ihop under uppväxten. Nu är min dröm helt raserad. Jag kommer vara över 30 när nästa barn kommer, om det nu kommer. Första barnet kommer hinna gå i lågstadiet...

Jag förstår hur han tänker, jag förstår att han vill ha en stabil ekonomi och allt det där. Men jag blir knappast yngre. Jag vill inte att det ska hinna gå 8 år mellan våra barn. Dessutom tror läkarna att jag har endometrios vilket kan göra det svårare för mig att bli gravid.

Jag har gått ned mig totalt på grund av det här och känner det mesta ganska meningslöst. Jag gråter mig till sömns varje kväll och mår skit. Vet inte vad jag ska göra. Jag kämpar på om dagarna för min dotters skull men på kvällarna släpper allt.

Hur ska jag kunna gå vidare? Någon som har förslag på hur jag ska kunna omvärdera mina framtidsdrömmar?

• Svar på tråden Han vill inte ha fler barn nu...
  • Anonym (Sandra)

Bli med barn?Det kan hända trots skydd .

• Anonym (E)

Det ovanstående skriver är fruktansvärt fel, det är ju i princip att lura på honom ett barn om man gör så med flit. Inte ok! 

Men TS! Ge det lite tid. Jag förstår att du vill, och att du är ledsen över hans kommentarer (som helt ärligt verkar lite konstiga) men ta något år och försök jobba lite, vem vet, han kanske ändrar sig. Han kanske bara är inne i en liten svacka där han känner sig trött och nere, jag tror verkligen inte att han kommer behöva 4 år på sig.
    Försök njut av tiden som är nu, njut av ditt barn, tiden går så himla snabbt och rätt vad det är så är hon stor och vill bara träffa vänner och äta mackor på rummet. En fördel med ett barn som är lite äldre är ju att det inte kräver vaken tid om nätterna, alltså finns där lite mer tid och energi över till romantik i förhållandet.

• Tsvsv

Prata med din partner och beskriv det du nämner i tråden, kvinnors fertilitet minskar drastiskt efter 30 och utryck din dröm och din oro. Kanske han förstår.

• EmberEyes

TS, har du pratat med någon professionell? Att gå ner dig totalt över att din partner inte vill skaffa barn på 2-3 år låter inte bra alls. Jag tycker du behöver reda ut varför du är nästan sjukligt besatt av att skaffa barn direkt, och få hjälp och verktyg från folk med utbildning och erfarenhet, och inte av kreti och pleti på internet som ger förslag som att sabotera era preventivmedel.

• Anonym (Liv)

Jag tycker han är klok. Du är snart klar med studierna och innan fick du barn och har varit föräldraledig? Du har inte jobbat på länge? Har studieskulder? Ni vill köpa hus? Man får prioritera i livet. Du behöver skaffa ert jobb, få erfarenhet, en inkomst. Varför är det viktigt att få alla barn innan 30? Låter som en fix idé. Kan förstå tanken med inte för långt mellan barnen men er ekonomi och framtid är minst lika viktig.

• Anonym (Abc)

Att bli gravid nu och få barnet precis när studierna är klara är verkligen den absolut sämsta planering ni kan ha. Antingen skaffar man barn under studierna eller när man redan har fått ett jobb. Absolut inte direkt när man är klar för att sedan söka jobb med en gammal examen efter föräldraledigheten.

• pandabus

Tack för era svar!

För det första kommer jag aldrig gå bakom ryggen på honom och "råka" bli med barn. Så dum är jag inte. Ska vi ha barn är det för att båda vill det! Annars är det väldigt bra idéer ni kommer med. Vet att jag borde söka hjälp för detta.

Jag har jobbat 7-8 år innan på samma ställe och jobbar extra nu med. Inkomsten har vi ju. Förstår hur ni menar med att jag ska vänta, låta det ta tid och inte ha så bråttom. Men i min familj har jag märkt att det kan vara svårt att få barn efter 30. Mycket missfall. Behöver ju såklart inte vara så för mig men det vet man ju inte innan.

Sen har vi ju min förmodade endometrios som kan försvåra det extra mycket. Och jag ville ju så gärna att min dotter skulle ha syskon som är ungefär jämngamla, men det är väl också en fix idé jag har..

Jag får helt enkelt gilla läget och kämpa på, man får ju inte alltid som man vill som sagt :)

• pandabus

Anonym (abc) - jobberbjudanden har jag redan så det är bara att börja arbeta efter studierna. Det är inte där problemet ligger.

• Anotherone

Vi var rejält osynkade i syskonfrågan, men fick en liten tvåa nu i våras. Då hade storebror hunnit bli 11 år. Hade jag fått som jag velat så hade lillen kommit för 4-5 år sen. Å andra sidan var det säkert någon mening med denna väntan och att det var just den här lilla pojken som skulle komma till oss.

Men jag vet hur du känner och det är en pina att längta och vänta och inte veta när det kan tänkas bli av. Jag skulle heller ALDRIG ha lurat på min make en graviditet, inte en chans. Barn ska vara önskade av båda föräldrarna.

Vi gick även i rådgivning en period för att reda ut hur vi kände och varför och det var väldigt bra för oss så det kan jag rekommendera.

• pandabus

Anotherone, skönt att höra att jag inte är ensam! Försöker också tänka som så att det kommer en liten när det är meningen att bli så!

jättebra tips med rådgivning, har haft funderingar på det. Kanske kan vara bra för att kunna förstå varandra lite mer och kunna komma fram till en bra lösning :) Tack för svar!

• Charlieellerså
    pandabus skrev 2017-09-24 10:34:09 följande:

Anotherone, skönt att höra att jag inte är ensam! Försöker också tänka som så att det kommer en liten när det är meningen att bli så!

jättebra tips med rådgivning, har haft funderingar på det. Kanske kan vara bra för att kunna förstå varandra lite mer och kunna komma fram till en bra lösning :) Tack för svar!

Jag tänker också att det kan vara bra att gå till någon utomstående och prata för att få hjälp att förklara sina känslor och tankar kring frågan. Jag förstår att du kan känna dig nere då du har en tanke och en dröm om hur du vill ha det. Ingenting konstigt alls med det i mina ögon. Att få till ett barn då man når rätt läge ekonomiskt och jobbmässigt och med allt annat i livet och en ev endometrios är inte givet. Du behöver kanske få hjälp att beskriva detta. Det är ju svårt att övertala någon som inte vill och det är ju absolut inte ett bra alternativ. Men kanske kan han förstå din stress över detta på ett annat sätt med lite stöttning utifrån. Lycka till
  • Anotherone
    pandabus skrev 2017-09-24 10:34:09 följande:

Ingen orsak!

Tänk bara på att komma till samtalen med ett öppet sinne (om ni väljer att gå den vägen) och se till att din partner förstår att det inte är en "övertalningskampanj" det handlar om. Utan just bara stöd i att förstå varandra bättre.

Och sen att terapeuten inte kommer stötta någon mer än den andre, det här är inte direkt en fråga där det finns något rätt eller fel.
  • Anonym (mmm)

om du har fysiska saker som kan försvåra så tycker jag ni ska kolla up detta extra noga! Det vore ju förödande om ni väntar "för länge" så att även åldern börjar spela in för fertiliteten och att det då kanske inte alls går, tack vare den kombinationen? 

Din kille kanske inte har så bra koll på sånt? 

• Anonym (Ms)
    Tsvsv skrev 2017-09-23 01:14:18 följande:

Prata med din partner och beskriv det du nämner i tråden, kvinnors fertilitet minskar drastiskt efter 30 och utryck din dröm och din oro. Kanske han förstår.

Nej, det gör den inte. Det där är gammal information som inte stämmer. Den börjar dala vid 30 men går inte ner drastiskt, lite mer uttalat runt 35 år. Men efter 40 börjar fertiliteten minska drastiskt för kvinnor.
  • nevermind
    Anonym (Sandra) skrev 2017-09-22 23:01:48 följande:

Bli med barn?Det kan hända trots skydd .

Idiot.
  • halfbaked
    Anonym (Abc) skrev 2017-09-23 09:38:23 följande:

Att bli gravid nu och få barnet precis när studierna är klara är verkligen den absolut sämsta planering ni kan ha. Antingen skaffar man barn under studierna eller när man redan har fått ett jobb. Absolut inte direkt när man är klar för att sedan söka jobb med en gammal examen efter föräldraledigheten.

Vi försökte få barn under mina studier men eftersom naturen ville annorlunda fick jag barn direkt studierna var klara istället. Det var kanon! Hade sgi sen före jag började plugga. Fick god tid på mig att söka jobb och hade ingen brådska. Började jobba när barnet var 10 månader och då var pappan hemma ytterligare ett halvår = perfekt. Då kunde jag i lugn och ro komma in i mitt nya jobb utan att behöva tänka så mkt på hemmet och barn och så.

Tror inte man ska skrämmas så mkt. Kan ju ta år att bli gravid...
  • Anonym (Sandra)
    nevermind skrev 2017-09-24 18:27:13 följande:

Idiot.

Det kan du vara själv ,man kan bli gravid eller hur.Lär dig.
  • nevermind
    Anonym (Sandra) skrev 2017-09-24 20:39:30 följande:
    Det kan du vara själv ,man kan bli gravid eller hur.Lär dig.
    Lära mig att lura min partner?
  • pandabus

Tack för stöttande och väldigt kloka svar! Det är så sant som ni säger!

Jag ska ta tag i det här och verkligen försöka prata med min sambo. Jag skulle verkligen vilja gå i någon slags terapi för att vi ska förstå varandra bättre men jag är väldigt tveksam till att han kommer vilja det... Men man måste ju i alla fall försöka.

Återigen, tack för era svar och synpunkter! :)

• Anonym (Sandra)
    nevermind skrev 2017-09-24 21:05:24 följande:

Lära mig att lura min partner?

Att kalla nån "idiot "är inte bättre.Väx upp och ta reda på hur barn blir till.
Svar på tråden Han vill inte ha fler barn nu...