• Nyttid

    Ensam vårdnad, hur förklara för dottern...

    Hej

    Sämsta rubriken kanske men jag kör på här och har säkert lagt tråden fel , ja jag är ny här :P

    Vet inte redigt vart jag ska börja så det inte blir en hel bok av text.

    Men jag är ensamstående med min dotter på 3 år och fick ensam vårdnad nu efter 2 år.

    Jag har sedan separationen när dottern va 8 månader varit boendeförälder osv osv.

    Iaf så va jag tvungen att köra en vårdnadstvist som jag nu då ha vunnit eller vad man ska kalla det.

    Tingsrätten har resonerat följande att Pappan "jag" skal ha ensam vårdnad och att umgänge ogillas. Man säger att det gör mer skada än nytta att ha ett umgänge med mamman i dagsläget.

    Är det någon mer som är i samma situation som mig ? Och hur löser ni det med dottern / mamman ? Hur förklarar man situationen för en 3 åring ? Eller när ska man börja förklara för dottern hur läget är ?

    ///

  • Svar på tråden Ensam vårdnad, hur förklara för dottern...
  • Queennr1
    Nyttid skrev 2017-09-24 21:52:15 följande:

    Soc ställer inte upp på umgänge längre , då dom har tillsatt mycket resurser och tid på umgängena som varit schemalagda innan...

    Det har nämligen varit många tillfällen där mamman inte dykt upp.

    Avbokar samma dag osv osv , och dessutom kommit onykter osv , dragit med sig folk som inte skall vara där , då dessa umgängestillfällen är till för mamma och dotter ... så soc ställer ej upp längre...

    Sen ang att jag tex skall agera 3 part , hur skall jag försäkra mig att hon är nykter innan ett umgängestillfälle ?

    Ett ex i somras på min semester agerade jag 3 part , då träffades vi på en neutral plats.

    Jag såg direkt att mamman inte va nykter , men jag kan ju knappast bara dra där ifrån med dottern , dottern skulle ju bli jätte ledsen...

    Hur ska man göra nu , jag vill att mamman och dottern ska få träffas men jag vill att mamman ska vara nykter , hur ska man få till det ?

    Mamman är jätte bra mamma när hon är nykter.

    Hur förklarar man för en 3 åring att det inte är hennes fel ?

    Ex - Mamma mår inte så bra , men hon träffar dig den dagen hon mår bättre.

    Men det är inte ditt fel att mamma mår som hon gör...

    Eller hur formulerar man sig :/


    Se till att du träffar upp mamman ensam först för att se till att hon verkar adekvat. Om hon är ok så går ni till barnet som finns i närheten kanske med farmor eller nån.
    R
  • Almina
    Queennr1 skrev 2017-09-24 22:23:24 följande:

    Se till att du träffar upp mamman ensam först för att se till att hon verkar adekvat. Om hon är ok så går ni till barnet som finns i närheten kanske med farmor eller nån.


    Tycker jag låter som en bra idé. Kanske är det också bäst att inte berätta för dottern innan, utan att du ringer när du har träffat mamman och berättar att ni kommer om en stund. Då slipper dottern bli besviken om det inte blir något möte.
  • C78
    Almina skrev 2017-09-25 00:41:25 följande:
    Tycker jag låter som en bra idé. Kanske är det också bäst att inte berätta för dottern innan, utan att du ringer när du har träffat mamman och berättar att ni kommer om en stund. Då slipper dottern bli besviken om det inte blir något möte.
    Bra idé men svårt i längden och med åren. Är mamman så illa ute att ts måste blanda in släkten innan för att "kolla henne" då hon redan schabblat bort soc hjälp, så finns det nog inte så mycket att bygga på. Det krävs ju engagemang från båda hållen. Som sagt - gått genom liknande. Mitt barn mådde SÅ mycket bättre när (de få) träffarna med pappan slutade. Han slapp oroa sig för att bli stående utan att pappan kom. Och han slapp oron att han kom påverkad - vilket han alltid gjorde de få ggr han dök upp. Försökte först förklara det som att pappan mår inte bra just nu, det handlar om honom och ingen annan och är inte ditt fel mm mm. Det funkade ett tag men redan innan lågstadieålder förstod sonen allt mer och slutligen blev han stor nog att förstå allt. Han är i dag 20 år. Pappan hör av sig nån gång då och då. Sonen har ingen lust till relation då lögner och svek är allt han fått från sin pappa genom uppväxten. Dessutom är pappan ff inte nykter. Så visst ts - försök få till relation med mamman men funkar det inte så lägg ner det. Det kommer bara gå ut över dottern. I vissa fall är det bättre med ingen kontakt alls, även om det gäller en förälder. Tyvärr ...
  • Nyttid

    C78

    Är lite så , hon har fått mängder med chanser och dessutom ställer soc inte upp längre , så kanske lika bra att strunta i fysisk kontakt nu fram över och enbart köra telefon ? Och FaceTime ? Skype ?

    Hur ser ni på en sådan relation ? Bra eller dåligt ?

  • C78
    Nyttid skrev 2017-09-25 18:56:53 följande:

    C78

    Är lite så , hon har fått mängder med chanser och dessutom ställer soc inte upp längre , så kanske lika bra att strunta i fysisk kontakt nu fram över och enbart köra telefon ? Och FaceTime ? Skype ?

    Hur ser ni på en sådan relation ? Bra eller dåligt ?


    Det är lite samma där. Det kommer inte att gå om inte mamman går att lita på. Under de samtal min son fick från pappan (när fysisk kontakt inte funkade) vart det ändå totalt fel. Saker pappan sa, lovade mm som han inte höll. Jag kunde omöjligt censurera pappan innan han gjorde skada genom det han sa i samtalen. Dessutom fungerade bara samtal när pappan själv ville. Försökte få det till att han kunde unna sin son iaf 1 samtal per vecka men nej. Nån gång/några ggr per år. Mer samtal blev det inte och varenda gång rev det upp massa i sonen. Det tog ofta månader innan han var i balans igen. Kan inte mamman hålla det hon säger så utsätt inte din dotter för det. Gör mamman däremot en helomvändning i livet är det en helt annan sak.
  • Magnus81

    Det är bara att vara ärlig och försöka berätta för din dotter hur läget är. Man ska inte linda in det till något fint. Mamman har gjort ett val och det verkar som om jag läser rätt att hon har valt flaskan före familjen.

    Gör man det valet så har man försatt sin chans till familj.

    Jag växte upp med en alkoholiserad far och trots att vi försökte hjälpa han med behandling gick han alltid tillbaka till flaskan.

  • Queennr1
    Magnus81 skrev 2017-09-25 20:41:33 följande:

    Det är bara att vara ärlig och försöka berätta för din dotter hur läget är. Man ska inte linda in det till något fint. Mamman har gjort ett val och det verkar som om jag läser rätt att hon har valt flaskan före familjen.

    Gör man det valet så har man försatt sin chans till familj.

    Jag växte upp med en alkoholiserad far och trots att vi försökte hjälpa han med behandling gick han alltid tillbaka till flaskan.


    Du tänker allså att det är en toppenide att säga till en 3 åring "mamma har valt flaskan före dig".

    Vilken idioti. Ingen VILL ha ett missbruk och det är ingen osanning att säga till barnet att mamma har en sjukdom som gör att hon inte klarar av att vara mamma.

    Om man "lindar in" saker så är det ju för BARNETS skull inte för förälderns skull. Att belasta barn med information de inte är stora nog att kunna förstå och resonera omkring är även det en omsorgsbrist.
  • Magnus81
    Queennr1 skrev 2017-09-25 21:40:27 följande:

    Du tänker allså att det är en toppenide att säga till en 3 åring "mamma har valt flaskan före dig".

    Vilken idioti. Ingen VILL ha ett missbruk och det är ingen osanning att säga till barnet att mamma har en sjukdom som gör att hon inte klarar av att vara mamma.

    Om man "lindar in" saker så är det ju för BARNETS skull inte för förälderns skull. Att belasta barn med information de inte är stora nog att kunna förstå och resonera omkring är även det en omsorgsbrist.


    Alkoholism är ingen sjukdom. Man väljer själv hur mycket och om man ska dricka alls.

    Man ska vara ärlig mot barnen och säga som det är.

    Barn är bättre att hantera sanningen än vuxna.

    Visst man kan säga att hon har en "sjukdom" .

    Men hon har ändå valt flaskan först och från det kan man aldrig förfina
  • Queennr1
    Magnus81 skrev 2017-09-25 21:49:03 följande:

    Alkoholism är ingen sjukdom. Man väljer själv hur mycket och om man ska dricka alls.

    Man ska vara ärlig mot barnen och säga som det är.

    Barn är bättre att hantera sanningen än vuxna.

    Visst man kan säga att hon har en "sjukdom" .

    Men hon har ändå valt flaskan först och från det kan man aldrig förfina


    Jag förstår att du tagit känslomässig skada av att växa upp med missbruk. Barn gör det. Men nu är du vuxen och behöver hantera det på ett adekvat sätt. Det har du lika stort ansvar för som en missbrukare har ansvar för att ta emot hjälp för sitt missbruk. Att utifrån egna känslomässiga sår sitta och föreslå något så grymt och skadligt som att man ska säga till en TREÅRING (!!) att "din mamma har valt flaskan före dig" är sanslöst ansvarslöst och om någon skulle vara dum nog att följa ditt huvudlösa råd, så har vi om några år ännu en känslomässigt skadad vuxen som kan föra det sociala onda arvet vidare. Skärp dig och ta hand om dina egna problem istället.
  • Magnus81
    Queennr1 skrev 2017-09-25 21:55:22 följande:

    Jag förstår att du tagit känslomässig skada av att växa upp med missbruk. Barn gör det. Men nu är du vuxen och behöver hantera det på ett adekvat sätt. Det har du lika stort ansvar för som en missbrukare har ansvar för att ta emot hjälp för sitt missbruk. Att utifrån egna känslomässiga sår sitta och föreslå något så grymt och skadligt som att man ska säga till en TREÅRING (!!) att "din mamma har valt flaskan före dig" är sanslöst ansvarslöst och om någon skulle vara dum nog att följa ditt huvudlösa råd, så har vi om några år ännu en känslomässigt skadad vuxen som kan föra det sociala onda arvet vidare. Skärp dig och ta hand om dina egna problem istället.


    Jag har inga problem.

    Vad skulle det vara för priblem

    Jag är alltid ärlig mot mina 8 barn. T ex farmor och farfar kommer sällan hit och har en massa undanflykter och jag säger som det är till barnen att dom inte vill komma hit. Dom åker hellre till dom andra kusinerna och hälsar på för dom bor inom 5 mil från dom.

    Barn tar ingen skada för att man är ärlig utan dom tar lärdom av det.

    Jag tror ex dricker inte för jag vet hur det är och mina barn ska slippa det
  • Queennr1
    Magnus81 skrev 2017-09-26 08:03:24 följande:

    Jag har inga problem.

    Vad skulle det vara för priblem

    Jag är alltid ärlig mot mina 8 barn. T ex farmor och farfar kommer sällan hit och har en massa undanflykter och jag säger som det är till barnen att dom inte vill komma hit. Dom åker hellre till dom andra kusinerna och hälsar på för dom bor inom 5 mil från dom.

    Barn tar ingen skada för att man är ärlig utan dom tar lärdom av det.

    Jag tror ex dricker inte för jag vet hur det är och mina barn ska slippa det


    Googla åldersadekvat information.
  • Nyttid

    Tack alla iaf för tips och råd , men att säga till dottern att mamma super hellre än att träffa dig , det är uteslutet

  • Mamasha

    Hej, läst den inlag precis nu

    Jag har så stor nyfiken om hur det bli med din dotter.

    Jag har samma situation nu med min tre åring son. Pappan är periodare och jag fått ensam vårdnad. Bor nu utomland för en reason, nu kör vi med video call. Men jag blir så oroligt när det handlar om känslor. Han är bra pappan när han är nykter och normal. Men väldigt destruktivt när han är full.

    Hur förklarar du till dottern och hur hon reagera med den?

    Kanske det kan vara en av tips som jag kan köra till min son så han mår bra.

    Tack

  • Summerchild
    Mullvaden skrev 2017-09-24 20:10:53 följande:

    Jag hade nog försökt förklara för barnet att mamman kanske inte kan träffa henne just nu och samtidigt vara extremt tydlig med att det inte beror på barnet, utan verkligen göra klart för barnet att det beror på mamman (mamman är sjuk och kan inte träffa dottern just nu, kanske mår hon bättre längre fram så att de kan träffas). Samtidigt hade jag försökt hålla mamman vid liv de gånger dottern själv tar upp det, kanske fråga vad och hur hon tänker kring mamman (där kanske man också kan snappa upp eventuella tecken på att barnet tar på sig skulden för att mamman inte kan träffa henne), för det är tankar som kommer finnas där hur eller hur. Den stora skillnaden är att du som vuxen finns där och kan bolla hennes tankar och funderingar, så att de blir mer adekvata och riktiga (barn kan som sagt göra helt irrelevanta tolkningar av saker och då kan det vara viktigt att styra upp dessa). Jag hade heller inte försökt stoppa umgänge, men sett till att mamman är nykter. Till en början hade jag försökt ta dessa träffar genom soc och funkar det bra, kanske setts utanför soc.


    Man måste även tänka på vad barnet kan förstå i en viss ålder. Vad som ska vara tydligt som du säger. Jobbar du som barnpsykolog?
  • AndreaBD
    Magnus81 skrev 2017-09-25 20:41:33 följande:

    Det är bara att vara ärlig och försöka berätta för din dotter hur läget är. Man ska inte linda in det till något fint. Mamman har gjort ett val och det verkar som om jag läser rätt att hon har valt flaskan före familjen.

    Gör man det valet så har man försatt sin chans till familj.

    Jag växte upp med en alkoholiserad far och trots att vi försökte hjälpa han med behandling gick han alltid tillbaka till flaskan.


    Jag håller inte med dig! Jag har alltid "mildrat" sanningen för min son. Ju äldre de blir desto mer förstår de ändå, och då klarar de av det bättre också. Ett mycket litet barn har ingen nytta av hela sanningen, det skapar bara otrygghet. Nej, det gäller att hålla sig så nära sanningen som möjligt, men man kan gärna tolka situationen så positivt som möjligt. Och det är ju en tolkning, det är ju inte någon felaktig fakta man kör med, utan man kan ju alltid säga till barnet att det säkert är så att den andre föräldern bryr sig... osv.... 
  • UndrandeSökare
    Nyttid skrev 2017-09-26 18:38:27 följande:

    Tack alla iaf för tips och råd , men att säga till dottern att mamma super hellre än att träffa dig , det är uteslutet


    Det var i september 2017 du skrev här senast.

    Hur har det gått för dig och dottern sen dess?

    Har det blivit bättre?
Svar på tråden Ensam vårdnad, hur förklara för dottern...