• milda matilda

Vilken hundras ska vi välja?

Vi går lite i tankarna att skaffa hund. Min man är hundvan, men jag har ingen erfarenhet alls så tänkte därför be om lite tips :) Skriver ner lite önskemål och hoppas att någon utifrån det kan tipsa om lämplig hundras för vår familj!

- Storlek som en labrador eller något mindre

- Snäll och lugn, inte nervös och skällig

- Funkar bra med barn

- Smart, alltså så man kan lära den saker, gå på olika kurser

- Gärna sällskaplig, som en kompis att gosa med

- Helst allergivänlig (inga allergier i familjen, men bland vänner)

- Bra gener, alltså inte så mycket genetiska sjukdomar etc

Ja helt enkelt en snäll och enkel familjehund. Är det något särskilt man bör tänka på inför hundköpet? Jag ska givetvis läsa på och lära mig mer innan det är dags!

• Svar på tråden Vilken hundras ska vi välja?
  • Loigios

Tro mig, labben kan fälla, MASSOR! Men pälsen är väldigt tung så att det samlas på golvet och flyger inte omkring som annars kattpäls kan göra. Vet inte riktigt hur en goldens päls är

• Deceree1

Pumi. Allt du säger stämmer in på den. Även allergivänlig. En jättesöt hund som är mellanstor. Mycket kärleksfull och framförallt väldigt närvarande.

Jag tror att det är en Pumi ni letar efter. Trevligare ras får man leta efter.

Och det säger jag som har schäfer, :))

• caveat emptor

Jag röstar för storpudel. Lättlärd, kelig, pigg, hyfsat frisk (bättre höfter än både labbe och golden t ex), lagom storlek för biltransport och om man måste lyfta den, fäller inte och jätteroliga :)

Minus är pälsvården, i alla fall för min del. Vi löste det så att vi klipper ner vår totalt 3-4 gånger per år, antingen själva (inte så snyggt) ellet hos trimmare. Duschar honom ungefär en gång varannan vecka.

• Jemp
    Deceree1 skrev 2017-09-25 10:37:21 följande:

Pumi. Allt du säger stämmer in på den. Även allergivänlig. En jättesöt hund som är mellanstor. Mycket kärleksfull och framförallt väldigt närvarande.

Oj, var läser du in det träningsintresset och önskemål om aktivitetsnivå?
  • Deceree1
    Jemp skrev 2017-09-25 12:47:12 följande:

Oj, var läser du in det träningsintresset och önskemål om aktivitetsnivå?

Vad menar du?
  • Anonym (Chow-chow)
    milda matilda skrev 2017-09-25 09:48:59 följande:

Tack för fler bra tips!

Glömde att tillägga att jag gillar ordning och reda så helst inte alltför hårig och fällande hund. Kanske labrador är bra för oss trots allt då :)

Chow-chowen(långhårig) fäller inte så mycket. Det blir mer ull-tussar som man borstar bort. Därav funkar den bra till allergiker också!:)
  • Jemp
    Deceree1 skrev 2017-09-25 14:21:53 följande:

Vad menar du?

Tycker inte pumi stämmer in på något av önskemålen utom allergivänlighet.
  • Anonym (Eurasier)

Eurasier. Allergivänlig vet jag dock inte...

Men en underbart vänlig och lugn ras, och bra i familj.

Helt underbar.

• Mullvaden
    Deceree1 skrev 2017-09-25 10:37:21 följande:

Skällig, vaktar och är lite misstänksam mot främlingar ????
  • Deceree1
    Mullvaden skrev 2017-09-25 17:18:29 följande:

Jag känner ju iof bara en men den är underbar, lättlärd, väldigt tillgiven o framförallt allergivänlig. Och mycket söt förstås :)
  • Deceree1
    Mullvaden skrev 2017-09-25 17:18:29 följande:

Jag som har schäfer vill att min hund ska vara misstänksam mot främlingar. Hon skulle inte tveka en sekund på att skydda mig om någon försöker sig på med nåt.
  • Hultarnils

Jag har en isländsk fårhund, den härligaste hund jag haft. Tror inte dom kan bli bäst på nåt men fixar allt, kanske inte jakt men det är bara bra om man inte jagar. Vet inte om den är allergi vänlig men väldigt lättskött päls, blir aldrig flottig som andra raser blir. Jag ville ha en hund som min 10 åriga dotter kunde gå med men ingen mini. Går alltid lös på gården och i skogen, behöver få vara med eller aktivitet men fixar även en slappar dag också.

Dom är överlyckliga i människor och reser sig gärna upp, inte så kul.

De behöver nog lugna bestämda ägare men det gäller väl alla raser.

• Jemp
    Deceree1 skrev 2017-09-25 21:40:20 följande:

Jag som har schäfer vill att min hund ska vara misstänksam mot främlingar. Hon skulle inte tveka en sekund på att skydda mig om någon försöker sig på med nåt.

Vilket ger ett jäkla ansvar och inget att rekommendera för de som skaffar sin första hund, i en barnfamilj.

Pumi är som jag ser det roliga hundar i rätt hem, men många är lättstressade och nervösa, samtliga jag träffat skälliga och de kräver mycket träning/aktivering. Inte en lugn sällskapsras.
  • DeathByPickles

Pudel, mellan eller stor, känns väl som en självklar ras att ta sig en extra titt på? Srskilt standardpudlarna är kanske lite brusiga som unga, men man kan alltid titta på en äldre omplacering! Glad

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Deceree1
    Jemp skrev 2017-09-27 20:17:46 följande:

Vilket ger ett jäkla ansvar och inget att rekommendera för de som skaffar sin första hund, i en barnfamilj.

Pumi är som jag ser det roliga hundar i rätt hem, men många är lättstressade och nervösa, samtliga jag träffat skälliga och de kräver mycket träning/aktivering. Inte en lugn sällskapsras.

Jag har väl haft tur bara då :)
Svar på tråden Vilken hundras ska vi välja?