• Mary 562

Varför ska man gifta sig?

Som rubriken säger. Jag vill att vi gifter oss, sambon tycker det är onödigt. Vi har hus och barn ihop. Jag har läst artiklar som säger att det bästa är att gifta sig,, allt blir enklare då. Men inte riktigt förklarat varför...

Exempel, om han dör så ärver min dotter halva huset. Hon kan få en god man som sköter hennes affärer. Jag kan hamna i en jobbig situation där jag måste lösa ut min dotter från vårt hus.

Han hävdar att han har en livförsäkring och att jag skulle få pengar nog att lösa ut henne...

Men räcker det? Är det allt? Varför ska man gifta sig. Ge mig bra argument, vad vinner han på att vara gift?

En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • Svar på tråden Varför ska man gifta sig?
  • OF

Vinsten för honom:

1 En lycklig kvinna

2 uppleva en av de bästa dagarna i sitt liv

3 bröllopsnatten....

4 allt juridiskt blir enklare om något tragiskt händer. Det är mycket viktigt om ni har t ex bostaden tillsammans och det finns särkullbarn

• OF

Glömde skriva det viktigaste skälet till att jag ville gifta mig med min fru. Jag älskar henne och vill visa det för hela världen. Vårt bröllop var för att fira vår fantastiska kärlek <3

• tripptrapptrull123
    OF skrev 2017-09-26 15:07:35 följande:

Glömde skriva det viktigaste skälet till att jag ville gifta mig med min fru. Jag älskar henne och vill visa det för hela världen. Vårt bröllop var för att fira vår fantastiska kärlek <3

Får se hur kul du tycker det är när ni gör slut och hon tar barnen samt allt du äger :)
  • sextiotalist
    tripptrapptrull123 skrev 2017-09-26 15:34:09 följande:
    Får se hur kul du tycker det är när ni gör slut och hon tar barnen samt allt du äger :)
    Nu är jag inte gift och kommer inte gifta mig heller (även om jag älskar min sambo säkert lika mycket som OF älskar sin fru).
    Men du har nog fått en snedvriden syn på äktenskapet. De allra flesta fortsätter att ta hand om sina barn lika mycket även efter en skilsmässa.
    Nettotillgångarna delas lika, så frun kommer inte rikare ut än mannen.

Däremot har man stora tillgångar in i äktenskapet, så bör man skriva äktenskapsförord, oavsett om man är man eller kvinna
  • mso
    Är du medveten om hur bitter du låter?
  • tripptrapptrull123
    mso skrev 2017-09-26 16:49:25 följande:
    Är du medveten om hur bitter du låter?
    Du vet att äktenskap finns och har alltid funnits för att skydda kvinnan va ? Man är en idiot om man inte förstår detta ej har förändrats. Jag kan inte tänka på en enda fördel som man att ingå i äktenskap förrutom att " det blir lättare med papper och försäkringar "  som inte är ett riktigt argument. däremot finns det hundra anledningar att ej gå in i äktenskap som en man om man bryr sig om sina rättigheter.
  • OF

Been there, done that... kanske något överdrivet men jag har varit gift tidigare så jag vet hur ett brustet hjärta känns. Så mina stora barn har jag varannan vecka. Men istället för att bli bitter valde jag att gå vidare och försätta att leva ut mitt liv :)

Sedan har jag en försmak för starka, driftiga och ambitiösa kvinnor så det är inte jag som gör den ekonomiska förlusten vid skilsmässa.
  • Anonym (mmm)

Min man säger här att du ska säga till din sambo "för att du får chansen att kalla ditt livs kärlek för "min fru" (han är romantisk) :) 

• sextiotalist
    tripptrapptrull123 skrev 2017-09-26 17:38:39 följande:
    Du vet att äktenskap finns och har alltid funnits för att skydda kvinnan va ? Man är en idiot om man inte förstår detta ej har förändrats. Jag kan inte tänka på en enda fördel som man att ingå i äktenskap förrutom att " det blir lättare med papper och försäkringar "  som inte är ett riktigt argument. däremot finns det hundra anledningar att ej gå in i äktenskap som en man om man bryr sig om sina rättigheter.
    Nej, där har du fel. Äktenskapet är en juridisk institution som tillkom för att skydda egendomar.
    Ibland så var det en fördel att hitta en blivande fru med stor förmögenhet som kunde stärka godset tillgångar. Ibland räckte med att skaffa en fru som kunde föda starka söner.

Själv avstår jag, som kvinna, att gifta mig, för att skydda mig själv. Sambon har barn sedan tidigare, därav jag är mindre skyddad. Sambon däremot skulle ha ett betydligt bättre skydd om vi var gifta
  • tripptrapptrull123
    sextiotalist skrev 2017-09-26 17:58:38 följande:
    Nej, där har du fel. Äktenskapet är en juridisk institution som tillkom för att skydda egendomar.
    Ibland så var det en fördel att hitta en blivande fru med stor förmögenhet som kunde stärka godset tillgångar. Ibland räckte med att skaffa en fru som kunde föda starka söner.

Själv avstår jag, som kvinna, att gifta mig, för att skydda mig själv. Sambon har barn sedan tidigare, därav jag är mindre skyddad. Sambon däremot skulle ha ett betydligt bättre skydd om vi var gifta
    tack för allt bevis du gav
  • Mary 562
    tripptrapptrull123 skrev 2017-09-26 17:38:39 följande:

Hahaha, skydda kvinnor. Äktenskapet har varit för att stärka familjer och kvinnan har varit en handelsvara. Kvinnor har historiskt set haft noll och intet att säga till om vem hon gifter sig med eller hur var och varför. Kvinnor har setts som en belastning som måste komma med en rejäl hemifrån till nya hemmet för att de ska "ta över" henne. Eller hamna i kloster om det inte fanns någon intresserad make. ( Tänk bara på äldre tiders kungahus, med unga brudar som skickats hit och dit...)

Du får läsa lite kvinnohistoria.
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • sextiotalist
    tripptrapptrull123 skrev 2017-09-26 18:10:24 följande:
    tack för allt bevis du gav
    Jag kan väl lägga till att en ogift kvinna hade ofta mer frihet än en gift kvinna. Så jag tror jag hade helst varit ogift, utan barn, om jag levt för 200 år sedan
  • sextiotalist
    tripptrapptrull123 skrev 2017-09-27 13:01:05 följande:
    som vanligt en genusskadad idiot som svarar på tråden, kvinnor som du själv säger hade noll värde och de har historiskt varit hemmafruar, vet du vad som stoppade dom från att bo på gatan ? GIFTEMÅL 
    De har inte historiskt varit hemmafruar, hemmafrueran är en väldig kort period och då under 1900-talet, såvida du inte var född i den lilla gruppen välbeställda. Kvinnorna slet lika hårt som männen i jordbruket, i fabriken etc.
    Ogifta kvinnor arbetade som pigor, husmödrar, kockerskor, i fabriken, som tvätterskor och när de gifte sig så gjorde de arbetet hemma på gården eller fortsatte att försörja familjen genom att tjänstgöra hos andra (på gårdar).

Jag har själv läst i våra släktanteckningar om hur mina anfäder använde både statare och torpare och dagsverken fick både män och kvinnor.
  • Anonym (Ash)

Är man mer vuxen om man har varit gift? Alla mina gamla kompisar är gifta, utom en. Sen så ser jag flera som varit gifta, men skilde sig. Några är singlar. Några är sambo.

Svar på tråden Varför ska man gifta sig?