• Mary 562

Varför ska man gifta sig?

Som rubriken säger. Jag vill att vi gifter oss, sambon tycker det är onödigt. Vi har hus och barn ihop. Jag har läst artiklar som säger att det bästa är att gifta sig,, allt blir enklare då. Men inte riktigt förklarat varför...

Exempel, om han dör så ärver min dotter halva huset. Hon kan få en god man som sköter hennes affärer. Jag kan hamna i en jobbig situation där jag måste lösa ut min dotter från vårt hus.

Han hävdar att han har en livförsäkring och att jag skulle få pengar nog att lösa ut henne...

Men räcker det? Är det allt? Varför ska man gifta sig. Ge mig bra argument, vad vinner han på att vara gift?

En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • Svar på tråden Varför ska man gifta sig?
  • Anonymmmmm1
    Mary 562 skrev 2017-09-26 12:55:48 följande:

Vad är allt negativa juridiskt? Förklara gärna.

Jag har bara hittat att det är positivt juridiskt, men ingen riktig förklaring varför. Dock är jag medveten om att det kan vara viss övervägande fördel för kvinnan att gifta sig, mer än för mannen... Men fortfarande inget konkret.

Kolla statistik på hur bodelningar och tvister angående barn ser ut för män. Aldrig undrat varför kvinnan får ensam vårdnad vid barn om man ej är gift ?
  • Zinken
    Anonymmmmm1 skrev 2017-09-26 12:25:16 följande:

Haha ska han gifta sig trots allt negativa juridiskt för att " mina känslor är viktigare än logik " ?

Du menar det negativa med att vilja trygga någons framtid vid olycka och sjukdom då eller?

Logiskt vill väl alla ge sin avkomma det bästa möjliga, så att följa logik i just det här fallet skulle ju vara att de faktiskt gifter sig.

Ja känslor är viktigare än logik, är du möjligtvis en Vulcan eller?
  • mso

Rent juridiskt så är det ingen skillnad om ni är sambo eller gifta så länge ni båda lever, och inte ska dela på er. Det är dock enklare vid ett eventuellt dödsfall eller skilsmässa.
    Jag är medveten om att endel säkert kommer se det senare som helt galet, men vad är lättast? Dela allt på mitten eller att hålla på att bevisa med kvitto och kontoutdrag vem som köpt vad när?

Om du vill hitta något som gör det juridiskt eller praktiskt bättre att vara gifta jämfört med att vara sambo så har jag tyvärr inget åt dig just nu. Skulle vara att alla barn automatiskt blir registrerade med honom som pappa om ni är gifta då. Jämfört med att han måste skriva på papper för att räknas som pappan om man är sambo...

• Kjell2
    Mary 562 skrev 2017-09-26 11:46:16 följande:

Som rubriken säger. Jag vill att vi gifter oss, sambon tycker det är onödigt. Vi har hus och barn ihop. Jag har läst artiklar som säger att det bästa är att gifta sig,, allt blir enklare då. Men inte riktigt förklarat varför...

Exempel, om han dör så ärver min dotter halva huset. Hon kan få en god man som sköter hennes affärer. Jag kan hamna i en jobbig situation där jag måste lösa ut min dotter från vårt hus.

Han hävdar att han har en livförsäkring och att jag skulle få pengar nog att lösa ut henne...

Men räcker det? Är det allt? Varför ska man gifta sig. Ge mig bra argument, vad vinner han på att vara gift?

Titta på tre fall
    Du dör
    Han dör
    Ni seprarerar

Tänk på alternativen vuxna barn/små barn. Har ni särkullsbarn blir det extra krångligt,

Jämför sen vad det skulle innebära om ni är gifte/sammanboende och hur ni vill att det ska bli.

Kolla sen hur det blir enklast att lösa; giftermål, äktenskapsförord, testamente, samboavtal, livförsäkring t ex.
  • Uteeeer

Oj, listan kan göras lång. Mestadels är det för att ofta kan du ta nytta av varandras fördelar i sammanhang då ni ses som en enhet, vilket man inte gör som "partner/sambo".

Om en Gud förbjude hamnar i en olycka, koma, så är det inte lika självklart att det är du som flickvän som får besluta kring honom, utan det kan lika gärna komma klor från hans föräldrar/fastrar som kanske har annan åsikt om vad som ska hända.

Utomlands får ni genast större rättigheter till varandra om det skulle vara något. Utomlands accepterar man mer och mer samboskap men likväl när det kommer till kritan så är det äktenskap som gör att man får fullt ut alla rättigheter gällande varandra.

Som sagt. När livet flyter på bra och så, är det ingen stor skillnad på samboskap och äktenskap. Giftermålet kommer till betydelse först när något händer. En förändring. Då, blir ni genast varandras viktigaste punkt och utomstående ser till er också, som tex vid olycksfall.

Jag anser också att äktenskap är en mindre sak att ingå än att skaffa barn, då barn är för livet vs giftemål kan läggas ner om ni vill skiljas.

Nu kan jag inte ens alla fördelar. Men oavsett testamente, så ÄR du inte prio 1 i din sambos liv ur ett objektivt sätt utan detta blir du endast om du "tie the knots" so to Speak. tolka detta hur du vill, men jag hoppas jag var till hjälp och fick igång dina tankar.

• Kjell2
    Mary 562 skrev 2017-09-26 12:55:48 följande:
    Vad är allt negativa juridiskt? Förklara gärna.

Jag har bara hittat att det är positivt juridiskt, men ingen riktig förklaring varför. Dock är jag medveten om att det kan vara viss övervägande fördel för kvinnan att gifta sig, mer än för mannen... Men fortfarande inget konkret.
    Om den ena parten går in i förhållandet med stora tillgångar kan en bodelningen efter äktenskap slå hårt. Istället för att kunna behålla ska alla tillgångar in i bodelningen. Kan bli extremt jobbigt om det är en gammal släktgård t ex. Går att hantera med ett äktenskapsförord t ex.

• tripptrapptrull123

okej såhär är det, kvinnor gynnas enormt av giftemål / vara sambo  och det är på grund av att den med högre inkomst lider mest vid skiljsmässa / sepperation (baserat på hur mycket båda parterna har / hade från början ) och som det går till med barnen så har kvinnor alltid ett försprång pågrund av att de ammar och att socialtjänsten familjerätten BVC m.m är nästan uteslutande kvinnor som inte alls har förståelse för pappans roll. Eftersom att mamman nästan alltid är den som tar tid av så gynnas hon av den ekonomiska aspekten då par ofta tycker hon ska vara hemma, och hon gynnas även med att hon får mer tid med barnen och därför också vid eventuell skiljsmässa så är pappan rökt igen, Som du ser är det en stor förlust för din kille oavsett vad du väljer ! grattis  du vann du har en fitta !

• Kjell2

TS
    Fundera på varför du vill gifta dig

Han kanske tycker att det blir för dyrt och vill inte ha en massa jippo med gäster. Erbjud då en enkelt vigsel utan gäster och ingen fest.

• Olym
    Mary 562 skrev 2017-09-26 13:01:09 följande:
    Precis.

Men det är där han hävdar att det inte spelar större roll för han har tagit livförsäkring.

Min fråga är kanske lite felformulerad. Det kan väl inte vara vara av ekonomiska skäl som man ska gifta sig? Finns det andra praktiska argument? - utöver romantiska, då det tydligen inte har någon större vikt hos honom.. (ja jag känner mig lite bitter...)
    Livförsäkring täcker inte alla former av dödsfall, den är mer eller mindre begränsad beroende på hur försäkringsvillkoren ser ut. Det är inte garanterat att man får någon ersättning, man skickar in alla lämpliga handlingar till försäkringsbolaget och de prövar sedan om man har rätt till ersättning. Högst osäkert att förlita sig på tycker jag.
  • Anonym (Kristen Kvinna)

Jag som kristen kommer vilja gifta mig, för att det är vad Gud vill och för att för mig är äktenskapet något vackert, ett djupt tecken på respekt mot båda parterna, ett tecken på att man tar relationen på stort allvar, ett tecken på mognad också. Han vill att kvinnor och män ska gifta sig och leva ett rent liv tillsammans. Dels på grund av andliga aspekter som orena andar som kan komma in och störa och förstöra för relationen på olika sätt, och Gud vill att vi ska vara beskyddade från dem,men också för att han älskar människor så mycket att han vill det bästa för dem, att äktenskapet ska vara något vackert och enligt hans ord, det står i Bibeln att den äkta sängen ska hållas obefläckad t ex..
    Bara att kolla i hopp i säng Hollywood och se hur mycket skilsmässor och otrogenhets skandaler det sker där och krossar familjer.

Från de som inte är kristna eller kristna som lever i särbo/sambo relationer har jag hört att det har sina positiva sidor ekonomiskt. Finns artiklar om det också.
    Får man barn tillsammans som gift så slipper man fixa papper på där man skriver vem som är pappan. Finns artiklar om det också.

www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20140505/gift-dig-kvinna/
    www.brollopstorget.se/forum/thread/596848-juridiska-fordelar-med-aktenskap

Svar på tråden Varför ska man gifta sig?