• Zarizen

Rätt dos Alvedon?

Vad bli rätt dygnsdos Alvedon för min 1-åring som väger knappt 9kg? Står ju 10-15mg/kg kroppsvikt. Så kan ju va allt från 90mg-135mg/dos. Och max dygnsdos kan va allt från 360mg-540mg. Eftersom det står att man får ge max 4ggr/dygn. Blir helt snurrig här. Han får bara supp så det är 60mg eller 125mg suppar som gäller..

• Svar på tråden Rätt dos Alvedon?
  • Meriall

De ska väga över 10 kg för 125-supparna så jag skulle ge var 6e timme av 60-supparna om jag var du.

• Hpe

Jag ringde 1177 och frågade angående dosering då min son viktmässigt låg på den högre dosen men åldersmässigt låg på den lägre dosen. Man ska följa dosen för barnets ålder(det har att göra med hur mycket levern klarar av att ta hand om).

• Hpe
    Hpe skrev 2017-09-26 22:49:12 följande:

Jag ringde 1177 och frågade angående dosering då min son viktmässigt låg på den högre dosen men åldersmässigt låg på den lägre dosen. Man ska följa dosen för barnets ålder(det har att göra med hur mycket levern klarar av att ta hand om).

Såg nu att barnet inte kommit upp i viktklass för 125 mg dosen. Jag skulle ge 60 mg supparna, ring och kolla med 1177, dom kan ge bra svar för just ditt barn.
  • Almina

Jag skulle gett max 60 mg x 4.

Vad ger du Alvedonet för?

Svar på tråden Rätt dos Alvedon?