• Anonym (Hur funkar det?)

Fritids istället för förälder?

Har läst flera trådar där skilda pappor varannan vecka lämnar barnet långa dagar på förskola hellre än att låta barnet vara med sin mamma. Eftersom det ingår i den dagliga omvårdnaden så är det upp till pappan, så mycket har jag förstått.

Men hur är det med större barn som har egna önskemål? Mitt barn som är 10 år har möjlighet att vara hemma med mig på höstlovet vilket barnet vet. Men pappan vill lämna på fritids i stället och det är hans lovvecka. Barnet ber själv att få vara hemma med mig och har dessutom behov av vila från skola och fritids.

Barnet har slutat vara på fritids på loven för länge sedan men så ville pappan, som annars har vh, har barnet på höstlovet och jag sa ja. Trodde han tänkte vara ledig när han efterfrågade höstlovet... Så vi skrev ett avtal på det hos Familjerätten.

• Svar på tråden Fritids istället för förälder?
  • Anonym (Mamma mu)

Vad tråkigt att pappan inte kan tillgodose barnets önskemål om ledigt från fritids när det skulle fungera om inte pappan var så envis med "rätt ska bara rätt". Sådant beteende förstår inte jag. En annan gång kanske det blir tvärtom,att du jobbar och pappan kan vara ledig på "din vecka". Det är väll svårt nog för barn att flytta mellan föräldrarna ,det minsta man kan göra är väll att tänka på barnets bästa!! Och i detta fall en ynka vecka...

• Glinda från Oz

Jag håller med Mamma mu. Har du testat att föreslå en kompromiss? Pappan lämnar barnet hos dig istället för på fritids och hämtar efter jobbet.

• Kusin Krakel

Det handlar alltså inte om att ni har v/v och lovveckan råkar hamna hos honom utan att han

bara har v/h och nu aktivt bett om lovveckan?

Har ni alltså avtal på att han ska ha lovet? I så fall kan du nog inte göra något annat än att frga pappaNn om barnet kan var hos dig när han jobbar. Antar att pappan tänkt jobba mindre den veckan och kanske tänker att de hinner med mer på kvällarna när det är lov och inga läxor ska göras mm. Du får väl vara tydlig med att du inte tänker hitta på en massa extra på dagarna utan att du lämnar det åt pappan om han vill. Så kabske han går med på det.

Kusin Krakel skrev 2017-09-29 05:20:39 följande:

Det handlar alltså inte om att ni har v/v och lovveckan råkar hamna hos honom utan att han

bara har v/h och nu aktivt bett om lovveckan?

Har ni alltså avtal på att han ska ha lovet? I så fall kan du nog inte göra något annat än att frga pappaNn om barnet kan var hos dig när han jobbar. Antar att pappan tänkt jobba mindre den veckan och kanske tänker att de hinner med mer på kvällarna när det är lov och inga läxor ska göras mm. Du får väl vara tydlig med att du inte tänker hitta på en massa extra på dagarna utan att du lämnar det åt pappan om han vill. Så kabske han går med på det.

Ja, så är det.

Pappan tänker inte så tyvärr utan det är en principsak att han ska ha barnet.

Har föreslagit att han kan ha barnet när han kan vara ledig på lovet och att barnet är med mig övriga dagar. Vi får se vad han svarar.
  • Kusin Krakel
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2017-09-29 05:41:41 följande:

Ja, så är det.

Pappan tänker inte så tyvärr utan det är en principsak att han ska ha barnet.

Har föreslagit att han kan ha barnet när han kan vara ledig på lovet och att barnet är med mig övriga dagar. Vi får se vad han svarar.

Är du ok med att barnet sovar hos hono varje natt och att han lämnar och hämtar hos dig precis som att du vore fritids? I så fall skulle jag nog föreslå det. Jag gissar att pappan som bara har barnet v/h i vanliga fall också ser ett värde i att umgås på kvällar och mornar och att det kanske är att få sammanhängande tid med barnet som han vill. Att då bara få enstaka dafar blir ju en annan sak.
    Kusin Krakel skrev 2017-09-29 06:01:55 följande:

Är du ok med att barnet sovar hos hono varje natt och att han lämnar och hämtar hos dig precis som att du vore fritids? I så fall skulle jag nog föreslå det. Jag gissar att pappan som bara har barnet v/h i vanliga fall också ser ett värde i att umgås på kvällar och mornar och att det kanske är att få sammanhängande tid med barnet som han vill. Att då bara få enstaka dafar blir ju en annan sak.

Ja, det skulle jag vara okej med. Dock bor vi några mil ifrån varandra då han har flyttat så kanske inte den smidigaste lösningen.

Förstår också att man kan vilja ha mer sammanhängande tid men någonstans måste man väl också tänka på vad barnet vill? Det handlar om ett barn som har sitt boende hos mig och som brukar vara ledig på loven. Nu vill pappan ha lovet för att sätta barnet på fritids. Barnet var från början jätteglad för att få vara med pappan på lovet, något jag självklar också uppmuntrade. Nu är barnet helt frågande och undrar varför hen ska gå på fritids istället för att vara hemma.
  • Kusin Krakel
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2017-09-29 06:15:47 följande:

Ja, det skulle jag vara okej med. Dock bor vi några mil ifrån varandra då han har flyttat så kanske inte den smidigaste lösningen.

Förstår också att man kan vilja ha mer sammanhängande tid men någonstans måste man väl också tänka på vad barnet vill? Det handlar om ett barn som har sitt boende hos mig och som brukar vara ledig på loven. Nu vill pappan ha lovet för att sätta barnet på fritids. Barnet var från början jätteglad för att få vara med pappan på lovet, något jag självklar också uppmuntrade. Nu är barnet helt frågande och undrar varför hen ska gå på fritids istället för att vara hemma.

Kan inte barnet ringa och ftåga pappan? Han kanske kan förklara på ett bra sätt.

Bor vare sig du eller pappan nära fritids? Tänjer att om fritids är där du och barnet bor så måste ju pappan skjutsa barnet ändå på mornarna, så borde ju inte vara mindre smidig att skjutsa till dig än att skjutsa till fritids?
    Kusin Krakel skrev 2017-09-29 06:33:25 följande:

Kan inte barnet ringa och ftåga pappan? Han kanske kan förklara på ett bra sätt.

Bor vare sig du eller pappan nära fritids? Tänjer att om fritids är där du och barnet bor så måste ju pappan skjutsa barnet ändå på mornarna, så borde ju inte vara mindre smidig att skjutsa till dig än att skjutsa till fritids?

Vå bor båda en bit från fritids på var sitt håll...
  • Anonym (Förälder)

Då hade jag ringt FR idag redan.
    Uppdatera dem om det faktiska bekymret.

Vafan ber man om lovet specifikt då hade jag också antagit att han skulle vara ledig med barnet.

Riktigt pucko mao.

• Kusin Krakel
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2017-09-29 06:50:25 följande:

Vå bor båda en bit från fritids på var sitt håll...

Ok, då är det ju närmare med fritids.

Jag tänker så här

Ni har (om jag fattat rätt) kännt att ni beöver skriva ett särskillt avtal för umgänge på ett specifikt lov. Det gör att jag får uppfattningen att ni kanske har vissa svårigheter att samarbeta (eller att någon av er anser det). Om det stämmer kanske man inte utan väldigt specifika skäl ska börja diskutera om redan gjorda överenskommelser. Det kan ju bli upprinnelsen för nya diskusdioner och konflikter kring annat som ni lyckats komma överens om. Så det tycker jag är ett skäl i sig att inte driva detta vidare.

Jag skulle uppmuntra pojken att själv prata med sin pappa om att han inte vill vara på ftitids på lovet. Flrstår att set inte känns bra om han slutat med fritids (om det är så, var lite otydligt). Men pappan och pojken kanske gemensamt kan komma på en lösning. Kanske kan sonen vara hos nån farmor/farbror/kusin/kombis de dagarna som papaa inte kan vara helt ledig om det är osmudigt att åka till dig. Och kanske har pappan roliga saker inplanerade efter fritids som kan få sonen att tänka om. Som jag förstår komner pappan ändå vara ledig vissa dagar. Och så kan ju pappan förklara för barnet varför han gärna vill ha honom på lovet.

Jag tycker inte att det är helt otänkbart att det ger pappa och son mycket att vara under samna tak en hel vecka även om det innefattar några fritidsdagar,
    Kusin Krakel skrev 2017-09-29 07:06:56 följande:

Ok, då är det ju närmare med fritids.

Jag tänker så här

Ni har (om jag fattat rätt) kännt att ni beöver skriva ett särskillt avtal för umgänge på ett specifikt lov. Det gör att jag får uppfattningen att ni kanske har vissa svårigheter att samarbeta (eller att någon av er anser det). Om det stämmer kanske man inte utan väldigt specifika skäl ska börja diskutera om redan gjorda överenskommelser. Det kan ju bli upprinnelsen för nya diskusdioner och konflikter kring annat som ni lyckats komma överens om. Så det tycker jag är ett skäl i sig att inte driva detta vidare.

Jag skulle uppmuntra pojken att själv prata med sin pappa om att han inte vill vara på ftitids på lovet. Flrstår att set inte känns bra om han slutat med fritids (om det är så, var lite otydligt). Men pappan och pojken kanske gemensamt kan komma på en lösning. Kanske kan sonen vara hos nån farmor/farbror/kusin/kombis de dagarna som papaa inte kan vara helt ledig om det är osmudigt att åka till dig. Och kanske har pappan roliga saker inplanerade efter fritids som kan få sonen att tänka om. Som jag förstår komner pappan ändå vara ledig vissa dagar. Och så kan ju pappan förklara för barnet varför han gärna vill ha honom på lovet.

Jag tycker inte att det är helt otänkbart att det ger pappa och son mycket att vara under samna tak en hel vecka även om det innefattar några fritidsdagar,

Finns inga andra i pappans närhet som barnet kan vara med hos pappan. Dessutom vill barnet vara med mig om nu inte det går att vara med pappan. Detta uttrycker barnet tydligt.

Ja, pappan ger det uppenbarligen något men jag trodde att det var barnets rätt till umgänge det handlade om. Barnet vill absolut inte till pappan på höstlovet under dessa förutsättningar.
  • Kusin Krakel
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2017-09-30 03:10:05 följande:

Finns inga andra i pappans närhet som barnet kan vara med hos pappan. Dessutom vill barnet vara med mig om nu inte det går att vara med pappan. Detta uttrycker barnet tydligt.

Ja, pappan ger det uppenbarligen något men jag trodde att det var barnets rätt till umgänge det handlade om. Barnet vill absolut inte till pappan på höstlovet under dessa förutsättningar.

Nej ok. Om det inte finns några andra lösningar som ni kan komma överens om och som känns bra för barnet får du väl fundera på om du anser att det är en tillräckligt viktig sak (ur barnets perspektiv) att det är värt att starta en konflikt kring.

Det hjälper ju tyvärr inte att tycka att pappan tänker fel, det påverkar ju inte hans handlingar och åsikter och det är ju de som du måsre förhålla dig till. Är det värt att starta en konflikt kring en specifik umgängesvecka som det finns dom på? Vad kan en sån konflikt få för konsekvenser framöver? Det är ju sånt som du får fundera på.

Lycka till och hoppas att ni kommer fram till något som känns ok för sonen.

Mon personliga uppfattning här att den stora grejen är om sonen känner sig överkörd av pappan, inte att några fritidsdagar på lov är en stor grej. Så jag hoppas att pappan kan ta ett snack med sonen så att han känner sig lyssnad på och att de kommer på en bra lösning tillsammans.
Svar på tråden Fritids istället för förälder?