• Anonym (g)

    Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)

    Spontant vill jag själv säga Majkell.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)
  • Anonym (Mikael)

    Min bror heter Michael och alla jag känner uttalar det som Mikael. Oftast kallas han Micke.

  • Zadre
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 23:02:37 följande:
    Jag är överhuvudtaget obekant med namnet Michael/Mikael på en svensk person, sist jag träffade en som hette så var jag 7 år, han var 6. Han var dessutom den enda svensk jag har träffat som hette så.
    Har en kusin som heter Mikael. Alla kallar honom för Micke. Förutom hans mor som säger Mikael. D.v.s. Mi-ka-el, det svenska uttalet.
  • Zadre
    Zadre skrev 2017-09-30 23:07:13 följande:
    Har en kusin som heter Mikael. Alla kallar honom för Micke. Förutom hans mor som säger Mikael. D.v.s. Mi-ka-el, det svenska uttalet.
    Just det, min tandläkare heter Michael. Uttalas såklart Mi-ka-el, alltså på Svenska. Och har en arbetsledare som kallas Micke, vet dock inte om det är hans faktiska namn eller nåt smeknamn för Mikael...
  • Jemp
    Anonym (123) skrev 2017-09-29 01:00:00 följande:

    Inget av det. Där jag bor säger vi Mikel. Tar helt enkelt dialektalt bara bort Aet.


    Ja, det gör i och för sig jag också. Inget tydligt a i alla fall. Stockholmare.
  • Anonym (g)

    Kanske får säga namnet Mi-ka-el några gånger högt för mig själv då och då för att bli van med uttalet, om jag nu någon dag stöter på någon med namnet

  • Stårschan
    Anonym (123) skrev 2017-09-29 16:32:17 följande:
    Jag bor i Småland Glad
    Aha. Då har man lärt sig något nytt idag också.
    Aniiee skrev 2017-09-29 14:31:21 följande:
    Stockholm till exempel, i alla fall söderom. Här i min kommun är det supervanligt att a:et faller bort för att vi har en tendens att prata väldigt fort och slarvigt. En del av sociolekten här.

    Jag ska tänka på det nästa gång jag åker ner på studiebesök i hufvudstaden.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (g) skrev 2017-10-01 07:10:04 följande:

    Kanske får säga namnet Mi-ka-el några gånger högt för mig själv då och då för att bli van med uttalet, om jag nu någon dag stöter på någon med namnet


    Känns konstigt att du är så obekant med uttalet på namnet. Jag menar det finns ju massor av kända människor som heter Mikael. Hänger du inte med i nyheter och dylikt?
  • Kusin Krakel
    Anonym (Lena) skrev 2017-10-02 09:33:06 följande:

    Känns konstigt att du är så obekant med uttalet på namnet. Jag menar det finns ju massor av kända människor som heter Mikael. Hänger du inte med i nyheter och dylikt?


    Majkel Persbrandt, Majkel Nyqvist, Majkel Wiehe osv ...
  • Zadre
    Kusin Krakel skrev 2017-10-02 10:15:06 följande:
    Majkel Persbrandt, Majkel Nyqvist, Majkel Wiehe osv ...
    Du menar Mi-ka-el. Har aldrig hör nån säga Majkel Persbrandt.
  • Kusin Krakel
    Zadre skrev 2017-10-04 17:26:24 följande:

    Du menar Mi-ka-el. Har aldrig hör nån säga Majkel Persbrandt.


    Det var liksom min poäng...
  • ALY538

    Jag säger Mi-ka-el - såklart. Förresten så skrevs just många inlägg på Mikaels dag... <3

Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)