Förlovning=giftermål?
Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?
Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?
Det beror ju på hur man ser på det. Enligt Magdalena Ribbing är frieri i grunden en fråga om man vill planera en framtid tillsammans. Hon menar att ett samboskap där man har barn osv kan ses som en förlovning eftersommman då genom handling visat att man tänkt sig ett liv tillsammans. Och det är väl så som ett frieri har setts traditionellt eftersom den enda (öppet tillåtna) for,men för att dela livet på det sättet var just äktenskapet.
Och ser man på förlovning på det sättet kan man givetvis vara förlovad utan att planera att gifta sig. Och givetvis kan man markera denna överenskommelse med en symbol som tex en ring.
Inte självklart nej. Jag tänker väl spontant förlovning+giftermål men har sett så många som använder det som en känslomässig markering utan att planera att gifta sig att jag vet att man inte kan utgå ifrån det.
För mig betyder förlovning att jag planerar att gifta mig, inte att jag börjar planera bröllop, om du förstår min distinktion.
Att andra förlovar sig för att de vill vara med än 'vara pojkvän/flickvän', men utan intention att gifta sig tycker jag är märkligt, men var och en till sitt.
Förlovning är exakt vad det betyder för de som förlovar sig. Jag tycker det är jättegulligt med tonårsförlovningar, de fanns även när jag växte upp.
För mig betyder en förlovning att man tar sin relation seriöst.
Som någon skrev innan, idag behöver man inte gifta sig, utan det är helt OK att vara sambo eller särbo och många som jag känner (och då är jag inte tonåring, utan 55+ och har rätt många långtidsförlovningar i min krets) har förlovat sig istället för att gifta sig, de ser ingen anledning att ha med sig det juridiska. För hur som helst, även om att gifta sig kan vara det mest romantiska och underbaraste som finns för vissa, så är det helt krasst, det som skiljer en som är förlovad och en som är gift är det juridiska kontraktet och inget annat. För en förlovning kan vara precis lika romantisk och underbar som att gifta sig och också ett sätt att berätta för varandra (och omgivningen) att man älskar varandra och har som avsikt att dela varandras liv
Intressanta tankar, alla.
Uppar tråden.
Förlovning ser jag som "äktenskap light".
Alla känslor finns men man slipper de juridiska paragraferna.
Passar mig perfekt!
Jag tycker att förlovning betyder att man planerar att gifta sig. Kanske inte inom ett år, men inom en rätt så snar framtid.
Tycker att det är ganska fånigt att förlova sig bara "för att det låter mer seriöst", men har inga planer på giftemål. Känns som nåt folk gjorde när dom var 15. Kan ju också vara att jag ser samboskap som rätt seriöst som det är, men folk får ju göra som dom vill.