• Tuss2014

Vasd har dagisfröken gjort?!

Jag behöver råd! När jag hämtade dottern på dagis idag så var jag tvungen att byta blöjan. Väl inne i skötrummet lägger sig dottern ner vid gott humör. När vi skulle börja börjar hon gny och ber mig att bara använda vatten på pappret. Inte "den och den" (hon pekade på en vit flaska med handsprit och en blå med tvål.) Självklart ska vi inte använda den så jag. Hon berättade att de är jättestarka och gör ont i snippan! Ja, man ska inte ha dem i snippan så jag igen. Hon fortsatte prata om hur de gör ont och är starka. Till slut pratade hon så mkt om den och var så orolig att jag skulle ha handsprit på snippan att jag kände att jag måste fråga om någon haft sån i snippan . "Ja, ***" sa hon.. frökens namn alltså. Då frågade jag om hon inte använt den blå flaskan (tvålen). Men nej, den vita flaskan hade hon använt och det gjorde jätteont. Min dotter är 3.5 år och visst kan hon ha svårt att skilja på fantasi och verklighet ibland, men jag kände verkligen att det hör inte var något sådant. Jag försökte luska lite med henne på olika sätt efter en stund, och exakt samma sak berättade hon med en bekymrad röst.. inte sådär finurligt och roligt som hon brukar när hon hittade på. Hon bad mig till och med prata med fröken på en gång, och när jag sa att hon gått hem så ville hon att jag skulle ringa henne. Något sånt ut hon aldrig bett om.. Jag var så chockad att jag höll mig rätt lugn då, men så att så får hon inte göra. Och ty Haag ska prata med fröken. På måndag ska jag ringa rektorn och jag funderar på att hålla henne hemma. Jag vill inte ha henne tillsammans med henne!!! Men jag behöver hjälp! Hur hade ni gjort? Vad kan jag kräva av dagis?! Jag är så jäkla förbannad!

• Svar på tråden Vasd har dagisfröken gjort?!
  • Anonym (En annan mamma)
    Tuss2014 skrev 2017-09-30 19:48:33 följande:

Jag försöker tänka mig alla möjliga scenarier och hoppas såklart att det är som du säger. Men om du själv har barn så vet man ofta hur de brukar bete sig /säga saker på olika sätt beroende på vad som hänt eller vad de säger. Sättet hon berättade det för mig gjorde mig orolig som tusan. Men jag kände att jag inte hade en aning om huruvida jag ska prata med rektorn eller pedagogerna. Men tack vare råden hör inser jag ju att det är bäst att prata med pedagogerna först. Jag hoppas att det är ett misstag, men jag vet att den här pedagogen har det varit olika klagomål på och vi, tillsammans med andra familjer, har fått en väldigt dålig start på den här avdelningen så förtroendet är inte på topp tyvärr. Men jag ska såklart hlra deras version också.

Om jag var du så skulle jag maila den pedagogen om vad din dotter berättat, för det är alltid bra att ha saker dokumenterat. Förhoppningsvis var det en olycka som aldrig upprepas. Oavsett så ska du ta upp detta på måndag. Händer det igen så är det rektor och polisanmälan som gäller.
  • mersi89

Inte läst vad dom andra skrivit..
    min dotter är 3.5 så ja lider med dig.
    Jag hade krävt möte med chefen och pedagogen direkt. lugna dig först så klart.. men ta upp det direkt på måndag. ja hade blivit galen.

• Canadasvensk

TS lita på ditt barn och prata med någon!

Ett litet barn hittat INTE på att den fått handsprit mellan benen. Att veta hur handsprit känns där måste upplevas och är ingen man fantiserar ihop. Dock finns chansen att det var ett misstag men det kan också vara så att den fröken har bacillskräck och gjort det medvetet.

Stå på dig och skit i alla kommentarer om varför ditt barn har blöja. Det är bara trötta bittra kärringar som inte har något bättre för sig en att gnälla om andra...

En mamma som "tror" på sitt barn är en bra mamma, punkt slut!

Lycka till!

• EnAnonumius
    Canadasvensk skrev 2017-10-01 01:41:45 följande:
    TS lita på ditt barn och prata med någon! Ett litet barn hittat INTE på att den fått handsprit mellan benen. Att veta hur handsprit känns där måste upplevas och är ingen man fantiserar ihop. Dock finns chansen att det var ett misstag men det kan också vara så att den fröken har bacillskräck och gjort det medvetet. Stå på dig och skit i alla kommentarer om varför ditt barn har blöja. Det är bara trötta bittra kärringar som inte har något bättre för sig en att gnälla om andra... En mamma som "tror" på sitt barn är en bra mamma, punkt slut! Lycka till!
  • EnAnonumius

Fy fan vilka idioter som har svarat i denna tråden.

Alltså är det så jäkla svårt för vissa mammor att begripa att barn utvecklas fysiskt olika i kroppen så att det resultera att vissa barn kan släppa blöja redan vid två medan andra barn kanske blir 4.5år.
    Jag kan bara inte fatta att det verkligen finns så otroligt korkade mammor tro att barn är en homogen massa som utvecklas helt identiskt som "deras egna lilla 'gullunge' gör.

Snacka om respektlöshet mot TS och hoppa på henne som förälder.

Till TS:
    Du har ju redan fått det bästa rådet; att snacka med dem på förskolan. Jag hoppas att det ordnar sig för dig och ditt barn. För har Fröken använt handsprit på snippan så anser ju jag att förskolan skall se över rutinerna ordentligt så att det inte upprepas och så bör DEN Fröken inte få lov att byta blöjor mer på barnen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (dålig mamma?)

Jag har två söner.. Yngsta fyller 4 år i mars och han använder fortfarande blöja... Varför? Jo, han är inte mogen än.. Försökte förra sommaren, visst kanske inte helhjärtat.. Gjorde även ett försök i somras men han känner verkligen inte när han behöver gå på pottan.
    För två veckor sedan köpte jag en pottkalender där han får klistra i kiss och bajsmärken den dagen det kommer i pottan, och efter det har det gått framåt. Igår kom det bajs två gånger i rad i kalsongerna dock och blöja halva dagen när sambon hade honom och jag inte var med, han orkar inte ha han utan blöja för de blir mer jobb så det är mig de här hänger på och vet för barnet att det blir dubbla budskap men jag kan ju inte vara med varje sekund heller. 
    Har valt och ha blöja när han är på förskolan, han kommer aldrig komma ihåg o gå på pottan där...
    Tänkte köra så här ett tag och sen vid jullovet så kommer jag ta bort den helt om han är mogen, visst på nätterna kommer han få behålla den

• Anonym (TT)

Hej ts.

Orkade inte läsa igenom alla inlägg, så kanske blir information du redan fått.

Det finns även en tvättkräm som ofta används på förskolor som kommer i en vit flaska som du kan ha med i tankarna. Även den kan svida lite om man är lite öm och irriterad i stjärten.

• sextiotalist
    Anonym (Va) skrev 2017-09-30 04:17:33 följande:

Men vänta nu, du skriver att dottern är 3,5 år gammal? Och du menar att en 3,5 åring använder blöja? Låter jättemärkligt...

Inte alls märkligt. En del släpper blöjan sent andra tidigt
  • molly50

TS: Jag tycker inte du ska bry dig om alla duktiga mammor härinne som fått sina barn blöjfria tidigt.
    Alla barn är olika. Och vissa blir redo senare än andra.
    Mina barn var i din ålder när de slutade.
    Men de gillade inte heller pottan så mycket utan föredrog en barnsits direkt på toaletten.
    Så det kan vara ett litet tips.

Jag tycker,som flera redan har skrivit,att du ska ta upp det här med pedagogen på förskolan.
    Du ska inte misstro din dotter.
    Jag har lite svårt att tro att ett så pass litet barn skulle veta hur handsprit kan kännas om h*n inte har fått känna det själv.

Carpe Diem
  • Anonym (ligg lite lågt i detta)

Jag som förälder hade inte velat ta upp det med pedagogen som min dotter pekade ut, utan hade tagit det via rektorn eller någon annan av pedagogerna som kunde ta hygienrutinerna med hela arbetslaget. Jag hade bett att de hade bytt ut tvålen mot olja vid skötbordet, och flyttat på tvål och handsprit så att de bara stod där man tvättar händerna. Olja funkar bra för rengöring både av hud och mellan blygdläppar, man kommer ganska långt med bara vatten också.

Men varken pedagoger, barn eller föräldrar ska behöva pekas ut och ställas till svars för vad som mest troligt bara är ett misstag (inte ett övergrepp) och som man kan förhindra att det upprepas.

• elmadumle

Våran fullt friska son har inga diagnoser eller något fel, men han hade blöja tills han var fem då han kissade på sig konstant. Han var sedan sängvätare till han var 13. Så sluta gapa om att det är något fel på ts barn.

• Tuss2014

Tack för stöttning och bra råd! Haag kommer att ta upp det med en annan pedagog för att först höra hur deras rutiner ser ut och berätta vad dottern sagt. Sen kommer jag ev att prata med pedagogen det rör om den andra tycker att det är okej. Rektorn kommer i alla fall att få ett mail för att veta om detta. Jag börjar med att gå dit imorgon och så får jag ta det därifrån. :) nekar hon kommer jag att bli ännu mer tudelad, för jag tror verkligen inte att dottern ljuger. Men kanske får jag en bra förklaring. Hoppas det!

• Anonym (ligg lite lågt i detta)
    Tuss2014 skrev 2017-10-01 15:16:01 följande:

Tack för stöttning och bra råd! Haag kommer att ta upp det med en annan pedagog för att först höra hur deras rutiner ser ut och berätta vad dottern sagt. Sen kommer jag ev att prata med pedagogen det rör om den andra tycker att det är okej. Rektorn kommer i alla fall att få ett mail för att veta om detta. Jag börjar med att gå dit imorgon och så får jag ta det därifrån. :) nekar hon kommer jag att bli ännu mer tudelad, för jag tror verkligen inte att dottern ljuger. Men kanske får jag en bra förklaring. Hoppas det!

Men nej, fråga henne inte, ställ henne inte till svars! Bättre att ta det anonymt, dvs via någon annan av pedagogerna som du litar på eller via rektorn, och så att det går fram till alla hur man tvättar ett barn vid blöjbyte och hur man INTE gör. Pedagogen behöver inte utpekas. Extremt obehagligt och pinsamt både för förälder och pedagog att ta upp detta. Din dotter ljuger nog inte, men hon är inte ens fyra år, det är svårt att få en rak och tydlig redogörelse för ett händelseförlopp av ett så litet barn. Att det sved betyder inte att det var handsprit som användes. Etc, etc.
  • blaa

Jag hinner inte läsa igenom alla svaren för att se om du redan svarat på det, men kan du säga vilken stad det rör? Jag har inget förtroende för två av dotterns pedagoger och särskilt en har fått väldigt många klagomål med bland annat extremt dåliga starter så jag hajade till när du skrev det.

• blaa

Kan tydligen inte svara på PM, men har fått veta att det inte är samma ställe. Tack och lov! Men fy sjutton för att det är illa på så många ställen i landet! Till TS: jag hade varit henne imorgon med dottern, och ringt avdelningen och berättat vad dottern sagt och bett att få en förklaring. Och så hade jag informerat chefen, just för att pedagogen fått flera andra anmärkningar! Lycka till TS!

• Tuss2014
    blaa skrev 2017-10-01 20:19:12 följande:

Kan tydligen inte svara på PM, men har fått veta att det inte är samma ställe. Tack och lov! Men fy sjutton för att det är illa på så många ställen i landet! Till TS: jag hade varit henne imorgon med dottern, och ringt avdelningen och berättat vad dottern sagt och bett att få en förklaring. Och så hade jag informerat chefen, just för att pedagogen fått flera andra anmärkningar! Lycka till TS!

Skönt att höra! Jag pratade med en annan pedagog igår och mailade chefen för hon var inte där.. men har inte fått någon respons.. vill verkligen veta vad som hänt! Jag har alltid varit så nöjd med vårt dagis!
  • molly50
    Tuss2014 skrev 2017-10-03 10:23:31 följande:
    Skönt att höra! Jag pratade med en annan pedagog igår och mailade chefen för hon var inte där.. men har inte fått någon respons.. vill verkligen veta vad som hänt! Jag har alltid varit så nöjd med vårt dagis!
    Du kanske ändå skulle prata med den berörda pedagogen när hon är där.
    Hon är ju ändå den som borde veta vad som verkligen hände.
    Carpe Diem
Svar på tråden Vasd har dagisfröken gjort?!