• Anonym (långvarig kärlek)

Kan man styra över känslor som att vara kär?

Har funderat på varför man plötsligt slutar att vara kär i en människa? Detta händer alltid mig efter några år in i ett förhållande. Ofta är det successivt från att ha varit jättekär i början till inget alls. Förut trodde jag inte att man kunde påverka sånt själv, men numera tror jag att det är exakt det man gör. Att det är viljan att vara kär i någon som styr inte egentliga känslor. Alltså om man aktivt vill vara kär i någon kan man vara detta hela livet, men något får en att inte vilja vara detta längre.

Tror att de som lyckas bra i långvariga relationer är människor som ömsesidigt väljer kärleken varje dag och inte låter sig påverkas av så många yttre faktorer som känslosvängningar, attraktionsfaktorer, sårbarhet o dyl...

• Svar på tråden Kan man styra över känslor som att vara kär?
  • Anonym (Man)
    Anonym (långvarig kärlek) skrev 2017-09-30 13:39:29 följande:

Har funderat på varför man plötsligt slutar att vara kär i en människa? Detta händer alltid mig efter några år in i ett förhållande. Ofta är det successivt från att ha varit jättekär i början till inget alls. Förut trodde jag inte att man kunde påverka sånt själv, men numera tror jag att det är exakt det man gör. Att det är viljan att vara kär i någon som styr inte egentliga känslor. Alltså om man aktivt vill vara kär i någon kan man vara detta hela livet, men något får en att inte vilja vara detta längre.

Tror att de som lyckas bra i långvariga relationer är människor som ömsesidigt väljer kärleken varje dag och inte låter sig påverkas av så många yttre faktorer som känslosvängningar, attraktionsfaktorer, sårbarhet o dyl...

Du kan påverka vem du blir kär i. Däremot är det en fysisk omöjlighet att vara kär i över ett decennium. Det går över efter något år oavsett hur bra personen är.
  • Anonym (långvarig kärlek)
    Anonym (Man) skrev 2017-09-30 13:54:30 följande:
    Du kan påverka vem du blir kär i. Däremot är det en fysisk omöjlighet att vara kär i över ett decennium. Det går över efter något år oavsett hur bra personen är.
    Menar du då att man kan bli kär i vem som helst om man verkligen vill?

Känner många som säger att de är kära eftert 20 års äktenskap, även läst hundratals trådar här men kanske inte förälskade som i det pirriga i början men ändå känner stark lust och attraktion för sin partner..
  • Robert 832

Det går att påverka med självdistans, veta hur man fungerar och vad man behöver få ut av en relation för att vara lycklig. Ibland behöver man variationen och då kan vänner förnöja.

• Anonym (Man)
    Anonym (långvarig kärlek) skrev 2017-09-30 14:13:43 följande:

Menar du då att man kan bli kär i vem som helst om man verkligen vill?

Känner många som säger att de är kära eftert 20 års äktenskap, även läst hundratals trådar här men kanske inte förälskade som i det pirriga i början men ändå känner stark lust och attraktion för sin partner..

Olika faser. De som säger att de är kära efter 20 år är kloka människor som inser att en relation med sann ömsesidig omtänksamhet är mycket mer värt än pirr i magen, som egentligen handlar om en egoistisk känsla där kroppen säger till oss att vi hittat en bra partner som bör erövras.

Jag tror inte att vi kan bli kära i vem vi vill. Däremot kan man välja i ett tidigt skede att hejda sig. Om man har lite självkännedom vet man vilka personer man riskerar att bli kär i. Dessa bör man hålla på distans om man är i en relation.
  • Mayjel
    Anonym (långvarig kärlek) skrev 2017-09-30 13:39:29 följande:
    Kan man styra över känslor som att vara kär?

Om du med kär syftar på förälskelse så är det omöjligt att behålla den känslan under en längre tid eftersom det tydligen kräver för mycket av energi för kroppen att hålla kvar dessa känslor livet ut. Detta är iallafall den förklaring jag själv fått efter att ha googlat runt lite i ämnet. 

Däremot kan man välja att sluta vara förälskad i någon mer, genom att vänja hjärnan vid att tänka mer realistiskt kring den person man är förälskad i. För mig har detta funkat väldigt bra genom åren och jag kan nog knappast vara den enda som äger förmågan. 

Om du syftade på riktig kärlek så kan ett avslut på denna bero på lite allt möjligt. I olika undersökningar som jag läst så uppger många expar att de "vuxit ifrån varann" som skäl till skilsmässa. 
  • Anonym (Hm)

Jag tror att all kärlek ebbar ut över tid. Men man får annat istället. Dom som säger att dom är kära efter 10 år definierar kärlek på ett annat sätt än fjärilar i magen på daglig basis.

Detta försvåras även av att vi lever i ett samhälle där allt ska vara bra hela tiden, det gör att vi har enormt höga krav på kärleken.

• Anonym (Tror)

Jag tror att folk idag generellt har svårare att känna förälskelse någon längre period eller bibehålla kärlekskänslor till en partner över flera års tid, Samhället har blivit mer och mer ytligt och sexualiserat på 2000-talet och det är sällan jag ser någon t.ex. på detta forum som kan ge en bra och träffande beskrivning av vad det innebär att vara kär eller förälskad i en person. Förhållanden idag är mest något som ska funka praktiskt och man ska ha bra sex.

• KimLinnefeldt

Kognitiv betendeterapi, visst går väl det ut på teorin att tanken kommer först, och sedan känslan? Att man kan styra sina känslor via tanken?

Knepigt det där... Man vill ju inte lura sig själv, intala sig att man är kär i någon man inte är kär i. Men goda tankar föder goda känslor, det är jag övertygad om.

En del i tråden förväxlar förälskelse och kärlek. Förälskelse är en sorts härlig psykos som klingar av. Kärlek kan finnas kvar hela livet. Och om man är kär i sin kära och vill fortsätta att vara det, då bör man tänka kärvänliga tankar om hen.

Tänk om alla började varje dag med tanken: "vad ska jag göra för att hen ska bli glad idag?"

• Anonym (Går inte)
    Mayjel skrev 2026-01-05 06:50:48 följande:
    Om du med kär syftar på förälskelse så är det omöjligt att behålla den känslan under en längre tid eftersom det tydligen kräver för mycket av energi för kroppen att hålla kvar dessa känslor livet ut. Detta är iallafall den förklaring jag själv fått efter att ha googlat runt lite i ämnet. 

Däremot kan man välja att sluta vara förälskad i någon mer, genom att vänja hjärnan vid att tänka mer realistiskt kring den person man är förälskad i. För mig har detta funkat väldigt bra genom åren och jag kan nog knappast vara den enda som äger förmågan. 

Om du syftade på riktig kärlek så kan ett avslut på denna bero på lite allt möjligt. I olika undersökningar som jag läst så uppger många expar att de "vuxit ifrån varann" som skäl till skilsmässa. 
    Jag har försökt sluta vara förälskad på det sättet du beskriver men det har inte fungerat för mig. Förstår inte vad det är för fel på mig. Min förälskelse har pågått i flera år. 
  • Anonym (Går inte)
    Anonym (Tror) skrev 2026-01-05 07:46:43 följande:

Jag tror att folk idag generellt har svårare att känna förälskelse någon längre period eller bibehålla kärlekskänslor till en partner över flera års tid, Samhället har blivit mer och mer ytligt och sexualiserat på 2000-talet och det är sällan jag ser någon t.ex. på detta forum som kan ge en bra och träffande beskrivning av vad det innebär att vara kär eller förälskad i en person. Förhållanden idag är mest något som ska funka praktiskt och man ska ha bra sex.

Hur skulle du beskriva vad det innebär att vara kär eller förälskad i en person?
  • Mayjel
    Anonym (Går inte) skrev 2026-01-05 18:03:08 följande:
    Jag har försökt sluta vara förälskad på det sättet du beskriver men det har inte fungerat för mig. Förstår inte vad det är för fel på mig. Min förälskelse har pågått i flera år. 
    Förälskelser pågår inte så länge. Låter överdrivet och lite uppdiktat faktiskt. Och det kan ta ett tag innan negative appraisal-metoden blir invand. 
  • Anonym (F)

Från att ha varit kär i någon till att släppa det helt, då är det bäst om jag får klippa bandet totalt för att det ska gå över.

Däremot att sluta älska någon är fruktansvärt svårt, då är de rotade i mitt hjärta på något sätt. Även om de gjort illa mig och sårat mig, och liknande. 

• Anonym (Huldra)

Det händer att förälskelse övergår i kärlek relativt snabbt och då blir man rädd att den andre inte ska komma ur förälskelse fasen  och in i kärleks fasen. 

Detta hände mig och tyvärr gick jag miste om ett liv med min stora kärlek just därför.

• Anonym (Tror)
    Anonym (Går inte) skrev 2026-01-05 18:05:01 följande:
    Hur skulle du beskriva vad det innebär att vara kär eller förälskad i en person?
    Det är för mig när man verrkligen känner för en person på djupet, att man blir "förtrollad" av både en persons utseende och sätt att vara, Att älska en person pga hur denne är och inte bara för det kroppsliga/ den rent sexuella attraktionen. Illustreras på bästa sätt genom att titta på valfri romantisk film där två personer förälskar sig i varandra.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tror) skrev 2026-01-06 05:40:24 följande:
    Det är för mig när man verrkligen känner för en person på djupet, att man blir "förtrollad" av både en persons utseende och sätt att vara, Att älska en person pga hur denne är och inte bara för det kroppsliga/ den rent sexuella attraktionen. Illustreras på bästa sätt genom att titta på valfri romantisk film där två personer förälskar sig i varandra.

Du vill alltså bli förtrollad av både utseende och sätt. Detta illustreras bäst genom valfri romantisk film?

Du vet att film är på låstas och att en förtrollad känsla är detsamma som förälskelse va? Den känslan kommer inte bestå.

Med så höga krav kommer du troligtvis aldrig vara nöjd.

• Anonym (Tror)
    Anonym (Hm) skrev 2026-01-06 06:38:52 följande:

Du vill alltså bli förtrollad av både utseende och sätt. Detta illustreras bäst genom valfri romantisk film?

Du vet att film är på låstas och att en förtrollad känsla är detsamma som förälskelse va? Den känslan kommer inte bestå.

Med så höga krav kommer du troligtvis aldrig vara nöjd.

Jag tror du väljer att missförstå vad jag vill ha sagt bara för att provocera, så jag svarar inte dig häfanefter.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tror) skrev 2026-01-06 07:23:51 följande:
    Jag tror du väljer att missförstå vad jag vill ha sagt bara för att provocera, så jag svarar inte dig häfanefter.
    Jag provocerar inte avsiktligt, det är så jag tror. Men jorden är full av folk som tror och tänker olika och jag förstår att du är en av dom som inte håller med mig.
Svar på tråden Kan man styra över känslor som att vara kär?