Anonym (Tjej 30år) skrev 2017-10-03 00:47:39 följande:
Jag har varit ren i många år. Mamman skrev själv hur hon ville göra - INTE kasta ut sin son. Jag svarade utefter det.
Jasså. Jag känner inte många personer som blivit räddade från sitt missbruk på det sättet. Kan du ge mig några exempel på personer du känner som blivit hjälpa genom att bli utslängda? Blanda heller inte ihop missbrul och missbruk, här pratar vi cannabis en relativt lätt drog. Någon som missbrukar heroin, sub, amfetamin etc skulle jag ge andra tips till.
Sluta jobba...? För att ens barn kanske behöver ens stöd lite mer intensivt i några veckor? Kom ner på jorden. De behöver inte barnvakt dygnet runt, men det underlättar definitivt att ha någon i sin närhet under tiden speciellt tider på dygnet då man annars tar sin drog.
Du har ingen kunskap i ämnet, varför svarar du i en tråd där ts redan i starten skrivit hur hon vill hjälpa?
Tack! Självklart! Varsågod! Jag önskade att jag hade sluppit få den "kunskapen" och erfarenheten, som jag tyvärr har. Levde i helvetet och gjorde precis ALLT, för att min unge skulle sluta. Med cannabis - åh, så ofarligt....sen allt annat. JAG SLUTADE JOBBA, pga fanskspet (mitt barn förändrades till ett monster!) hemma, försökte vara psykolog, erbjöd resor, städade, fixade, lagade mat, skjutsade, läste på droger, pratade med andra i samma sits, pratade m professionella, läkare och psykologer, bup och vuxenpsyk, anhöriga och fd missbrukare, läste böcker och lyssnade på poddar om ämnet- jag gjorde precis ALLT. Vi sökte hjälp- som vi i förstahand inte fick. Vi var ju en fin familj, skulle klara sig själva!
INGET HJÄLPTE. Situationen blev bara värre. Hemma var det kaos, hela familjen led i helvete. Det var bara EN person som levde - för droger finns överallt, de säljs på nätet, FB grupper, de levereras hem inom 20 min. (Jag själv och min man har aldrig brukat/missbrukat själva- därav var vi även lättlurade) röka och röka på - det kunde inte vi göra så lätt skillnad ibland.
Sen kastade jag ut hen ( - med polisens hjälp skjutsades hen till ett behandlingshem. Behandlingshemmet var fullt av missbrukande kriminella afgan"barn" som missbrukade för fullt. Ett annat sorts helvete. Lång story kort- hen rymde och skjutsades tbx, Hen bytte hem flera gånger (de flesta hem var precis likadana!) jag hälsade på varje helg,
Hen var deprimerad, träffade dock några behandlare som hen blev kompis med....till slut, sakta men säkert, slutade hen att missbruka och erkände att cannabis var "inte ofarlig" och att alla borde hålla sig ifrån den. Hen fick dock psykiska problem av missbrukandet- vilket vi fortfarande är tvungna av att lösa.
Hen bor hemma, har genomgått adhd undersökning mm. Och medicineras mot det samt sömnlösheten (med melatonin).
Mycket har hänt sedan från "din tid", (du är 30?) och det har gått utförs. Hoppas att du uppskattar din mammas hjälteinsatser och gottgör det.
Till TS säger jag bara: ibland har man inget val. Och jag vet hur hemskt det är när ens barn missbrukar.