• Anonym (J)

Har jag något att förlora på att INTE anmäla mig som arbetssökande på AF?

Jag gick av på min föräldraledighet för snart ett år sedan och väntar nu barn nr 2, dock i tidig vecka än så länge. Planen är att jag vill vara hemma med detta barn fram tills nästa kommer, och då vara föräldraledig med dem båda. Har bara en månad kvar av min föräldrapenning så kommer att vara hemma utan ersättning ungefär ett halvår. Jag har dock inget arbete att återvända till, ingen SGI att ta hänsyn till eller förskoleplats den snart ettåriga dottern.

Jag är inte främmande för att jobba helger under denna tid, om jag hittar något lämpligt.

Har jag något som helst att förlora på att inte skriva in mig på AF som arbetssökande den dagen min föräldraledighet löper ut?

• Svar på tråden Har jag något att förlora på att INTE anmäla mig som arbetssökande på AF?
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2017-10-02 13:56:59 följande:

Jag gick av på min föräldraledighet för snart ett år sedan och väntar nu barn nr 2, dock i tidig vecka än så länge. Planen är att jag vill vara hemma med detta barn fram tills nästa kommer, och då vara föräldraledig med dem båda. Har bara en månad kvar av min föräldrapenning så kommer att vara hemma utan ersättning ungefär ett halvår. Jag har dock inget arbete att återvända till, ingen SGI att ta hänsyn till eller förskoleplats den snart ettåriga dottern.

Jag är inte främmande för att jobba helger under denna tid, om jag hittar något lämpligt.

Har jag något som helst att förlora på att inte skriva in mig på AF som arbetssökande den dagen min föräldraledighet löper ut?

Det är att du hamnar utanför det nätverk vi har. Du har uppenbarligen någon form av SGI, men den kan eventuell vara skyddad eftersom barnen kommer tätt inpå varandra, men det är det som du bör kolla av.
  • Anonym (J)
    sextiotalist skrev 2017-10-02 13:59:26 följande:
    Det är att du hamnar utanför det nätverk vi har. Du har uppenbarligen någon form av SGI, men den kan eventuell vara skyddad eftersom barnen kommer tätt inpå varandra, men det är det som du bör kolla av.
    Nej, jag har ingen form av SGI utan har varit föräldraledig med grundbeloppet. Alltså jag har inte arbetat innan.
  • Anonym (Nej)

Har du ingen sgi så spelar det ju ingen som helst roll. Du kan lika gärna få "hjälp" av dem när du avslutar föräldraledigheten med yngsta. Eftersom du ändå inte vill jobba nu, vad ska af göra?

Helgjobb kan du söka själv. Sök till tex vården, äldreboenden. Skulle tro att även affärer, hotell, städbolag etc skulle vara intresserade av vikarierande helgarbetare. Bara sätt dig och ring runt och kolla med dem.

• Glinda från Oz

Om du saknar SGI finns det ingen anledning för dig att anmäla dig till arbetsförmedlingen om du inte vill det. Men är det så att det av någon anledning inte är föräldraledig med barn nummer två så måste man ha varit inskriven en viss tid på AF för att få vissa saker, t.ex praktik.

• Anonym (J)
    Alexi skrev 2017-10-02 14:16:54 följande:

Har du SGI noll alltså?

Exakt
  • Anonym (?)

Vad har du att förlora på att skriva in dig på AF?
    Att ev få ett jobb så att du kan jobba upp din SGI innan nästa barn är väl inte helt fel?

• Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2017-10-02 20:03:54 följande:

Vad har du att förlora på att skriva in dig på AF?
    Att ev få ett jobb så att du kan jobba upp din SGI innan nästa barn är väl inte helt fel?

Alltså jag hinner inte jobba upp nån SGI innan nästa barn. Vi har heller ingen förskoleplats. Men helgjobb kan jag ta iofs.
  • Anonym (varför?)

Ser ingen som helst anledning till varför du skulle skriva in dig. Du vill inte jobba och du har ingen förskoleplats vilket innebär att du inte heller kan ta ett jobb. Ordnad barnomsorg är ett krav för att vara inskriven. 

Finns liksom ingen mening med att skriva in sig bara för att. 
    Låt istället arbetsförmedlarna jobba med sökande som faktiskt vill ha ett jobb. 

Svar på tråden Har jag något att förlora på att INTE anmäla mig som arbetssökande på AF?