• modsey

Sjukt trötta och hungriga barn efter skolan

De äter stadiga frukostar. Typ ägg pannkaka etc. Ok lunch och mellis på fritids. Så kommer de hem ca 16 och är krasch hungriga. Middag brukar serveras ca 17.30 och just nu är de inne i någon period och står sig inte. I väntan på middag får de numera ta en matlåda vi föebereder åt dem med ex ett kokt ägg, några prinskorvar, makrill och smörgås o lite frukt.

Sen till middag äter de hästlass. ( de är 9 år)

Tips på vad vi kan stoppa i lådan som de kan äta utan att använda spis eller Micro tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Sjukt trötta och hungriga barn efter skolan
  • glutten

Kan de inte bara äta mackor med smör och ost + en frukt? Det kan de ju fixa själva när de kommer hem.

• emc85

Smootie gjord på 1 avokado, ca 1dl blåbär, yoghurt så det blir bra konsistens och lite honung som sötning. Sedan röra i en halv dl havregryn innan servering. Gott och väldigt mättande, står sig länge i kylen också.

• modsey
    emc85 skrev 2017-10-05 00:35:21 följande:

Smootie gjord på 1 avokado, ca 1dl blåbär, yoghurt så det blir bra konsistens och lite honung som sötning. Sedan röra i en halv dl havregryn innan servering. Gott och väldigt mättande, står sig länge i kylen också.

Smootie är bra tack.
    glutten skrev 2017-10-04 22:35:21 följande:

Kan de inte bara äta mackor med smör och ost + en frukt? Det kan de ju fixa själva när de kommer hem.

Det skulle vara en massa mackor som i 7 stycken....typ. behöver mer matigt.
    Carambolan skrev 2017-10-04 21:43:22 följande:

Kall havregrynsgröt typ. Mät upp lika delar havregryn och vätska i en skål, till exempel mjölk, kokosdryck, oboy eller vad de nu gillar bäst. Sen i med roliga tillbehör. Jag brukar mosa ihop banan och jordnötssmör och röra ner i gröten. Eller ha i lite blandade frysta bär. Eller lite päronmos och kardemumma. Mycket utrymme för fantasi Sen in i kylen några timmar så sväller grynen till gröt med alla tillbehör redan klara, bara att sleva i sig.

En av de få rätter de inte äter. I smoothis och pannkakor ätwr de havregryn. Men inte gröt
  • Alexi

Jag funderade på pizzabullar. Om ni bakar ett lass en helg och lägger i frysen och de tar fram på morgonen.

• Plupp73

Pizzabullar

Revbensspjäll

Nudlar (som de får koka själva)

Pastarätter som kan ätas kalla

• KKarate

Barn idag får allt mindre mat i skolan (besparingar) och allt sämre kvalité. Mina är också ashungriga när de kommer hem. Exempelvis lillan älskar panerad fisk, och så får de enbart strikt en (1) panerad fisk per barn och den där panerade fisken är på 70 gram. Rena skämtet. När jag var ung var maten i och för sig ganska kass då också, men man fick i alla fall äta sig mätt på skräpet.

• Carambolan
    KKarate skrev 2017-10-05 06:48:41 följande:

Barn idag får allt mindre mat i skolan (besparingar) och allt sämre kvalité. Mina är också ashungriga när de kommer hem. Exempelvis lillan älskar panerad fisk, och så får de enbart strikt en (1) panerad fisk per barn och den där panerade fisken är på 70 gram. Rena skämtet. När jag var ung var maten i och för sig ganska kass då också, men man fick i alla fall äta sig mätt på skräpet.

Kanske beror på var man bor. När jag fick i skolan (började -90) satt det jämt skyltar vid maten där det stod max 5 köttbullar, max 3 pannkakor, max 1 hamburgare osv. Jag minns att det redan då var snålt med mat och man uppmuntrades ta mer sallad eller knäckebröd.
  • Plupp73

Fast....ärligt talat är jag som är vuxen också extremt hungrig när jag kommer hem, och sista målet åts kl 12. Det är växande ungdom...

• Alexi

Jag tänker att det behöver vara tillräckligt med fett i maten. Det är ju fett och protein som gör att man står sig tillräckligt länge.

Kokt ägg med majonnäs är ju enklaste grejen om man vill stå sig. Fast jag gissar att nioåringar kanske inte tycker majonäs är bästa grejen? Men en äggröra med majonäs i?

• molly11

Gör extra mat så det blir matlåda över till nästa dag att äta vid hemkomst.

• molly11
    molly11 skrev 2017-10-05 11:16:17 följande:

Gör extra mat så det blir matlåda över till nästa dag att äta vid hemkomst.

Hoppla för snabb igen. Kall mat var det :-/. sorry
  • modsey

Tack för alla tips!

Plupp73 skrev 2017-10-05 07:08:57 följande:

Fast....ärligt talat är jag som är vuxen också extremt hungrig när jag kommer hem, och sista målet åts kl 12. Det är växande ungdom...

Jag förstår att de är hungriga. De får mellis ca 15 men jag tror mest det är typ hårdmackor o sånt
Svar på tråden Sjukt trötta och hungriga barn efter skolan