• Anonym (Vill inte)

Kan man bli kallad till faderskapstest, trots att vi inte ens legat?

En störd tjej som är gravid säger att hon kommer kalla in mig på faderskapstest när barnet är fött.

Men jag har aldrig legat med henne, det är jag 110% säker på.  Kan jag då bli tvingad till ett faderskapstest? Anledningen till att jag inte vill göra det är att jag vill inte ställa upp på hennes sjuka grejer.

Jag har aldrig legat med henne, jag har aldrig gjort något alls med henne, jag har knappt träffat henne. Jag har inte ens kramat henne. Skakat hand är den närmaste fysiska kontakt vi haft. Hennes ideer om att vi har haft sex och jag kan vara pappan till hennes barn har redan kostat mig min flickvän (Som lämnade mig för att jag hade vänstrat med den blivande mamman. Vilket jag inte gjort, hon trodde mer på henne än mig).

Kan jag bli kallad ändå? Kan jag vägra? Jag är inte ett dugg nervös för resultatet, jag vill bara inte ställa upp på det här.

• Svar på tråden Kan man bli kallad till faderskapstest, trots att vi inte ens legat?
  • Anonym (.)
    Anonym (brorsan) skrev 2017-10-07 14:34:37 följande:

Jag vet inte hur proven tas men jag har svårt att tänka mig att någon skulle kunna tvinga någon til blodutgjutelser.

Ska de hålla fast en då? Droga ner en?

Du har svårt att tänka dig det. Hur tror du de gör dna test egentligen? Oftast en enkel bomulstuss på pinne i munnen.

Klart de kan tvinga. Det är rätt allvarligt att försöka smita undan mer än 18års underhåll, inget som polisen bara släpper så där bara för att man inte frivilligt deltar.
  • Anonym (brorsan)
    Anonym (G) skrev 2017-10-07 14:53:11 följande:
    en tops i munnen är inte så farligt i det stora hela.
    Nej, om det räcker så är det ju en struntsak.
    Men ändå, hur ska de tvinga en om man vägrar?
  • Anonym (brorsan)
    Anonym (.) skrev 2017-10-07 14:56:13 följande:
    Du har svårt att tänka dig det. Hur tror du de gör dna test egentligen? Oftast en enkel bomulstuss på pinne i munnen.

Klart de kan tvinga. Det är rätt allvarligt att försöka smita undan mer än 18års underhåll, inget som polisen bara släpper så där bara för att man inte frivilligt deltar.
    Jo det finns säkert lagar om det. Det jag undrar är bara hur det ska ske om personen i fråga totalvägrar.
    Jag ser ingen anledning för ts att vägra egentligen men för att ställa det på sin spets så funderar jag vidare.
  • Anonym (...)

Du tror inte att hon är så psykiskt sjuk att hon har på nått sätt fått tag på din sperma och gjort sig själv gravid med det? Och sedan vill få dig skyldig att närvara barnets liv och betala? Långsökt, ja jag vet...Men det finns folk för allt

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Anonym (brorsan) skrev 2017-10-07 15:00:04 följande:
    Jo det finns säkert lagar om det. Det jag undrar är bara hur det ska ske om personen i fråga totalvägrar.
    På samma sätt som man får blodprov om folk som inte sammarbetar när de misstänkts för rattfylla.
    Fyra poliser och en handfängsel så är det fixat.
  • Anonym (brorsan)
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2017-10-07 15:19:55 följande:
    På samma sätt som man får blodprov om folk som inte sammarbetar när de misstänkts för rattfylla.
    Fyra poliser och en handfängsel så är det fixat.
    Usch då...  kan tycka att i fallet med rattfylla så är det befogat.
    Men inte angående faderskap.
    Är du säker på det du säger?
  • Anonym (,kllgfyguokpålöä,lmknjbvyf)

Som flera har skrivit; Ja du kan bli tvingad.

Det du kan göra är att meddela att du knappt känner personen i fråga och att du absolut inte har haft sex med henne så får de avgöra om du är relevant att testa ändå. Har hon bara uppgett dig får du nog testa dig, har hon uppgett flera så testas troligen de som medger sexuellt umgänge med kvinnan först.

Kolla om det finns något lagligt du kan göra, så som en anmälan för förtal eller liknande.

Du kan också jäklas med kvinnan om du vill och tala om att om du är fadern kommer du att kräva enskild vårdnad samt boendet. Då får du ju dock dras med henne en längre tid.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Vill inte) skrev 2017-10-07 14:31:41 följande:
    Det har du rätt i inser jag. Skulle mitt ord stå mot hennes så vinner hennes vet jag ju av erfarenhet. Men det är ändå surt att veta att hon kan sabba så för mig, först min relation och sedan vad det nu kan ta att ta sig sjukhuset, testas, få utstå anklagelser från vårdpersonalen osv. 
    Varför skulle vårdpersonalen anklaga dig?
    Jag tycker du oroar dig helt i onödan.
    Tjejen ville förmodligen bara skrämma dig, men om du blir kallad till ett test så är det väl bara att göra det? Du kommer ju inte träffa tjejen när testet utförs, och det är en rutinsak för vårdpersonalen. De tar ett prov som sedan skickas till ett labb.
  • Mommorazzi

Tror inte dom kan tvinga dig. Dom brukar kalla alla hon haft intimt umgänge med. Men har du inte det så är det ju bara du som vet det du skulle ju kunna ljuga .

• Anonym (dfgh)

Påpeka för tjejen att om hon gör detta och har flera män som ska ta och göra provet så är det hennes "rykte" som flyger.
    Berätta hur en graviditet kan uppstå.

Att du blir kallad är inget bindande (förutom att du måste göra testet) och ni kommer inte att träffas där ej heller att ditt liv blir påverkat förutom att du kommer något senare till arbetet.

Så fråga henne vad hon får ut av detta. Är du lugn i det samtalet  så kanske hon slutar.

• Anonym (Vägra)

Jag skulle vägra iaf. Om jag nu var helt säker på att jag aldrig hade haft sexuell kontakt med kvinnan. De skulle få släpa dit mig. Principsak.

• Anonym (dfgh)
    Mommorazzi skrev 2017-10-09 10:34:32 följande:

Tror inte dom kan tvinga dig. Dom brukar kalla alla hon haft intimt umgänge med. Men har du inte det så är det ju bara du som vet det du skulle ju kunna ljuga .

Jo de kan ju det. Det är ju därför det blir poliseskort om du vägrar.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)

Japp, är säker.
    Om tingsrätten menar att du ska testas för att utreda faderskapet dömer de först ut vite (typ gör testet eller betala 20000
    Vägrar du så kommer de att lämna över verställigheten till polisen. Polisen kommer att göra vad som krävs för att testet ska lämnas. Det roliga är att du dessutom kommer att få betala för polishjälpen.

Enklast är att bara boka en tid på familjerätten så toppsar de dig i svalget och saken är ur världen.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Vill inte) skrev 2017-10-07 14:31:41 följande:

Det har du rätt i inser jag. Skulle mitt ord stå mot hennes så vinner hennes vet jag ju av erfarenhet. Men det är ändå surt att veta att hon kan sabba så för mig, först min relation och sedan vad det nu kan ta att ta sig sjukhuset, testas, få utstå anklagelser från vårdpersonalen osv. 

Varför skulle vårdpersonalen anklaga dig?
  • Anonym (Lilla jag)

Har varit i precis samma situation. Upplys henne om att hon förmodligen kommer få betala upp till 10 000 själv om du går dit och berättar att du aldrig rört henne. Å de enda du behöver träffa är någon på socialkontoret som ger dig en tops.

• Studentpappa

Jag skulle polisanmäla henne för förtal speciellt om det kostat dig ditt förhållande och det inte låg något i att ni vänstrat.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Kan man bli kallad till faderskapstest, trots att vi inte ens legat?