• Mamma123456

Vad hittar ni på , på hösten/vintern när ni har små bebisar?

Hej alla småbarnsföräldrar. Jag undrar vad ni brukade göra på hösten/ vintern när ni hade små bebisar? Jag har fått en bebis han är bara 5 veckor gammal men nu börjar Rs virus säsongen och många andra infektioner därför undrar jag vad ni gjorde under dessa perioder ? Jag blir väldigt deprimerad av att sitta hemma bara eller ta en sväng runt huset .. men samtidigt vill jag inte utsätta min lille för onödiga virus eller infektioner om jag då skulle gå på affärer eller köpcentrum. Jag tar mer än gärna emot alla råd och tips. Mitt första barn har nämligen åkt på rs viruset och det var verkligen inget kul då det uppträde komplikationer därför är jag så livrädd nu. Men samtidigt blir jag väldigt deprimerad och ledsen när jag inte går ut och träffar människor , känner mig väldigt instängd och varje dag ser precis likadan ut för mig.. och det blir bara värre och värre nu när regnet och mörkret börjar närma sig. Tacksam för svar

• Svar på tråden Vad hittar ni på , på hösten/vintern när ni har små bebisar?
  • GAndrea

Hitta andra mammor med ungefärligt samma ålder, som också inte vill drabbas av rs viruset. Ta promenader, åk till nya platser och ta barnvagnspromenader. Vi har gått på babysim och babymassage

• Mamma123456

Okej vart finns babymassage? Och babysim? Är det inte risker att dom blir smittade där med?

• Alexi

Umgås hemma hos andra med bebisar, föräldragrupper som man får via Mvc, Bvc, familjeliv osv

• GAndrea
    Mamma123456 skrev 2017-10-07 16:16:16 följande:

Okej vart finns babymassage? Och babysim? Är det inte risker att dom blir smittade där med?

Babymassage blev vi erbjuda via BVC, babysim fanns på närmaste badhus. Det finns ju en risk överallt. Pappan/partnern kan ju släpa med från jobbet osv. Så om man inte låser in sig så finns det ju en risk.

På babymassage och babysim är de flesta i samma sits och vill inte heller att deras bebisar ska bli smittade. Så jag tycker det känns säkrare eftersom de tvättar sig oftare, handsprit, och stannar hemma om de inte är 100 % eller åtminstone hör av sig om vi andra tycker att det är okej om det följer med ändå. Så har det varit i min mammagrupp iallafall.
  • Mamma123456

Ska kolla upp vart vi har babysim här. Babymassage har vi också på BVC men det håller dom i samma lokaler där dom har öppen förskola och det känns inte alls bra att gå dit då det kommer andra barn dit och nu är dom flesta dagisbarn förkylda .. Har även en äldre dotter hon är 5 år och varje gång jag skickar henne till förskolan så har jag en oro hela dagen att hon inte ska få en förkylning från någon på förskolan.. Jag kan ju inte isolera henne men samtidigt känns det jätte jobbigt att bära på denna oro hela tiden att vi inte får bli förkylda hemma. Sen blir jag även väldigt deprimera när hösten och vintern kommer så dessa tankar gör inte saken bättre speciellt när jag tänker att jag måste vara hemma hela hösten och vintern på grund av bebisen .. Min depression kommer bara bli värre ..

• Alexi

Fast ärligt talat. Sluta! Man kan inte isolera sig på det viset och inte oroa sig så till den milda grad, det är inte rimligt. De flesta barn får inte RS, oavsett säsong. Har två barn födda på vintern och ingen fick RS. Ni måste leva och må bra också!

• Jill 79
    Mamma123456 skrev 2017-10-07 21:28:02 följande:

Ska kolla upp vart vi har babysim här. Babymassage har vi också på BVC men det håller dom i samma lokaler där dom har öppen förskola och det känns inte alls bra att gå dit då det kommer andra barn dit och nu är dom flesta dagisbarn förkylda .. Har även en äldre dotter hon är 5 år och varje gång jag skickar henne till förskolan så har jag en oro hela dagen att hon inte ska få en förkylning från någon på förskolan.. Jag kan ju inte isolera henne men samtidigt känns det jätte jobbigt att bära på denna oro hela tiden att vi inte får bli förkylda hemma. Sen blir jag även väldigt deprimera när hösten och vintern kommer så dessa tankar gör inte saken bättre speciellt när jag tänker att jag måste vara hemma hela hösten och vintern på grund av bebisen .. Min depression kommer bara bli värre ..

Ärligt talat. Jag kan inte lova att ditt barn inte kommer bli sjukt, men jag hade gått under om jag inte gått till öppna förskolan och föräldragruppen med mina bebisar. Vi människor är sociala varelser. Med första barnet satt jag typ hemma hela dagarna och väntade på att den andra föräldern skulle komma hem från jobbet. Och det var inte så hälsosamt. Tänk på att ditt barn även behöver en psykiskt stabli mamma <3
  • emc85

Babymassage, öppna förskolan i de grupper som riktar sig till 0-1 år, går på stan på f.m. då det inte är så mycket folk ute (aldrig på köpcentrum), mammaträning, går promenader, ser serier och lyssnar på poddar när bebis ammar/sover, träffar friska vänner. Man kan inte isolera sig och jag tycker detta räcker som försiktighetsåtgärder för mig.

• Mamma123456

Jag förstår vad ni menar. Men om man inte har varit med om rs-virus med sitt eget barn så tror jag inte riktigt att man kan förstå oron.. Att se sitt barn i en respirator och när man frågar läkarna hur det kommer att bli och man bara får svaret vi vet inte .. Det är det värsta som har hänt mig .. Du som har två barn och är födda vinter tid vad gjorde du så dom inte fick rs viruset eller andra infektioner ?

• Alexi

Alltså de fick väl förkylningar förstås, någon magsjuka också. Men det allra mesta blir ju inte allvarlig rs av.

Man kan vara försiktig, med sunt förnuft. Men inte isolera sig.

• Donaldduck1234
    GAndrea skrev 2017-10-07 13:56:22 följande:

Hitta andra mammor med ungefärligt samma ålder, som också inte vill drabbas av rs viruset. Ta promenader, åk till nya platser och ta barnvagnspromenader. Vi har gått på babysim och babymassage

Hej håller med om det mesta men skulle VERKLIGEN INTE REKOMMENDERA BABYSIM. För mycket bakterier där. Det kan du ju vänta med och tappa upp bad hemma istället.
  • GAndrea
    Donaldduck1234 skrev 2017-10-08 14:58:11 följande:

Hej håller med om det mesta men skulle VERKLIGEN INTE REKOMMENDERA BABYSIM. För mycket bakterier där. Det kan du ju vänta med och tappa upp bad hemma istället.

Fast babysim är det bästa och roligaste som finns! Dottern skiner upp som en solstråle, plaskar och skriker av glädje. Även från början när hon var 3 månader. Nu är hon 10 mån och är superduktig.

Där vi går är de väldigt noga med hygien och skolbarn är aldrig där samtidigt som babysimmet och de är i skilda bassänger.

Att bada hemma i en balja är inte ens i närheten på samma sak som att gå på babysim. Med vattenvana, dyk och lära sig flyta från så liten ålder tror jag iallafall är jättebra.
  • Donaldduck1234
    GAndrea skrev 2017-10-08 16:11:29 följande:

Fast babysim är det bästa och roligaste som finns! Dottern skiner upp som en solstråle, plaskar och skriker av glädje. Även från början när hon var 3 månader. Nu är hon 10 mån och är superduktig.

Där vi går är de väldigt noga med hygien och skolbarn är aldrig där samtidigt som babysimmet och de är i skilda bassänger.

Att bada hemma i en balja är inte ens i närheten på samma sak som att gå på babysim. Med vattenvana, dyk och lära sig flyta från så liten ålder tror jag iallafall är jättebra.

Hej,

Jag håller med om att det inte är samma sak. Babysim är ju fantastiskt kul och givande för alla parter och slår såklart en badbalja alla gånger i rolig aktivitet! Men talar vi inte om en fem-veckors baby här? Jag tror t.o.m babysimmet har åldersgräns för sina kurser, i alla fall där vi gick. Men absolut, alla gör ju som de vill givetvis.
  • GAndrea
    Donaldduck1234 skrev 2017-10-08 17:34:10 följande:

Hej,

Jag håller med om att det inte är samma sak. Babysim är ju fantastiskt kul och givande för alla parter och slår såklart en badbalja alla gånger i rolig aktivitet! Men talar vi inte om en fem-veckors baby här? Jag tror t.o.m babysimmet har åldersgräns för sina kurser, i alla fall där vi gick. Men absolut, alla gör ju som de vill givetvis.

Jo, vår har 8 veckor där jag går. Men TS bad om råd vad man kan gör i höst/rs virus-tider och om 3 veckor är hennes baby 8 veckor som är gränsen där vi går.
Svar på tråden Vad hittar ni på , på hösten/vintern när ni har små bebisar?